• Anonym (ställd)

Barnbidrag

Mitt barn bor i jourhem och nu undrar jag verkligen en sak. I samband med att mitt barn blev omhändertaget så frågade jag soc om jag skulle få behålla barnbidraget, svaret var att jag var fortfarande är vårdnadshavare och att barnbidraget går till mig. Jag kontaktade även Försäkringskassan och fick samma svar där att jag skulle få barnbidraget. Nu ringde soc i veckan och sa att jag inte skulle ha det längre trots att jag fortfarande är vårdnadshavare fast barnet bor i jourhem. Stämmer detta verkligen då att jag inte ska ha barnbidraget?

Hoppas någon kan svara mig på detta för jag fattar då ingenting.

• Svar på tråden Barnbidrag
  • Anonym

När barnet anses stadigvarande boende hos en annan  vårdare kan denne få barnbidraget. Det är inget konstigt med det. varför ska du ha barnbidrag för ett barn som du inte har några kostnader för? Du kan även komma att bli skyldig att betala underhåll om soc anser att de vill att du ska göra det.

• Anonym

Varför ska du ha barnbidrag för ett barn som inte bor hos dig? Vad kostar det barnet dig?

• Anonym

Låter rimligt att barnbidraget går till dem som barnet bor hos och anser handläggaren kan du även betala underhåll men det vet du väll

• Anonym (ställd)
    Anonym skrev 2012-03-17 10:24:54 följande:
    När barnet anses stadigvarande boende hos en annan  vårdare kan denne få barnbidraget. Det är inget konstigt med det. varför ska du ha barnbidrag för ett barn som du inte har några kostnader för? Du kan även komma att bli skyldig att betala underhåll om soc anser att de vill att du ska göra det.
    Barnet bor inte stadigvarande i jourhemmet och jag är fortfarande vårdnadshavare och barnet är skrivet hos mig. Varför sa då Försäkringskassan och soc då för bara några månader sedan att jag skulle ha barbidraget eftersom jag är barnets vårdnadshavare. Jag har erbjudit jourhemsmamman att jag kan stå för kostnader för blöjor och mat till barnet men hon säger att det inte behövs. Jag köper ju alla kläder och det som behövs men det har jag inte råd med nu då jag annars bara uppbär försörjningsstöd, men då vet jag att soc gör rätt då. Tack för svar!
  • Anonym
    Anonym (ställd) skrev 2012-03-17 10:35:45 följande:
    Barnet bor inte stadigvarande i jourhemmet och jag är fortfarande vårdnadshavare och barnet är skrivet hos mig. Varför sa då Försäkringskassan och soc då för bara några månader sedan att jag skulle ha barbidraget eftersom jag är barnets vårdnadshavare. Jag har erbjudit jourhemsmamman att jag kan stå för kostnader för blöjor och mat till barnet men hon säger att det inte behövs. Jag köper ju alla kläder och det som behövs men det har jag inte råd med nu då jag annars bara uppbär försörjningsstöd, men då vet jag att soc gör rätt då. Tack för svar!
    Hur länge har barnet bott i jourhemmet? Att barnet har sin adress hos dig spelar ingen roll. Det är var barnet bor och har sina kostnader som räknas.

Familjehemmet kommer givetvis att köpa mat och blöjor till barnet. Om du inte har barnet boende hos dig så har du inte heller några kostnader. Eftersom du har försörjningsstöd blir det ingen ekonomisk skillnad för dig att familjehemmet får barnbidraget.
  • Anonym

Om socialnämnden har placerat ett barn i familjehem och barnet vistas där får Försäkringskassan betala ut barnbidrag till familjehemsföräldern. En förutsättning är att ni har lämnat en begäran om ändrad utbetalning av barnbidrag till Försäkringskassan. Barnbidraget betalas ut till familjehemsföräldern månaden efter den månad som begäran har kommit in till Försäkringskassan.

