Anonym (Äter av allt!) skrev 2012-03-19 11:46:53 följande:
Jag äter vanlig mat men väljer mer fettsnåla alternativ och jag äter av allt.
Även kolhydrater men aldrig mer än 2 potatisar, ris och pasta enligt portionsanvisning.
Äter havregrynsgröt till frukost oftast.
Min dag
Frukost ca 300 kcal
Lunch ca 500 kcal
Snack (brukar ta frukt) ca 100 kcal
Middag 500 kcal
Kvällssnack ca 200 kcal
Så det blir ca 1600 kcal om dagen beroende på vilka maträtter jag lagar.
Vissa dagar blir det mindre kacal men aldrig över 1600 kcal nästan.
Jag går 1 timma varje dag (om det inte är storm, ösregn, snöstorm)
Äter endast efterrätt/godis på högtider just nu som födelsedagar, våffeldagen osv.
MEN då tar jag en normal mängd.
Är kraftigt överviktig och har kört detta några veckor.
Det fungerar! Jag har tappar minst i 1 kg i veckan.
Jag tror inte på LCHF.
I alla fall inte för oss med mycket övervikt.
Då föräter man sig ofta på gräddsåser, ägg och bacon bara för att man "får" . (Inte alla men många gör det)
Kraftigt överviktiga har större risk för hjärt och kärlsjukdomar och då bör man inte äta en så fet kost.
Äter man mindre kcal än man förbrukar så tappar man vikt, enkel matte.
En kvinna förbränner i snitt 1800-2000 kcal om dagen om man sitter still och ej motionerar.
Att äta av allt men normala portioner är något man kan göra jämt och ständigt och det fungerar när man har barn i familjen. Då äter alla i princip samma, bara tillsätta lite mer fett i barnens mat om man själv äter väldigt fettsnålt. Tex barnen dricker röd mjölk men jag har blå på min gröt osv.
Vill man tappa extra så trappar man upp träningen.
Titta på kanal 7 kl 19,00 Då visar de Viktkampen varje mån-torsdag.
Jättebra program för motivation och kul att se när människor lyckas tappa vikt med endast normal kost och mycket träning!
Nej, men jag tror på LCHF. Men det handlar ju även om att inte äta för mycket, för den ekvationen kommer man aldrig ifrån oavsett vilken typ av kost man äter. Men för mig passar LCHF bra, då jag känner att jag mår väldigt bra av det. Inga blodsockersvängningar etc. Och jag är inte så mycket för fettsnåla alternativ, eftersom jag vill ha riktig mat utan massa (onödiga) tillsatser som ofta finns i de magrare alternativen.
(Jag har varit Viktväktare tidigare, och varit helt "manisk" på att jaga magra alternativ etc. Jag gick ner 20 kg av det...men nu ligger jag på +30 kg! Och det enda jag minns från de åren är att man ständigt var hungrig, och ständigt tänkte på mat osv. Det gör jag inte längre.)