Varför "måste" jag fortsätta i mitt äktenskap?
Jag har varit gift i 5 år, vi har känns varandra i 10 år. Vi har tre barn på 2, 4 och 6 år. De snart senaste två åren har jag kännt mig allt mer obekväm. Jag längtar ut, jag vill vara mig själv utan at alltid uppfylla rollen av att vara en Fru och en Mor. Naturligtvis är jag ju mamma ändå, och jag älskar mina barn förbehållslöst, men det räcker inte för mig i mitt liv att vara en lyckad mamma och en hyfsat välebehållen fru som ligger med sin man på lördagskvällarna. Jag vill ha mer, min själ har klåda! Jag har en helt rekorderlig make, han har varait en slarver och en slöfock men nu har han det senaste året året ryckt upp sig. Och sen jag sagt att jag tror att jag inte vill vara gift egentligen har han lagt in högsta växeln. Han vill inte skiljas, till varje pris vill han inte skiljas! Det är ju ädelt att han anstränger sig för att det ska bli bra, men för mig känns det liksom... dött...
Vi kysser inte varann, och jag har verkligen inte lust att kyssa honom heller. Nån gång sker det, rätt sällan, och det känns vämjeligt. Vi ligger med varann 1-3 gånger i veckan, och det känns... okej... Vi är rätt "duktiga" på sex och brukar komma samtidigt och så, man blir kanske väldigt "tekniskt avancerad" när den naturligt kåta driften klingar av kan jag tro, det räcker ju knappast att ligga nära varann och att bara få känna varandras kroppar liksom för att tända till. Jag tänder nog egentligen först när vi är igång om jag ska vara ärlig. Jo, så är det, jag är kåt för att jag knullar, skulle jag knulla för att jag vore kåt skulle det inte bli av, för jag är inte kåt på honom. Men visst, med glidmedel så funkar det mesta...
Överallt så mular männsikor mig med argument om varför jag måste "jobba på" att stanna. Fast jag egentligen inte vill det! Jag har naturligtvis tänkt, jag har försökt att "lugna mig", och att "skärpa mig", alltså undertrycka vad jag egentligen känner och vill. Jag har naturligtvis försökt att hitta gnistan igen, och den finns inte. Eller, det finns en liten varm fläck kvar i brasan, men jag blir kär i andra. Jag åtrår andra. Jag längtar efter andra. Det är verkligen inte min lust eller drift det är fel på, det är lusten till min man som inte finns. Varför ska jag leva mitt kärleksliv i en relation där jag saknar åtrå och innerlighet, när jag har så otroligt mycket att ge? Är kärnfamiljen så jävla helig? Alla runt omkring mig säger att det är sååå tråkigt och sorgligt när jag säger att jag nog vill skiljas. Själv hade jag tyckt det var en befrielse, att få rätten till mina egna känslor och lust igen utan att alltid anpassa mig till en man jag egentligen inte passar med. Det är inte nån som ska dö, det är inget cancerbesked, ingen som missbrukar, jag vill bara inte vara gift längre. Är det så sorgligt?
Jag drömmer om andra män, jag vill kunna ha sex med vem jag vill. Varför måste mitt moderskap stå ivägen för mitt kärleksliv? Jag kan väl vara en mamma spom fostrar ungarna till god självkänsla, empati och moral även om jag inte lever i en kärnfamilj? Jag känner det som att jag inte har "rätt" till ett kärleksliv eftersom jag är förälder. Som att ungarna skulle fara illa för att jag lever i en kärleksrelation med deras pappa. Vi har det gott ställt, är friska och smarta och inget missbruk, så det finns inget sånt som skulle tala för att jag skulle ta nmig samman och bara stå ut för att det annars skulle bryta ut ett helvete som skulle drabba barnen.
Vi har rätt trevligt ihop, vi ligger med varann, och vi har ett fint hus och vettiga vänner. Men är detta allt? Kanske är det en helt normal 35-årskris. Fast jag känner det nog som att jag har landat i mig själv och kan ärligt känna att jag nog vill ha ut mer av mitt liv, och jag har aldrig kännt mig starkare och snyggare än nu. Jag vill ha en starkare kärlek, jag vill leva med nån som är på samma våglängd mentalt, som är lika passionerad i livet som jag. Då menar jag inte bara passionerat sex, som mina kärnfamiljspredikanter redan orerat om så vet jag att jusrt den biten klingar av. Men nån som uppskattar samma saker i livet som jag gör, som vill utmana och ta ut svängarna lite, ha en glad och busig syn på livet.
Jag har det inte tillräckligt dåligt för att skilja mig har jag förstått. Men har jag det tillräckkligt bra för att stanna. Nån som känner igen sig? Hur resonerade ni? Snälla, hjälp mig klara ut mitt nystan av pliker, känslor, lustar och kval. Ge mig lite kloka ord