• Anonym (kalorien)

hur många kalorier?

Jag skulle vilja gå ner i vikt, men jag är rätt kass på att räkna kalorier. Jag äter lchf-kost (och mår väldigt bra av det), men tyvärr så blir det nog lite mer mat än vad jag "behöver". Så nu vill jag komplettera med att räkna kalorier också, förutom kolhydrater. Men som sagt var, jag har ingen koll alls på hur mycket jag bör äta? Faktorer som jag antar spelar in:

* Kvinna, 36 år

* 162 cm, 95 kg (dvs BMI 36)

* Fysisk aktivitet: försöker gå ut på raska promenader (45 min) ca 3 gånger/vecka. Dessutom har jag som plan att cykla till jobbet (25*2 min/dag, fem dagar i veckan)    

Hur mycket kalorier bör jag ligga på (ungefär) för att gå ner i vikt?      

• Svar på tråden hur många kalorier?
  • carola 79
    2993 sen får du dra av om du ska gå ner, ladda hem appen shapeup om du kan, tycker den e jättebra  när man ska hålla koll

lycka till
  • Anonym (kalorien)
    carola 79 skrev 2012-03-17 17:25:48 följande:
    2993 sen får du dra av om du ska gå ner, ladda hem appen shapeup om du kan, tycker den e jättebra  när man ska hålla koll

lycka till

Hur mycket (ungefär) bör man dra av för att gå ner i vikt då? Den verkade bara finnas till iPhone? Jag har en android, men det kanske finns liknande till den? Glad
  • Larvig

www.matdagboken.se har en gratis-medlemskap och en betalvariant. Med hjälp av denna är det lätt att räkna kcal, både vad maten innehåller och hur mycket man behöver för att behålla, minska eller öka i vikt.

• Anonym

Jag har shapeup på min android men jag kan säga såhär:

Är 165 cm med kraftig övervikt och skall ligga på  ca 1500 kcal om jag vill gå ner 1 kg i veckan.

• Anonym
    carola 79 skrev 2012-03-17 17:25:48 följande:

lycka till
    2993 kalorier är alldeles för mycket för en kvinna. 
  • citrus

1500 kcal ska jag äta per dag för att gå ner i vikt och då ska jag även träna ca 1 timme/dag. Så det kan du följa. Ät regelbundna måltider ca 5-6 ggr dag. DVs. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. 
    Var tredje timme.

• Anonym (klara)

Håller med övriga - 1500 är en rimlig nivå. Jag brukar hålla mig till 1000-1200 när jag behöver bli av med något kilo för mycket snabbt, men 1500 är bättre om man ska hålla det under längre tid.

• Anonym (kalorien)
    citrus skrev 2012-03-17 18:10:59 följande:
    1500 kcal ska jag äta per dag för att gå ner i vikt och då ska jag även träna ca 1 timme/dag. Så det kan du följa. Ät regelbundna måltider ca 5-6 ggr dag. DVs. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. 
    Var tredje timme.

Det funkar inte riktig så med Lchf, alltså det där med var tredje timma. Jag äter frukost, lunch och middag. Och i regel inget mer, om jag inte är hungrig.
  • Anonym (kalorien)

Då ska jag testa att ligga runt 1500 ett tag nu då, så får vi se om det händer något (mer).

• citrus
    Anonym (kalorien) skrev 2012-03-17 18:33:28 följande:
    Då ska jag testa att ligga runt 1500 ett tag nu då, så får vi se om det händer något (mer).
    Glöm inte träningen den är viktig för att bygga och forma om kroppen lycka till.
  • citrus
    Anonym (kalorien) skrev 2012-03-17 18:32:37 följande:
    Det funkar inte riktig så med Lchf, alltså det där med var tredje timma. Jag äter frukost, lunch och middag. Och i regel inget mer, om jag inte är hungrig.
    Jag tänkte på det själv när jag skrev har med varit en gammal LCHFare som jag kallar det. Jag håller mig med till LCHF principen dock väljer jag ändå att äta regelbundet och mindre portioner för att hålla igång ämnesomsättningen. Man kan minska ner på fettet så lär sig kroppen att känna av hungern bättre. Men annars så kör du på LCHF stilen med färre portioner om du känner att det fungerar för dig.
  • misplacedname

Hela grejen med att äta LCHF är väl att man inte ska räkna just kalorier utan mer kolhydrater. Du ska äta dig mätt och inte gå hungrig. Kan ta ett tag för kroppen att anpassa sig till den nya kosten.

• citrus
    misplacedname skrev 2012-03-17 18:45:11 följande:
    Hela grejen med att äta LCHF är väl att man inte ska räkna just kalorier utan mer kolhydrater. Du ska äta dig mätt och inte gå hungrig. Kan ta ett tag för kroppen att anpassa sig till den nya kosten.
    Jag har kört LCHF i 2 år inte helt strikt men så gott som. Kan säga att det fungerade hur gymt som helst när jag såg ut som en flodhäst. Men nu när jag har ca 4 kg kvar att gå ner så hjälper det inte att känna av hungerkänslorna och bara äta därefter. Jag måste dra ner på energiintaget för att det ska hända ngt med kroppen. Och då måste jag antingen känna lite hunger eller äta regelbundet i små portioner. 
  • Anonym (kalorien)
    misplacedname skrev 2012-03-17 18:45:11 följande:

Både ja och nej skulle jag vilja säga. I princip så ska man ju inte behöva hålla på och räkna kalorier, men ekvationen färre kalorier in än vad du gör av med kommer man aldrig ifrån. Men själva grejen med lchf är ju mycket att man liksom inte ska kunna "överäta" (= fler kalorier). Men jag lyckas tydligen rätt bra med att göra det ändå...Skäms Eller, så är det bara något annat. Jag har ätit lchf sen januari, och mår otroligt bra av det. Men vågen visar NADA! Därför vill jag kolla kaloriintaget ett tag också, för att se om jag kan förändra något där.
  • leia83

Jag har gått ner 7 kg med shapeup appen. Den är riktigt bra. Den rekomenderade mig att äta 1200 kcal om dagen. Är 170 lång och vägde 64 kg när jag började. Har lagt mig lite lägre i intag och har gått ner ca 1 kg i vackan.

