• Nr 14

Ersätter ni om era barn har sönder andra barns leksaker?

Hejsan!

Har tre barn och de är i mitt tycke relativt lugna men ändå emellanåt normalt livliga. Våra bekanta med barn bjuder ofta hem sig till oss vilket är kul för barnen såklart! De två senaste besöken har resulterat i trasiga leksaker... (Ja genom åren har flera saker gått sönder men nu har det ändå varit dyra saker...) Först slogs en sak sönder medvetet av en 5-åring och mamman fick veta vad han gjort och sa åt sitt barn. Nu idag hade vi på nytt besöka och nog gick ett väldigt tåligt instrument sönder som våra barn haft i flera år utan att lyckas ha sönder... Mamman blev arg och sa till barnet.

Jag tycker det är väldigt kul att få besök och det tycker även barnen men vid dessa tillfällen har ingen av föräldrarna ens erbjudit sig att ersätta det barnen haft sönder - hur gör ni??? Det händer att vi även besöker bekanta och mina barn har hittills aldrig haft sönder något och jag känner spontant att hade de gjort det skulle jag direkt erbjudit mig att ersätta oavsett hur små sakerna varit!!!

De två senaste sakerna kostade ca 200:- st och det var leksaker som ska tålas att leka med men inte om barnet gör vad det kan för att ha sönder det!!! Våra barn blir såklart ledsna när sakerna förstörs och säger när barnen på besök åkt hem att de inte vill leka med dem om de har sönder saker och nu är jag så trött på detta att jag inte tänker ta hit någon på länge!!!!!!! Vad tycker ni om att åtminstone erbjuda sig att ersätta?

• Svar på tråden Ersätter ni om era barn har sönder andra barns leksaker?
  • Toppen9

Om det är med flit leksakerna går sönder då anser jag att man som förälder ska betala men om det sker av vanlig lek så ser jag det som normalt och att man inte ska krävas på pengar (fast jag skulle nog erbjuda pengar alternativt köpa en liknande att ge nästa gång vi hälsade på)

• skudder

Det är väl ganska självklart ersätta.Har det varit en olycka o t ex ett dricksglas åkt ner i golvet är det väl en sak.Men har barnet t ex ritat med tuschpenna på tapet,eller ristat med bordskniv djupt i köksbordet skulle jag tycka det var mycket konstigt att inte betala för sig erbjuda något.Skulle nog läsa lusen av barnet oxå.

• Nr 14

Ja i dessa båda fallen ansträngde sig ungarna verkligen att ha sönder sakerna och det tror jag iallafall föräldrarna såg... De vet iallafall att det var deras barn som hade sönder sakerna för om de inte direkt såg det så sa deras småsyskon till föräldrarna!!!

• skudder

oj missa att det gällde leksaker,ja det beror väl lite på värdet av leksaken,både prismässigt o emotionellt för barnet.

• maria liam

Nu är min son bara 4 månader, men om han skulle ha sönder någons leksaker så hade jag erbjudit mig att köpa en ny eller ge pengar. Även om den gått sönder utan att det var meningen.

• Kimona

Ja, om det sker med flit, men om leksakerna går sönder för att de slits ut naturligt, så nej

• Amy1983

Nu har inte detta hänt oss (än) men skulle det hända skulle ajg iaf erbjuda att ersätta saken på något vis. Hade det hänt här hemma hade jag väl gjort lite skillnad på om det är med flit/ovarsamt användande eller om den gått sönder vid vanlig lek. Är det vid vanlig lek hade jag tackat nej till ersättning.

• Callan

I min bekantkapskrets så erbjuder man sig alltid att betala och den andre tackar alltid nej.
    Inga riktigt stora saker som gått sönder dock. 

Min systerson hade dock sönder en plastig leksak en gång, men detta var alldeles med flit!
    Då tog syrran det som ett bra exempel och han fick lära sig den hårda vägen att man betalar för det man har sönder. Han fick gå hem och ta ngt symboliskt, typ 20:-, från sin spargris och betala till mig. Detta för att lära sig. 

• Nr 14

200:- kostade varje leksak och det är dyrt i mina ögon iallafall! Första gången såg min man vad som hände och efter att lillebror till sabotören sprungit till sin mamma och berättat så visade min man upp den trasiga grejen. Den slogs sönder med en leksakshammare men ungen hade fått ta i ordentligt för att sabba som han gjorde och det syntes...

Idag blev jag helt häpen när en trumma slogs sönder. En riktig som hållt i 6 år för våra barn. Men om man trummar med annat än trummpinnen så är det klart att det går sönder och är man 6 år så vet man att saker går sönder om man behandlar dem som denna unge gjorde. Jag sa att nu slog **** sönder trumman! Då sa föräldrarna som jag skrev ovan, till på skarpen - men inget om att fixa en ny trumma!!!

• canmamma

Nej, i min bekantskapskrets så ersätter man inte leksaker som har råkat gå sönder under vanlig lek. Bjuder man in till lek så får man räkna med vanligt slitage på möblemang och leksaker och då går saker i kras ibland. Ett litet grannbarn har ett lättare funktionshinder och är ärligt talat sjövild, men han kommer antingen över med förälder eller så bjuder vi in en kortare stund och har superkoll. Den familjen har erbjudit att ersätta någon sönderslagen leksak, men det var ju inte nödvändigt. 

Svar på tråden Ersätter ni om era barn har sönder andra barns leksaker?