• Jozy

Hur undvika att katten klöser på soffan?

Har köpt en ny soffa idag, stor i tyg, och ja har nån något tips så katten inte ska börja klösa på den? Har redan märkt att den vill dit...är en kattunge...Eller är det nåt som är omöjligt att undvika?

• Svar på tråden Hur undvika att katten klöser på soffan?
  • jamila2000

Köp en klösbräda finns många olika modeller.
    Min katt förstörde baksidan på vår soffa sen köpte jag en klösbräda och ställde i vardagsrummet och sen dess har han inte rört soffan.
    Den modellen jag köpte var en platta med en stolpe på.

• alanbanks

Ättika! Tar någon tid innan lukten försvinner, men katterna gillar det inte. Samma med citron.

• Jozy

Han har ett klösträd som han gillar att klösa på ,men tror att han kommer gilla att klösa på soffan också

Inte kan man väl stoppa ättika på soffan?! Den förstörs ju då....

• Mattanten

min mormor satte knappnålar i bakstycket med det vassa uppåt, inte särskilt snällt men katten gjorde bara ett försök.

själv har jag ingen katt och ingen erfarenhet

• Josephine

Det finns något som kallas fy spray, som finns att köpa i djuraffärer. Vet dock inte om det verkligen fungerar, men det kan vara värt ett försök.

• frågande66

klipp klorna en katt klöser för att vässa ner klorna o är dom korta/trubbiga gör dom det inte.

Det sägs att katter klöser för att markera revir men mina har i alla fall slutat klöst när jag klippt klorna.

• Jozy

Tack,ja man vill ju verkligen inte ha sin nya soffa förstörd...och det måste ju finnas fler än jag som har tygsoffa och katt Så nån borde kanske ha nåt litet tips

• Velouria
    alanbanks skrev 2012-03-17 22:13:18 följande:
    Ättika! Tar någon tid innan lukten försvinner, men katterna gillar det inte. Samma med citron.
    Ha! Min katt slickar i sig ättika som vore det vanligt vatten eller nåt annat "normalt" att dricka.
    Den som tror på något har blivit lurad
  • legba

Hos veterinärer kan man köpa en spray, Feliway, som efterliknar kattens ansiktsfermoner. Om man sprayar där katten markerar (klöser eller urinerar) ska katten i stället känna sig lugn och ändra beteende. Har själv inte provat Feliway, men väl DAP (som är ett liknade medel avsett för hund) med ganska god effekt.

• Cizi
    Josephine skrev 2012-03-17 22:41:42 följande:
    Det finns något som kallas fy spray, som finns att köpa i djuraffärer. Vet dock inte om det verkligen fungerar, men det kan vara värt ett försök.
    http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/143-sssscat-.html

Mina kissar hoppar högt och efter några gånger har de fattat var de inte får vara :) Dock vet jag inte hur du ska tillämpa det på en soffa, du får ställa den där klösandet är mest. Som dörrvakt fungerar den väldigt bra.
  • nemo1

Klipp klorna ofta och häng tex en filt/pläd över soffan där du ser att katten har en tendens att klösa. Köp ett golv till tak klösträd  om du inte har det, det gör succe.

• Maac

Dubbelhäftande tejp. Sätt lodrätt på några olika ställen runt soffan. Katterna återkommer inte gärna.   

• IceJossan

Aluminiumfolie kan man hänga upp där katten inte får klösa. Dubbehälftande tejp låter också som en bra idé :)

Absolut inte Fy-spray, det är en fruktansvärd vass stank för katten som sprider sig som en löpeld genom huset och sen försvinner på en dag. Provade det på mina pärons katter när de var små och gisses, stackars katter säger jag bara :( De flydde i panik genom huset och försökte komma undan lukten :(

Svar på tråden Hur undvika att katten klöser på soffan?