• Anonym (Äter av allt!)

Jag äter vanlig mat men väljer mer fettsnåla alternativ och jag äter av allt.
    Även kolhydrater men aldrig mer än 2 potatisar, ris och pasta enligt portionsanvisning.
    Äter havregrynsgröt till frukost oftast.

Min dag
    Frukost ca 300 kcal
    Lunch ca 500 kcal
    Snack (brukar ta frukt) ca 100 kcal
    Middag 500 kcal
    Kvällssnack ca 200 kcal

Så det blir ca 1600 kcal om dagen beroende på vilka maträtter jag lagar.
    Vissa dagar blir det mindre kacal men aldrig över 1600 kcal nästan.
    Jag går 1 timma varje dag (om det inte är storm, ösregn, snöstorm)
    Äter endast efterrätt/godis på högtider just nu som födelsedagar, våffeldagen osv.
    MEN då tar jag en normal mängd.

Är kraftigt överviktig och har kört detta några veckor.
    Det fungerar! Jag har tappar minst i 1 kg i veckan.

Jag tror inte på LCHF.
    I alla fall inte för oss med mycket övervikt.
    Då föräter man sig ofta på gräddsåser, ägg och bacon bara för att man "får" . (Inte alla men många gör det)
    Kraftigt överviktiga har större risk för hjärt och kärlsjukdomar och då bör man inte äta en så fet kost.
    Äter man mindre kcal än man förbrukar så tappar man vikt, enkel matte.
    En kvinna förbränner i snitt 1800-2000 kcal om dagen om man sitter still och ej motionerar.

Att äta av allt men normala portioner är något man kan göra jämt och ständigt och det fungerar när man har barn i familjen. Då äter alla i princip samma, bara tillsätta lite mer fett i barnens mat om man själv äter väldigt fettsnålt. Tex barnen dricker röd mjölk men jag har blå på min gröt osv.

Vill man tappa extra så trappar man upp träningen.

Titta på kanal 7 kl 19,00 Då visar de Viktkampen varje mån-torsdag.
    Jättebra program för motivation och kul att se när människor lyckas tappa vikt med endast normal kost och mycket träning!

• Anonym (kalorien)
    Anonym (Äter av allt!) skrev 2012-03-19 11:46:53 följande:
    Jag äter vanlig mat men väljer mer fettsnåla alternativ och jag äter av allt.
    Även kolhydrater men aldrig mer än 2 potatisar, ris och pasta enligt portionsanvisning.
    Äter havregrynsgröt till frukost oftast.

Min dag
    Frukost ca 300 kcal
    Lunch ca 500 kcal
    Snack (brukar ta frukt) ca 100 kcal
    Middag 500 kcal
    Kvällssnack ca 200 kcal

Så det blir ca 1600 kcal om dagen beroende på vilka maträtter jag lagar.
    Vissa dagar blir det mindre kacal men aldrig över 1600 kcal nästan.
    Jag går 1 timma varje dag (om det inte är storm, ösregn, snöstorm)
    Äter endast efterrätt/godis på högtider just nu som födelsedagar, våffeldagen osv.
    MEN då tar jag en normal mängd.

Är kraftigt överviktig och har kört detta några veckor.
    Det fungerar! Jag har tappar minst i 1 kg i veckan.

Jag tror inte på LCHF.
    I alla fall inte för oss med mycket övervikt.
    Då föräter man sig ofta på gräddsåser, ägg och bacon bara för att man "får" . (Inte alla men många gör det)
    Kraftigt överviktiga har större risk för hjärt och kärlsjukdomar och då bör man inte äta en så fet kost.
    Äter man mindre kcal än man förbrukar så tappar man vikt, enkel matte.
    En kvinna förbränner i snitt 1800-2000 kcal om dagen om man sitter still och ej motionerar.

Att äta av allt men normala portioner är något man kan göra jämt och ständigt och det fungerar när man har barn i familjen. Då äter alla i princip samma, bara tillsätta lite mer fett i barnens mat om man själv äter väldigt fettsnålt. Tex barnen dricker röd mjölk men jag har blå på min gröt osv.

Vill man tappa extra så trappar man upp träningen.

Titta på kanal 7 kl 19,00 Då visar de Viktkampen varje mån-torsdag.
    Jättebra program för motivation och kul att se när människor lyckas tappa vikt med endast normal kost och mycket träning!
    Nej, men jag tror på LCHF. Men det handlar ju även om att inte äta för mycket, för den ekvationen kommer man aldrig ifrån oavsett vilken typ av kost man äter. Men för mig passar LCHF bra, då jag känner att jag mår väldigt bra av det. Inga blodsockersvängningar etc. Och jag är inte så mycket för fettsnåla alternativ, eftersom jag vill ha riktig mat utan massa (onödiga) tillsatser som ofta finns i de magrare alternativen.

(Jag har varit Viktväktare tidigare, och varit helt "manisk" på att jaga magra alternativ etc. Jag gick ner 20 kg av det...men nu ligger jag på +30 kg! Och det enda jag minns från de åren är att man ständigt var hungrig, och ständigt tänkte på mat osv. Det gör jag inte längre.)
Svar på tråden hur många kalorier?