• Anonym (Kanske flytta)

Skövde med omnejd! vart e bra o bo??

min sambo ska på arbetsintervju i Skövde. vi bor ca 10 mil därifrån, då han ej har körkort så kommer det vara 2-2.5 tim resväg varje väg med tåg / buss.

Så får han det får vi nog kolla på boende därikring.

Kan nån ge tipps på var man ska bo?? var e bäst för barnen??
    Behöver inte vara just i Skövde utan går bra utanför bara det finns bra förbindelser.

• Svar på tråden Skövde med omnejd! vart e bra o bo??
  • Anonym (Kanske flytta)

puffar!

• Anonym (Lilla ja´)

Jag bor i Tidaholm, tre mil från Skövde. En mysig småstad med bra bussförbindelser till Skövde. Varken jag eller min man jobbar i Tidaholm men vi har valt att bo kvar här ändå och pendla till våra jobb just för att det är en bra stad för barnfamiljer att bo i. Lagom stora skolor och man kan bo billigt i hus.

I Skövde är husen dyra och staden har lite (eller mycket) storhetsvansinne vad gäller det mesta. Då pendlar jag hellre och slipper allt detta.

www.tidaholm.se

Titabeller för buss: www.vasttrafik.se

Var bor ni idag?

• Anonym (också inflyttad)

Förutom att husen är dyra i Skövde så är det väl egentligen bara Ryd som man säger att man inte vill bo i?

Jag och min sambo ville ha något litet radhus eller så och ville inte betala en miljon för detta, så vi flyttade till Mariestad. Fin pendelväg till jobbet i Skövde och billigare bostäder. Annars finns ju det en massa fina småorter runtomkring, typ Hjo, eller om man är villig att åka på lite risigare väg, Karlsborg. Annars så är också Skultorp lite billigare, är liksom en stadsdel av Skövde men lite längre ifrån, men fortfarande med tättrafiken :) 

Annars känns det som att det finns många alternativ bara man är villig att åka lite meckigare buss! Det är en mysig region :) 

• Anonym (3)
    Anonym (också inflyttad) skrev 2012-03-18 01:00:34 följande:
    Förutom att husen är dyra i Skövde så är det väl egentligen bara Ryd som man säger att man inte vill bo i?

Jag och min sambo ville ha något litet radhus eller så och ville inte betala en miljon för detta, så vi flyttade till Mariestad. Fin pendelväg till jobbet i Skövde och billigare bostäder. Annars finns ju det en massa fina småorter runtomkring, typ Hjo, eller om man är villig att åka på lite risigare väg, Karlsborg. Annars så är också Skultorp lite billigare, är liksom en stadsdel av Skövde men lite längre ifrån, men fortfarande med tättrafiken :) 

Annars känns det som att det finns många alternativ bara man är villig att åka lite meckigare buss! Det är en mysig region :) 
    Håller med dig om detta med Ryd, det är inget ställe där jag heller skulle vilja bo.
    Fin väg i all ära, men hem till Mariestad, nej, tror inte det. Hur mycket jag än älskar släkten så är det skönt med ett visst avstånd .

TS :  Lerdala, Berg eller Värsås är andra alternativ jag skulle föreslå er att undersöka om det är utanför stan som gäller. Inne i Skövde trivdes vi på Norrmalm när vi bodde där, Lunden där min man bodde innan vi gifte oss verkar påminna mer och mer om Ryd om man ska gå efter vad andra säger.
  • Anonym (också inflyttad)

Jag skulle säga som jag brukar göra; titta på bussförbindelser. Alltid skönt att veta att man kan ta sig hem på kvällarna utan bil :) Anonym 3, tur att det inte är du som är TS då ;) Vi har också bott på Norrmalm, trivdes jättebra. Titta på privata hyresvärdar också, sambon fick sin dåvarande lägenhet på en eftermiddag :)

• Ancalime01

Tvärtom emot vad de i tråden säger så går det alldeles utmärkt att bo i Ryd, jag tror många har förutfattade meningar om Ryd! Jag är inte ifrån Skövde ursprungligen, flyttade till min nuvarande man 2010 som då bodde på Norra Bergvägen. Han var upväxt i Ryd o trivdes jätte bra där så det blev så att när vi köpte radhus i slutet av 2010 så hamnade vi just i Ryd, vi betalade bara 800 000 för vårt radhus och det är jätte fint o vi trivs super bra, och lill pojkens dagis är alldeles toppen bra! Samt att det är superbra bussförbindelser med centrum och tar inte många minuter med bil att köra in till centrum heller! Så jag skulle verkligen rekommendera Ryd! :)

Svar på tråden Skövde med omnejd! vart e bra o bo??