• Anonym (ställd)
    Anonym skrev 2012-03-17 10:39:04 följande:
    Hur länge har barnet bott i jourhemmet? Att barnet har sin adress hos dig spelar ingen roll. Det är var barnet bor och har sina kostnader som räknas.

Familjehemmet kommer givetvis att köpa mat och blöjor till barnet. Om du inte har barnet boende hos dig så har du inte heller några kostnader. Eftersom du har försörjningsstöd blir det ingen ekonomisk skillnad för dig att familjehemmet får barnbidraget.
    Barnet har bott i jourhemmet i 4 månader. Jag tycker bara att det är så konstigt för både soc och försäkringskassan sa att jag skulle ha det eftersom jag är barnets vårdnadshavare och jag har kostnader för ett babyskydd jag betalar för barnet varje månad då jag hyr det och inte kan häva det avtalet förrän jag haft det i 9 månader. Jag köper även alla kläder till barnet. Det kommer jag inte ha råd med nu.
  • Anonym (123)

Mitt bonusbarn fick lvu och placerades i familjehem. Då tappade biomamman barnbidraget, men underhållet fick hon behålla.

• Anonym (ställd)
    Anonym skrev 2012-03-17 10:39:57 följande:
    Om socialnämnden har placerat ett barn i familjehem och barnet vistas där får Försäkringskassan betala ut barnbidrag till familjehemsföräldern. En förutsättning är att ni har lämnat en begäran om ändrad utbetalning av barnbidrag till Försäkringskassan. Barnbidraget betalas ut till familjehemsföräldern månaden efter den månad som begäran har kommit in till Försäkringskassan.
    Barnet bor inte i familjehem utan i jourhem och soc sa att dom skulle ha barnbiddraget och inte jourhemmet. Det låter så konstigt att de ska ta pengarna. Vore ju en sak om pengarna gick till mitt barn.
  • Anonym
    Anonym (ställd) skrev 2012-03-17 10:45:11 följande:
    Barnet har bott i jourhemmet i 4 månader. Jag tycker bara att det är så konstigt för både soc och försäkringskassan sa att jag skulle ha det eftersom jag är barnets vårdnadshavare och jag har kostnader för ett babyskydd jag betalar för barnet varje månad då jag hyr det och inte kan häva det avtalet förrän jag haft det i 9 månader. Jag köper även alla kläder till barnet. Det kommer jag inte ha råd med nu.
    Du kan säkert hävda särskilda skäl att häva avtalet, alt. får du ta den lilla kostnaden för hyran på din egen ersättning från försörjningsstödet. Det är knappast rimligt att du ska få behålla mer än 4200 (vilket du fått under dessa 4 månader) för hyran av ett babyskydd under 9 månader. Det förstår  du väl? Varför ska du köpa kläder? Det ingår i familjehemmets uppdrag.
  • Anonym
    Anonym (ställd) skrev 2012-03-17 10:46:54 följande:
    Barnet bor inte i familjehem utan i jourhem och soc sa att dom skulle ha barnbiddraget och inte jourhemmet. Det låter så konstigt att de ska ta pengarna. Vore ju en sak om pengarna gick till mitt barn.
    Att barnet inte fått familjehem än betyder inte att barnet är hemma med dig och att du har kostnader för barnet. Då 4 månader gått är det fastslaget i förvaltningsrätten att barnet ska vara placerat under LVU. Alltså kommer barnet att vara stadigvarande boende hos annan vårdare än dig. Soc betalar alla omkostnader för barnet redan. Att de "tar tillbaka" barnbidraget är naturligt. Inte ska samhället stå med dubbla kostnader och ge en förälder extrapengar trots att denne inte har barnet boende hos sig.
  • Anonym (ställd)
    Anonym skrev 2012-03-17 10:52:36 följande:
    Att barnet inte fått familjehem än betyder inte att barnet är hemma med dig och att du har kostnader för barnet. Då 4 månader gått är det fastslaget i förvaltningsrätten att barnet ska vara placerat under LVU. Alltså kommer barnet att vara stadigvarande boende hos annan vårdare än dig. Soc betalar alla omkostnader för barnet redan. Att de "tar tillbaka" barnbidraget är naturligt. Inte ska samhället stå med dubbla kostnader och ge en förälder extrapengar trots att denne inte har barnet boende hos sig.
    Men jag använder ju barnbidraget till barnet och inte till mig själv.
    Det bor i jourhem nu och det är inte bestämt än om barnet ska flytta vidare till familjehem, det ska tas upp i kammarrätt då jag överklagade beslut från förvaltningsrätt.
  • MrsC74

