• Cattis86

När ska socialnämndens beslut upp i tingsrätten?

Hejsan!

Vi står precis i slutet av våran utredning. Vi har fått och läst igenom hela utredningen, nu ska vi bara på ett sista möte tillsammans med våra utredare för att göra en del småjusteringar i texten, sedan ska det upp i nästa nämndemöte! :)

Nu till min fråga.. Jag har hela tiden fått för mig att först ska det godkännas i socialnämnden, sen vidare upp i tingsrättten och först DÅ får man sitt medgivande. Men nu läste jag i en bok att man får sitt medgivande DIREKT efter nämndemötet, skickar papprena till organisationen och sen landet, och SEN när man fått barnbesked så ska det upp i tingsrätten?

Hmmmm, vad stämmer egentligen?? Nu e jag väldigt förvirrad... o_O

:)

• Svar på tråden När ska socialnämndens beslut upp i tingsrätten?
  • koalabjörn

Du får medgivandet direkt efter familjerättens möte (nämndens möte.

Tingsrätten är inte inblandad i medgivandet.

Sedan beror resten av adoptionsprocessen på vilket land du adopterar ifrån. Kolla upp det med din organisation.

Har landet skrivit på Haagkonventionen så bör det vara en så kallad stark adoption, såsom tex från Kina. Och då behövs inget tingsrättsbeslut när man kommit hem med sitt barn. Utan adoptionen blir slutgiltig redan i Kina när alla papper skrivits under.

• Cattis86

Ok, tack för svar! :) men nu blir jag lite mer förvirrad.. isåfall har jag jämt fattat fel! Hehe :)

Stämmer det då att efter nämndens möte (om vi nu får medgivande) så kan vi skicka våra papper direkt till våran adoptionsorganisation? Det behöver inte upp i tingsrätten innan det?

Gud så snurrigt allt är.. :)

• vem vet

Japp, efter nämndens möte får ni ett medgivande (ska inte upp i tingsrätten) och då kan ni skicka in era papper till adoptionsorganisationen!

• Cattis86

Nämen så himla bra!! Då kan d ju gå lite fortare än vad vi trott! Jag har ingen aning om vart jag fått ifrån att tingsrätten måste godkänna beslutet frånn socialnämnden, jag har varit så 100 på att det är så bara.. Vad knäppt!!

• fabbemam

Håller med ovanstående informatörer men vill bara ge ett litet tips till. Nämnden kan efter sitt beslut dra ut på tiden med att skriva ut det stämpla osv men om ni begär OMEDELBAR JUSTERING så ska ni få det tämligen omgående och kan sedan skicka i det till organisationen.

Olika organisationer går tillväga på olika vis, AC vill att man skickar in det tillsammans med Mappen man fick när man blev medlem och några fotografier (står på mappen vad den ska innehålla) och Tex. BFA tror jag vill ha bara medgivandet. Tiden nu när ni väntar kan du ju fördriva med att kolla hur det ska skickas in!

• Indian29

å spännde för er hoppas
    allt går bra

mvh
    diana som kom med jumbojet
    1986 

• Hjärtat längtar

När man adopterar från vissa länder måste adoptionen gå igenom i tingsrätten efter att man har kommit hem med sitt barn, det kanske är det du har blandat ihop... Skrattande

• Cattis86

fabbemam: Tack så jättemycket för tipset! Till vilka och hur begär man det? Är det något som man kan fråga sina hemutredare om?

Vi är med i BFA och jag hade mailkontakt med dem för ett tag sen. Dem vill ha kopior på sammanträdesprotokollet, hela medgivandeutredningen, referenser och läkarintyg.

