• Yolanta

Hur är det att bo på Tjörn/Skärhamn??

Hej!

Vi håller på att titta på hus och områden att flytta till med våra snart två småbarn. Tjörn är helt nytt för oss och vi känner inte till området alls.

- Är det någon som har erfarenheter, såväl goda som mindre bra hade det varit till stor hjälp i våra tankar   

• Svar på tråden Hur är det att bo på Tjörn/Skärhamn??
  • Momalicious

Det är jättehärligt. Som alla andra kuststäder så är det väldigt stor skillnad på sommaren då det kryllar av sommargäster. Tänker nu på skärhamn främst. Negativt, om man ska leta fel, så är det MYCKET mopeder.

• Momalicious

De har förresten två badplatser i skärhamn. En stor stor badplats och en lite mindre, inhägnad. Den andra passar bättre för små barn skulle jag säga eftersom det inte är speciellt djupt i inhägnaden. Lätt att sitta på en bergsknalle och spana ner på barnen. Sen finns det en djupare del som är på andra sidan inhägnaden där det är öppet hav, passar kanske lite bättre för vuxna. :)

• Yolanta

Tack så jättemycket för dina svar

Jag önskar kanske mer att jag hade lite mer precisa frågor, men jag vet inte så mycket om området ännu.. något som jag undrar precist är i såfall hur skolor/dagis är? Hur är kulturen på ön, hur är de som bor på ön generellt? Hur är det att pendla till "fastlandet", med tanke på broarna och så.. är det mycket köer?

• Momalicious

Dagis och skolor har jag ingen erfarenhet av, jag och alla grannar gick hos olika dagmammor. Jag fullkomligt älskade min och gör det fortfarande! Jag har dock aldrig hört något negativt om skolorna på tjörn.

De flesta som bor där är "vanliga" människor. Det är dock vanligt att de äldre generationerna är väldigt troende och mamma kunde få elaka blickar av äldre grannar när hon städade istället för att gå i kyrkan. Det är ju ganska litet, så det snackas säkert en hel del. Lite "alla känner alla", men det är ju inte typiskt för Tjörn utan alla mindre ställen. Trafiken flyter på bra, åtminstone när man ska till jobbet. På eftermiddagen kan det rulla långsamt men det står typ aldrig still. Värst är nog fredagseftermiddagarna när det börjar bli vår/sommar och många åker ut till sommarstugorna. Då är det längre köer men rullar som sagt alltid. Kanske tar en kvart över broarna istället för fem minuter.

Hoppas det hjälper någonting. Om du kommer på nåt mer så svarar jag.

Just det, kom på ett till tips. På sommaren är det underbart att ta skärgårdsbåten ut till åstol. De har en jättehärlig barnvänlig saltvattenbassäng med en vattenrutschkana. Det var mitt favoritställe som liten.

• Yolanta

Verkligen stor tack  för ditt svar! Jag frågar gärna igen om jag kommer på något Det kommer jag säkert att göra

• Momalicious

Så lite så! Tråden ligger kvar i favoriterna så ser jag om du skriver nåt mer :)

Svar på tråden Hur är det att bo på Tjörn/Skärhamn??