Lajm88 skrev 2012-03-20 07:30:20 följande:
Tack för ett bra inlägg.
Undviker helst kyckling så gott det går också, eventuellt får jag börja med fisk igen. Det är intressant det du säger, 1kg quinoa är ju rätt så mycket. Quinoa innehåller det som kallas fullvärdigt protein, precis som kött, mejeriprodukter, sojabönor och ägg. Det innebär att det innehåller alla aminosyror som kroppen behöver . Det som skulle vara intressant är att veta om det räcker att äta lite fullvärdigt protein och äta resten av dagsbehovet "vanligt" protein. T.ex. innehåller mjöl 10g/100g, och protein finns det faktiskt i allt.
Vet du något om fullvärdigt protein och aminosyror?
Jag borde nog som du säger slå ut det jag äter på en vecka och se om jag får i mig det jag behöver.
Mina kunskaper är inte fullt tillräckliga för att svara på din fråga, tyvärr. Men nog borde du kunna få en dietistkontakt för att få hjälp att bena ut hur du ska få i dig det du behöver. Men som jag skrev tidigare, man kan använda både
Viktklubben.se och
Matdagboken.se (en både en gratis och en betalvariant av medlemskap) till att se hur näringsintaget ser ut, inte enbart i viktminsknings synpunkt. Både gällande förhållandet av protein/kolhydrater och fett, men även mineraler, vitaminer osv. Kan vara värt för dig att betala för en månads medlemskap.
Men om jag höftar lite och gissar tror jag att du kan få i dig allt det nödvändiga om du äter ägg och mejeriprodukter dagligen samt äter mycket quinoa. Kanske någon tillägg av ekologisk fisk då och då, mycket avokado o dyl för fettsyrorna.