• Anonym (Fi)

Min son dog nästan inatt.

Min son är född v36+0. Han är nu nio dagar, vi har varit hemma dom sista två av dem.

Jag ammar han minst var 4:e timme. Ibland måste jag väcka honom då han inte vaknar själv. Han skriker väldigt sällan utan sover mest bara.

Inatt vaknade han av sej själv och jag tog honom till våran säng och satte mej och ammade som vanligt.
    Hör hur han sväljer fel och inte längre kan andas. Tar upp honom mot mej och klappar på ryggen, han bara hulkar efter andan. Vänder han på mage och klappar på ryggen, nu slutar han bara andas.

Får panik och slår till min sambo(han är svårväckt) och skriker han dör. Han vaknar och undrar vad som händer. Jag börjar grina och berättar han har svalt fel. Min sambo bara sliter bebisen av mej och känner i hans mun sen tar han tag i bebisens ben och svingar han upp och ner ganska hårt några gånger. Mjölken rinner ut och bebisen börjar skrika lite smått. Min sambo lägger ner han på rygg och är beredd på ge andningshjälp om det behövs.

Jag ringer 112 blir kopplad till barn akutmottagningen här i stan.
    Dom tycker inte jag behöver komma in då min son är som vanligt igen. 
    Jag har även pratat med neo idag.

Vi vill in igen, eller iaf lära oss livräddning på bebisar. Men vi får inte.
    Var dom värsta ca 2minuterna i mitt liv.
    Tur att min sambo är mer oförsiktig och därför kunde rädda honom. Men man vill ju inte skada heller när man försöker hjälpa.

Är dom verkligen såhär sköra? Han försökte ju inte ens själv att harkla eller hosta upp stoppet.
    Jag känner att jag kommer aldrig våga sova igen, tänk om han kräks lite när man sover eller så.

Min sambo vilar nu så vi ska orka turas om vara vakna inatt.
    Och på måndag ska vi kontakta våran doktor och se om hon kan förstå oss iaf, hon verkar vettig.

• Svar på tråden Min son dog nästan inatt.
  • Ebba Caroline

Vaddå ni får inte lära er livrädning på barn? (Antar att du menar Barn-HLR) Är bara att ringa ex röda korset och sätta upp sig på en kurs om barn-HLR.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • SIN74

Om inte sjukhuset vill ge hjälp om första hjälpen så kontakta Röda korset - de har mycket bra utbildare i livräddning för såväl små som stora.

Så läskigt - hoppas att det bara var en engångshändelse.

• Anonym

Annars googla så hittar du information. Sen anmäl er till en kurs hos Röda Korset.

• Anonym

Fast det där låter ju väldigt märkligt. Om ett barn sätter något i halsen ska man alltid åka in, även om det har kommit upp på grund av risken för att barnet dragit ner något i lungorna som kan orsaka lunginflammation. Så att få rådet att inte åka in verkar jättekonstigt........

• viseversa

Ja nu var det bra att ni fick upp det. Men jag tycker absolut ni ska gå en kurs hur man agerar i en sån här situation. Jag gjorde det för en vecka sen och det var verkligen värt pengarna(400kr) 

• Anonym (Fi)

Sjukhuset har ibland kurser. Men vi kan ju inte vänta tills nästa kurs i slutet av maj. Vi vill ju lära oss nu.
    Så tack, ska kontakta röda korset direkt.

Jag skulle vilja lära mej hur jag gör i sånna här situationer. Känner mej bara orolig och rädd nu.

Helst hade jag velat att vi blev inlagda på neo igen tills min son blir lite starkare. 

• Anonym (Fi)
    viseversa skrev 2012-03-17 17:17:05 följande:
    Ja nu var det bra att ni fick upp det. Men jag tycker absolut ni ska gå en kurs hur man agerar i en sån här situation. Jag gjorde det för en vecka sen och det var verkligen värt pengarna(400kr) 
    Gick du kurs hos röda korset eller vart? 
    Absolut värt dom pengarna(och alla pengar i världen). 
  • SandraP81

Ni kan införskaffa andningslarm oxå, det hade vi och det var jättebra! det finns lite olika, såna man sätter i blöjan och såna man lägger under madrassen (om barnet sover i spjälsäng tex) . Vi köpte vårat på www.andningslarm.se

Vi hade ett babysense 2 och det har aldrig fellarmat iallafall.

• Anonym (Fi)
    Nape skrev 2012-03-17 17:28:10 följande:
    Men usch, jag förstår att ni är omskakade, chockade och ledsna. Vilken mardröm!

Jag googlade lite och hittade denna sida www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Bar.../

De har en liten film man kan titta på också.
    Tack, vilken bra sida. 
Svar på tråden Min son dog nästan inatt.