Fast det är enkelt. När du inne får barnbidraget så köp inget till barnet. Det ska ska då socialen och jourhemmet sköta.
    Dessutom så köper du väl inte kläder till barnet för 1000 kr i månaden ?

• Anonym
    Anonym (ställd) skrev 2012-03-17 10:58:53 följande:
    Men jag använder ju barnbidraget till barnet och inte till mig själv.
    Det bor i jourhem nu och det är inte bestämt än om barnet ska flytta vidare till familjehem, det ska tas upp i kammarrätt då jag överklagade beslut från förvaltningsrätt.
    Vad betalar du för barnet då? Ett babyskydd för 100 kronor? Kläder? Finns billiga på tradera och rea. Ett spädbarn behöver inte mängder av kläder och jag tror socnormen är satt på ca 300 kr/månad till kläder, men det får jourhemmet pengar från soc för redan.
  • Anonym

Har du inte barn hemma på heltid utan i jourhem ska du inte ha barnbidrag och är barnet nu i jourhem så kan den vara skriven hos sin vårdnadshavare dvs dig men bo annanstans om soc bedömmer det bäst för ungen. Varför ska det betalas för din unge 2 ggr så du kan bli rikt på en unge du inte bor med

• LillaNovaK

Det är olika från kommun till kommun TS. Soc har rätt att ta barnbidraget då de har de faktiska kostnaderna för ditt barn just nu. Sen är det inte alla som gör det.

Du behöver absolut inte försörja ditt barn när det bor i jour eller familjehem. De får betalt för de kostnader de har för barnet utöver sitt arvorde.

• MammaHela
    Anonym (ställd) skrev 2012-03-17 10:35:45 följande:
    Troligen för att barnet har bott några månader i jourhemmet.

Hade det handlat om en vecka eller två så räknas det inte som stadigvarande och du får behålla barnbidraget 

Men eftersom barnet nu har bott i familjehemmet i flera månader så räknas det som stadigvarande och då ska barnbidraget gå till familjehemmet. 
  • Anonym

Konstig frågeställning måste jag säga....
    Såhär ligger det till :
    Placeras barn i jourhem så kan man om man har tur ha barnbidraget kvar nån månad men sen tas det bort ifrån mamman och det gör det oavsett man är vårdnadshavare eller inte! Bor barnet INTE hos dig ska du inte heller ha barnbidrag!
    Ibland kan vissa å ha det kvar som sagt va nån månad men nu på senare tid har FK blivit jmycket hårdare på det och flyttar snabbare barbidraget ifrån vårdnadshavaren!
    Du ska alltså inte ha det kvar och du kommer inte heller att ha det kvar!
    Samma med ett ev underhållsbidrag... det kommer du oxå att bli av med!
    Bostadsbidraget kan man om man har tur i bästa falla få ha kvar eftersom FK ibland kan anse att man ska ha samma boende kvar utifall barnet flyttas hem men det är oxå ovanligt!
    Vet bara nåt fall där det varit Ok!
    Sen så du vet och inte får en chock sen när/om  barnet famljehemsplaceras så kan du åka på att betala underhållsbidrag till familjehemmet som då i deras tuir för det beloppet avdraget ifrån sim omkostnadsdel!
    Så enkel matematik egentligen ... INGA barn boendes hemma = INGA bidrag!
    Varför i hela friden ska du ha en massa bidrag för ditt barn som är omhändertaget av Soc/Lvu:at  och som inte bor hemma!!!

Svar på tråden Barnbidrag