• Anonym

Vad fan är det för fel på mig?

Jag har varit förkyld i 1,5 vecka. Redig förkylning med 40 graders feber i 3 hela dagar. Efter det har jag haft feber lite här o var. Väldigt snorigt och ont i halsen. Ingen hosta. Har testat ALLA preparat som finns för att bli frisk (varit hemma en vecka från jobb ocskå) 

Men det försvinner inte. Har haft näseblod flera dagar pga näsdropparna som jag måste ta konstant, vaknar mitt i natten av att jag inte kan andas. Min hals gör svinont. I fredags ringde jag vårdcentralen och fick svaret "folk brukar vara förkylda minst 3 veckor nu för tiden" jaha ja..

Jag gillade läget och tänkte jaja då får jag väl stå ut. Men idag är min hals mycket mycket värre och hela kroppen gör ont. Det känns bokstavligt talat som jag dansar sista dansen här i livet.  Har ingen feber utan bara nästäppa och extrem halsont, känner ofta att det är slem i vägen för min andning!

Hatar att åka till vc utan anledning, så hjälp mig. vad fan gör man? Borde jag vara orolig? 
    Kan tilläga att jag har reumatism och medicinerar mycket för detta.

Hjälp mig!!! Imorgon är det dags för jobb igen ju..             

• Svar på tråden Vad fan är det för fel på mig?
  • Anonym

Låter som influensan som alla har?

• MrsKnapa

Har du testat zyx som finns på apoteket. Dem bedövar halsen och är jätte bra :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:13:01 följande:
    Låter som influensan som alla har?

Jag sa inte att det var något annat utan jag frågade vad som var fel varför det inte blev bättre o vad man ska göra åt det???? 
  • Anonym

Låter som influensa som sagt. Testa att skölja näsan med saltlösning istället för att ta massa näsdroppar. Det löser upp och spolar bort slem och återfuktar slemhinnan. Avsvällande näsdroppar/-spray kan irritera slemhinnan i näsan och ska inte tas för många dagar i sträck.

• Amy27

Tycker du ska åka till VC. Det låter inte som om du är i skick att jobba och då lär du behöva intyg.
    Sen kan det också vara så att du behöver ngt starkare än receptfria läkemedel för att slå ut viruset.
    Känner du på dig att det är värre än vanlig förkylning så har du rätt att träffa läkare. Det är vad dem är för!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:18:27 följande:

Jag sa inte att det var något annat utan jag frågade vad som var fel varför det inte blev bättre o vad man ska göra åt det???? 

Tolkade "Vad fan är det för fel på mig?" som om du inte visste det..

Och det går ju inte att behandla denna influensa. Man får bara se till att lindra symptomen. Du fr nog skaffa dig ett läkarintyg o vara hemma ett par dagar till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 10:18:27 följande:

Finns nog inte så mycket att göra mer än att försöka lindra symptomen och vänta ut det bara. Verkar vara många som fått långdragen influensa i år. Och tyvärr finns inget som biter på virus.

Ta febernedsättande om det behövs. Men tänk på att febern är kroppens försvar mot virus. Så ta inte massa tabletter om du inte har farligt hög feber.  Bättre att låta kroppen jobba på sitt sätt med att ta död på viruset. Och så halstabletter, nässköljning och vila.
  • Anonym
    Amy27 skrev 2012-03-18 10:20:10 följande:
    Tycker du ska åka till VC. Det låter inte som om du är i skick att jobba och då lär du behöva intyg.
    Sen kan det också vara så att du behöver ngt starkare än receptfria läkemedel för att slå ut viruset.
    Känner du på dig att det är värre än vanlig förkylning så har du rätt att träffa läkare. Det är vad dem är för!

Det finns ju inget som biter på virus. Däremot kan man få hjälp med starkare läkemedel för att lindra symptomen om det behövs.
  • Anonym

Jag, min fam och typ alla jag känner har/har haft liknande symtom. En jävligt seg influensa/förkylning. Håller i sig i veckor och som du beskriver blir bättre vissa dagar för att sen bli värre. 

Bara att härda ut och lindra det som lindras kan. Själv satte sig mitt på örat så har varit halvdöv i snart 2 veckor. Så j-la irriterande. Ont i halsen var och varannan dag och slem i mängder. 

Svar på tråden Vad fan är det för fel på mig?