Indian29: Tack så jättemycket!! Är du född 86? Jag med :)

Hjärtat längtar: Ja det kan nog vara så att jag blandad ihop det så på något sätt... hehe :D D e ju en del att hålla reda på.. :)

D e  HEEEEELT otroligt!! Då kommer vi alltså att få vårat medgivande (förhoppningsvis då ;) redan den 3/4 för d e då som nämnden har möte och vårat ärende ska tas upp.. :D Kan inte förstå att vi har vårat medgivande alldeles, alldeles snaaaaaart... Som man har gått och längtat efter den dagen!!! <3

• Hjärtat längtar
    Cattis86 skrev 2012-03-17 17:15:41 följande:
    Indian29: Sorry, Var in på din sida nu och såg att du var 29 :)
    Jag är däremot född 86 Skrattande
  • Indian29

vad kul att
    tittade in hos mig
    ja... som du såg var jag tre år när mina päron
    hämtade mig 

ha en godkväll

• fabbemam

Fråga er utredare hur och när man begär omedelbar justering, denne borde kunna hjälpa dig. Är denne inge hjälpsam kan du ju säga att BFA skickar ansökningar i klump till flera länder (sant) och att de är på G att skicka ansökningar till flera av dem som ni tror att ni kan passa in på (lagom luddigt), BFA vill inte ge exakta besked innan de sett medgivandeutredningen (sant) men om ni missar denna omgång kan det i vissa fall dröja ett halvå - ett år innan de skickar en ny omgång vilket innebär mycket längre väntan för er (troligen sant). Lagom luddigt men ett bra motiv utan att ljuga om varför ni vill ha ert medgivande i handen SNABBT!

• Hjärtat längtar

Vi behövde aldrig medgivande-protokollet vilket var skönt för då slapp vi vänta de extra veckorna. Vi behövde bara utredningen och en annan godkännande blankett som vår utredare skickade till oss samma dag vi blev godkända i nämnden. 

• fabbemam
    Hjärtat längtar skrev 2012-03-17 21:44:25 följande:
    Vi behövde aldrig medgivande-protokollet vilket var skönt för då slapp vi vänta de extra veckorna. Vi behövde bara utredningen och en annan godkännande blankett som vår utredare skickade till oss samma dag vi blev godkända i nämnden. 
    Jag blir lite snurrig o blandar ihop folk sedan många bytte alias för en tid sedan så rätta mig om jag är fel ute men visst var ni säkra på vilket land ni skulle skicka till redan innan ni fått medgivande och det var landet som inte behövde medgivandet? När vi skulle välja land ville BFA ha in de papper som nämns nedan men det är ju i o för sig 1½ år sedan nu....
    Cattis86 skrev 2012-03-17 17:14:14 följande:
    Vi är med i BFA och jag hade mailkontakt med dem för ett tag sen. Dem vill ha kopior på sammanträdesprotokollet, hela medgivandeutredningen, referenser och läkarintyg.

I
    Eller räcker det till en början att BFA ser att¨man kommer att bli rekomenderad medgivande för att de ska kunna leta vilka land man passar in på?
  • Hjärtat längtar
    fabbemam skrev 2012-03-17 22:11:57 följande:
    Jag blir lite snurrig o blandar ihop folk sedan många bytte alias för en tid sedan så rätta mig om jag är fel ute men visst var ni säkra på vilket land ni skulle skicka till redan innan ni fått medgivande och det var landet som inte behövde medgivandet? När vi skulle välja land ville BFA ha in de papper som nämns nedan men det är ju i o för sig 1½ år sedan nu....
    Jo det stämmer bra! Vi adopterar genom BV. Så det är ju säkert annorlunda med BFA.
  • Espera

Hej
    Enligt kommunallagen ska nämndsprotokoll justeras inom 14 dagar, oftast görs det tidigare. Så fort det är justerat är det offentligt och man kan få sin kopia. Man kan ju höra när det ska justeras (det bestäms på mötet) och annars kan man ju ringa till kommunen och fråga. Man kan alltid gå förbi och hämta sitt ex om man vill, istället för att vänta på att sekreteraren får tummen ur och skickar det. Allt enligt offentlighetsprincipen!

Svar på tråden När ska socialnämndens beslut upp i tingsrätten?