• Hon o Han

Behöver tips på bra foder till extremt känslig mage på hund

Min rottishane på 1,5 år har diagnostiserats med eosinofil enterit. Han har mer eller mindre varit lös i magen under hela sitt liv, men ändå väldigt pigg, glad och fin i päls osv. Har regelbundet kontakt med vet men han vet nu inte längre vad han ska göra mer. Hunden svarar inte på kortinsonbehandling som är det vanligaste. Han hade en längre period då han var bra i magen sålänge han inte stoppade i sig något på promenaderna! Då åt han kokt ris och rå nötfärs men det funkar inte längre. Han har ätit Hills I/d, Royal Canins Intestinal, Royal Canins Hypoallergi, James Wellbeloved Turkey & rice samt Fish & rice, Färskfoder (olika märken, varianter) Pedegree burkmat Oxkött Och nu köpte jag hem Advance Sensitive som har bra rykte just för "maghundar" men det vill han inte ha. Jag känner mig desperat just nu. Någon som har tips? VÄLDIGT tacksam för råd!! detta är nu sista chansen för honom...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-17 18:39
    ursäkta röran i inlägget men jag lyckas inte göra "mellanrum" mellan texten här inne längre ! *morr*

• Svar på tråden Behöver tips på bra foder till extremt känslig mage på hund
  • mia0081

usch vad jobbigt. har du testat kokt fisk till riset istället? gav jag min hund när han hade ständig diarré och jag var tvungen att gå ut med honom på nätterna periodvis...

• Amy27

Magnussons är väldigt bra svenskt foder. Bra för magen också. Värt att testa.

• dezibel

Har för mig att foderellergi kan orsaka den sjukdom din hund har. Har ni testad Hills z/d (allergifoder) ?

• Humminggirl

Vår lappistjej har en kronisk inflammation i tarmarna och var lös i magen (och sprayade väggarna) nästan hela sitt första år. Vi provade massa mat och olika mediciner.

Det som funkade (och som även har funkat på en släktings känsliga hund) är Carriers lamm och ris (torrfoder). Finns på Granngården. 

Hoppas vovven blir bättre! 

• Lajkie

Ja samma som sistnämnda skrev, carriers lamm och ris funkade på vår extremt känsliga schäfertik. Har för mig att det var ugnsbakat?
    Detta är nu förvisso 6 år sedan, då vi tyvärr måste låta henne gå vidare till slut pga extrema eksem/hudproblem(hon var allergisk mot det mesta!).

• dezibel

Tänk bara på att om hunden är överkänslig/allergisk mot vissa råvaror så kan du förvärra situationen genom att byta foder hela tiden. Har du testat canicur,pro colin el diarsarnyl?

Svar på tråden Behöver tips på bra foder till extremt känslig mage på hund