• Anonym (hej)

vågar inte använda tampong

Hej,
    jag vågar inte använda en tampong.

Jag ska åka utomlands om  4 veckor och jag kommer antagligen använda bikini flertalet gånger. Och då behöver jag ha tampong! Min mens brukar börja runt den 14:onde och hålla på i en vecka. 
    Vilket betyder att jag kommer ha mens under hela vistelsen utomlands.

Jag har aldrig provat (jag är 13 år) att använda tampong. Försökte en gång förut men lyckades inte all the way.
    Jag brukar ha ganska mycket mens dom första dagarna sen inte lika mycket. 

Men i alla fall, har ni något tips för att veta att den sitter bra, och hur man får in den? 
    Kan den åka upp i kroppen eller stannar den i slidan? 
    Kan det bli problem att få ut den? jag ska åka på semester med min pappa och vågar inte be honom om hjälp att få ut den liksom...

Jag har en liten typ av panik. Jag måste verkligen klara av att använda en tampong!!!!!

• Svar på tråden vågar inte använda tampong
  • Anonym

den kan inte försvinna. prova med nån mini-storlekt först typ.

varför kan du itne bara a bindan då? o ta av den typ när du ska bada  

• Babyystar

Öva öva öva! Börja med dom minsta tampongerna, ta bort plasten, dra i snöret och känn så det sitter fast ordentligt, sätt dig på huk över en spegel så du ser vart du ska stoppa in den och prova dig fram helt enkelt. Tryck in den så långt du kan, då kommer det inte att kännas att du har den i och låt snöret hänga ut och lägg snöret sedan mellan skinkorna.

Jag var själv i samma ålder som dig när jag började använda tampong och jag vet att det krävdes lite träning. Lycka till!

• ViTvåBlirTre

Mitt första tips e att inte ha panik! (vet att d e lätt sagt)
    Ju mer avslappnad du e desto lättare e d att föra upp den.

Ett tips jag fick när jag började använda tampong va att föra upp den o sen sätta sig på huk, den ska inte kännas då. Eller ja man känner ju att där e nåt men d ska inte gör ont eller va obekvämt. Då har du satt den rätt.

O den försvinner inte in i kroppen, d du kan tänka på eftersom du aldrig använt tampong innan e när du drar ut den så kan d kännas som att den "fastnat" men d har den inte bara dra i snöret! d går inte av!

Hoppas jag kunnat lugna dig lite!

Lycka till o trevlig resa!!

• Anonym

jag har aldrig lyckats få in en tampong heller och är inte "intresserad" att öva eller så :P
    men jag använder små trosskydd i bikinin och det fungerar jättebra! byter sen när jag badat klart bara :) 

• ViTvåBlirTre
    Anonym skrev 2012-03-17 11:03:31 följande:
    den kan inte försvinna. prova med nån mini-storlekt först typ.

varför kan du itne bara a bindan då? o ta av den typ när du ska bada  
    Mensen slutar väl inte bara för att man ska bada? Känns nog inte så fräscht att hoppa i poolen med en röd pöl runt sig...
  • Coyote

Ring annars ungdomsmottagningen, jag har för mig att det finns tabletter man kan få för att förskjuta mensen någon eller ett par veckor.

• Anonym

Primolut-Nor heter tabletterna :)

• HäckHäxan
    Coyote skrev 2012-03-17 11:09:25 följande:
    Ring annars ungdomsmottagningen, jag har för mig att det finns tabletter man kan få för att förskjuta mensen någon eller ett par veckor.
    Det tror jag med eller jag hade en sort med p-piller som yngre där man kunde fortsätta äta de gula tabletterna och skjuta på mensen, men det borde ju finnas som man kan ta och skjuta på den ändå antar jag.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Ise

precis, jag var utomlands när jag var yngre och skulle få mens just den veckan. fick tabletter av läkare som jag började äta innan + så länge jag ville skjuta upp mensen. på så sätt slipper du den när du är på resan

• Coyote

Ah, då var jag inte helt ute och cyklade! P-piller hinner man ju inte få ordning med på en månad, risken för mellanblödningar är störst i början, annars är det ett sätt att skjuta på den också.

• Anonym (:))

Vet inte om det bara är jag men när jag började med tamponger så hade jag alltid problem att få in den nya på en gång när jag bytte,. kanske för att jag inte har så mycket mens och att det vart tort som sandpapper där nere.., då sa dom på ungdomsmotagningen att he saliv på den innan man sätter i den., (den nya alltså) så glider den in lättare;) men ska du bada mycket på resan så lär det ju gå bra ändå;) lycka till!

• Grönöga

Eller prova tampax istället. De har en införingshylsa och är jättelätta att föra in och hamnar direkt på plats där de ska sitta. Jag gillar inte att stoppa upp fingrar i mig så de få gånger jag använder tampong använder jag dessa. Ob ska ha en liknande variant. Kolla även upp menskopp, en fantastisk uppfinning! Trevlig semester.

• springislovely86

Känner igen det där, när jag skulle börja med tamponger för första gången så fick jag inte in den hela vägen. men ett tips är att använda den minsta tampong storleken och tryck in den så långt du kan med lång fingret (du ska ha tråden utanför så du kan dra ut tampongen sen) :) Öva massor så fixar du det ska du se :)

• Kimona

Första gången jag testade var det också obehagligt, men det var för att den var för stor

• Jeff

När jag började med tampong använde jag lite vaselin som glidmedel. Det minskade uppsugningsförmågan lite men inte mycket. Gjorde så första halvåret tror jag, sen var kroppen van och jag mycket mer avslappnad. Funkar mycket bra med införningshylsa om man inte vill ha det direkt på tampongen.

• ElectroDiva

inte för att vara negativ men snöret har gått av för både mig och 2-3 vänner.. var bara o krysta ut.
    En fick åka till akuten x) 

• Mendurå

Jag brukar dra lite i tråden innan för att testa så att den inte lossnar. Om tidigare inlägg lyckades skrämma dig, helt i onödan btw, kan du ju göra det för att känna dig säker.

Svar på tråden vågar inte använda tampong