• Anonym

    Vad räknas som illojlitet mot chef?

    Blir förvirrad av begreppet illojalitet, vad innefattar det egentligen?

  • Svar på tråden Vad räknas som illojlitet mot chef?
  • slemtorsk i din bralla

    Illojal.. pratar skit, säljer ut företagshemligheter, talar om för andra att chefen är dålig, dum, knäpp, fattar dåliga beslut osv osv.. egentligen kan vad som helst som inte är väl grundat i FAKTA och som inte är negativt klassas som illojalitet.

    Ett knepigt gränsland det där för man har ju i grund och botten rätt att tycka o tänka som man vill, men ens chef är ändå den som ser till att man har mat på bordet och tak över huvudet, du säljer dig ju till din chef kan man säga och ska vara lojal mot denne, dvs om du inte har något bra att säga ska du inte säga något alls- ganska enkel devis men så klart jäkligt svårt att hålla sig till om man har en chef som suger hästkuk liksom *S*

    Det ställe /företag du arbetar på ska du inte prata skit om, lika lite din chef. Om du tycker att chefen är en idiot så tycker du, men gå inte omkring och sprid det till höger och vänster, skriv det inte på facebook alltså

  • Anonym

    Att vara illojal mot sin arbetsgivare är också att missbruka ett förtroende, vilket kan vara grund för avskedande. En anställd som startar en konkurrerande verksamhet eller bryter mot uttryckliga säkerhetsinstruktioner agerar illojalt mot sin arbetsgivare

    lawline.se/answers/8327
    En arbetstagare är skyldig att vara lojal mot sin arbetsgivare, detta följer av anställningsavtal och den sk lojalitetsprincipen. Bryter man mot den medan anställningen fortfarande består så är det en avskedgrundande omständighet och man kan bli avskedad enligt LAS 18 §.
    För att det skall vara avskedsgrundande krävs även att det leder till någon form av skada för arbetsgivaren.

    www.e24.se/karriar/gnallet-som-ger-dig-sparken_2483687.e24


    Vad är det då som är okej att säga och göra?


    – Enligt lojalitetsprincipen så får du inte uttala dig på sådant sätt som skadar arbetsgivaren.

    Har du klagomål som du vill rikta mot företaget ska du också ha försökt uppmärksamma dem internt, för att slippa bli anklagad för att ha brutit mot lojalitetsprincipen. Det gäller för till exempel så kallade whistleblowers, anställda som går ut i media för att påtala missförhållanden inom ett företag.

    Är det inte ens tillåtet att beklaga sig över sin chef, om man inte är nöjd?


    – Det beror på om du är illojal mot företaget du jobbar på. En börs-vd kan vara så förknippad med sitt bolag att det du säger om honom eller henne kan skada företaget och dess varumärke, säger Paula Hogéus.


    Men få företag är så hårda att de vill bestraffa medarbetare som säger sitt hjärtas mening alltför offentligt. Att uppfattas som omodern och bestraffande gynnar inte ett företag som vill ha god stämning bland medarbetarna. Paula Hogéus rekommenderar att företaget har en tydlig policy och förankrar den hos de anställda, för att osäkra situationer inte ska uppstå.

  • Anonym

    ahaaa, det handlar alltså i grund och botten om att inte tala illa om företaget och chefen? eller att medvetet göra något som kan vara negativt för chefen och företaget?

  • Tom Araya

    Det är skillnad på att vara illojal mot chef och vara illojal mot arbetsgivare.
    Är företaget större än att chef och ägare är densamma är chefen anställd precis som du och har ett uppdrag från sin arbetsgivare.

    Om du motarbetar din chef kan det ses som att du är illojal mot denne, om det inte är så att denne ber dig om något som inte ingår i dina arbetsuppgifter.

    Illojal mot arbetsgivaren är du om du talar illa om denne med fel personer. Du ska framföra din kritik till dina chefer och eventuellt fackombud i första hand. Likaså om du motarbetar denne eller bedriver konkurerande verksamhet vid sidan om.

    Du kan vara illojal mot arbetsgivaren samtidigt som du är lojal mot chefen, och tvärt om.

  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-03-17 17:57:19 följande:
    ahaaa, det handlar alltså i grund och botten om att inte tala illa om företaget och chefen? eller att medvetet göra något som kan vara negativt för chefen och företaget?
    typ ja.. OM man går efter det och dessutom lägger in lite etik och moral, att man inte ska göra mot andra vad man inte vill att andra ska göra mot en själv så är det inga problem.

    Jag lär min son att har man inget snällt att säga så kan man hålla tyst.. men givetvis måste man få tala om ifall man tycker att något inte är okej på sin arbetsplats, men man ska ta det med rätt person, alltså inte skriva det på sin facebook sida utan ta det med närmaste chefen och skulle det råka röra just närmaste chefen och man har försökt att ta saken med denne så kan man gå vidare till högre chef, chain of commands är viktigt också för att chefer inte ska känna sig förbigågna och i grund och botten, tala MED personer och inte OM.

    Och mycket riktigt som Tom skriver så är det skillnad på lojalitet och lojalitet bara för att krångla till det ytterligare *S*
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-03-17 17:57:19 följande:
    ahaaa, det handlar alltså i grund och botten om att inte tala illa om företaget och chefen? eller att medvetet göra något som kan vara negativt för chefen och företaget?
    Chefen och företaget är inte nödvändigtvis samma. Talar du om för en högre chef om hur dåligt en lägre chef sköter sitt jobb har du varit illojal mot den lägre chefen men lojal mot företaget. Företaget är din arbetsgivare och den du bör vara lojal mot i första hand.
Svar på tråden Vad räknas som illojlitet mot chef?