• Yori

Kan inte alla föräldrar...

Kan inte alla föräldrar sluta klanka på andra föräldrar i alla dessa forum?
    Du är en lat förälder för att ditt barn är över 3 år och har blöja, som tex.
    Eller ditt barn är över 2 och har napp. osv..
    Fattar inte människor att sådana saker sårar när personen gör en trådstart för att få hjälp och stöd av andra föräldrar?
    Att ett barn inte nödvändigtvis behöver vara utvecklingsstört eller en förälder nödvändigtvis är lat för att saker och ting ser ut på ett visst sätt.

Jag kan dra min livssituation så kan ni klanka ned på mig stället:

Sonen 3½. Jag och sonens pappa pluggar 100% samt jobbar så ofta det finns möjlighet, sambon oftast 2 av 4 helger samt onsdagar och torsdag kväll. Jag jobbar onsdagar samt vissa fredagar. Jag har en kronisk bindvävssjukdom som gör att jag inte orkar allt jag vill och dessutom vi har 4 MF i bakfickan.

Sonen har napp, blöja och åker då och då i sin vagn oftast från dagis när jag hämtar sent när jag jobbar.

Jag är pedagog och vill inte stressa mitt barn att sluta med en blöja innan han själv vill det. vi pratar varje dag om toaletten/pottan och vi sätter upp klistermärken när han kissar där - vilket sällan händer eftersom han hatar det. han blir skogstokig bara jag eller sambon nämner frasen "vill du kissa på pottan alt nu går vi och kissar"
    Han kissar oftast ingenstans om han går utan blöja - han kissar inte alls. inte förrän han får blöjan för natten igen.
    Nappen har han för vi inte har velat ta den i somras/höstas när han var jättesjuk och behövde sin trygghet.

Jag är ingen superförälder - MEN - Jag gör så gott jag kan - Precis som alla andra!

Kan tålas att tänka på i framtiden..en trådstart säger så lite om ett helt liv...
  • Svar på tråden Kan inte alla föräldrar...
  • IkeaKastrull

Ju mer de klankar ner på andra, desto bättre mår de själva. Genom att trycka ner andra föräldrar känner de att de är bättre, att de lyckats.

Tyvärr är det inte bara ett fenomen på internet.

• Yori
    IkeaKastrull skrev 2012-03-18 15:43:34 följande:
    Ju mer de klankar ner på andra, desto bättre mår de själva. Genom att trycka ner andra föräldrar känner de att de är bättre, att de lyckats.

Tyvärr är det inte bara ett fenomen på internet.
    Jag håller med dig.
    Nä, men på internet är det uppenbarligen ok på nått sätt att vara elak, särskilt om du skriver som anonym avsändare, då får man tydligen vara extra elak :/
  • alvias78

Håller med! Jag blir ibland mörkrädd när jag läser om dessa duktiga föräldrar som tror att allt svart och vitt.

• canmamma

Jag håller med dig!!! Det verkar vara ovanligt många trådar just nu eller så är det bara jag som är känsligare. Kan inte folk bli upprörda över saker som faktiskt har betydelse: miljöförstöring, skolpolitiken, eller vad fan som helst. Istället klankar de ner på andra föräldrar. Jag har som riktmärke att när jag vill börja ett svar med "Nej men lilla vän" så är det bäst att bara klicka vidare, det kommer inget konstruktivt ur det. Skönt att se att det inte var bara jag som reagerade...

• Yori
    canmamma skrev 2012-03-18 17:04:12 följande:
    Jag håller med dig!!! Det verkar vara ovanligt många trådar just nu eller så är det bara jag som är känsligare. Kan inte folk bli upprörda över saker som faktiskt har betydelse: miljöförstöring, skolpolitiken, eller vad fan som helst. Istället klankar de ner på andra föräldrar. Jag har som riktmärke att när jag vill börja ett svar med "Nej men lilla vän" så är det bäst att bara klicka vidare, det kommer inget konstruktivt ur det. Skönt att se att det inte var bara jag som reagerade...
    Men det märkligaste är nog att denna tråden snart har 300 läsare, men inte en käft knappt kan med att svara ;) kanske träffade med huvudet på spiken för många!
  • Margaux

Nu svarade jag aldrig i de två andra trådarna som jag antar att du syftar på... Men i din trådstart så framgår det ju klart att ni gör så gott ni KAN. Det gjorde det inte i de andra, där stod det att de inte hade blivit av och att det verkade så jobbigt. Sen kan jag faktiskt inte låta bli att tycka synd om en 3-åring som har ...euhm...BLÅ TUPPKAM.... och föräldrar som tydligen orkar lägga mer energi på barnets frisyr än på potträning.
    Och jag skäms inte alls för att säga att jag tycker det är en helt galen prioritering!

Men visst, FL är bara för de hårdhudade... Tyvärr, och så är det nog dessvärre i många fall när man sitter i skyddet av en dataskärm! Lätt att känna sig stor och duktig då!!

• Litet My

Håller med dig TS...så trött på alla "Ååååh, jag såg en förälder som hade en 1,5 åring som säkert hade ADHD som skrek efter godis i affären, jävla förälder...."

Själv är jag en förälder som tar det mesta med ro, sonen slutade tex självmant med blöjan, han bara sa att "nu vill jag inte ha den utan kalsonger, och nu vill jag inte ha blöja i sängen mer, då var han 3,5 men enligt flertal härinne skulle jag tydligen tvångshållit honom på toa tills det kom något.... osv osv.

Brukar inte reagera speciellt mycket på hur andra gör utan vill tro på förälderns eget förnuft, reagerar gör jag däremot om ett barn far illa på riktigt.

• Dixie

håller med TS - skrämmande om alla som har så mycket åsikter om vad alla andra gör eller borde göra!

alla familjer gör ju (förhoppningsvis) de bästa valen som passar den familjen bäst!

• tackförfisken

Visst kan det vara hård ton ibland , men. På samma sätt som det är lätt att kasta ur sig vad som helst så är det lätt att sålla. Jag menar, jag har inte direkt någon relation till " Pia 50 " direkt. Gillar jag inte hennes åsikter så skiter man lätt i det. Jag är på nätet och där finns Gud vet vad och några vettiga åsikter. Dom vettiga " i mina ögon" kan jag ta åt mig, resten betyder väll inget.

• MammaTove

Tack för att du skriver exakt vad jag tänker varje gång jag är här och läser! {#emotions_dlg.flower}

• Yori
    MammaTove skrev 2012-03-24 12:39:11 följande:
    Tack för att du skriver exakt vad jag tänker varje gång jag är här och läser! {#emotions_dlg.flower}
    Äch. nu börjar jag juh rodna! haha!
    Jag kan bara inte sitta och hålla käften när människor behandlar andra och varandra illa..
Svar på tråden Kan inte alla föräldrar...