• Lajm88

Vegetariskt utan baljväxter?

Hej, var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men här blir säkert bra.

Det är så att jag är vegetarian, och det som inte får hända har nu hänt; Jag har blivit allergisk mot baljväxter. Jag vet, det är kasst. Men eftersom det finns såmånga människor, så tänkte jag att det säkert finns vegetarianer där ute som inte använder så mycket baljväxter i sin matlagning. Har jag rätt?

Tar gärna emot tips på olika maträtter och substitut till dessa farliga baljväxter. (Jag vill inte ha recept på rätter som innehåller halvfabrikat som quorn och dylikt.)

Tack på förhand!

MVH
    Emil

• Svar på tråden Vegetariskt utan baljväxter?
  • Larvig
    Nintendo skrev 2012-03-18 17:40:02 följande:
    Linser är en bra ersättning. Likaså bönor och kikärtor.
    Ledsen, men linser, bönor, ärtor mm ÄR baljväxter, inget lysande alternativ till någon som är allergisk.

TS. Tål du soja? För att få i dig proteiner utan att äta baljväxter och Quorn som vegetarian kommer att ställa en del krav på dig. Mjölkprodukter, ägg och soja/tofu är det enda jag kommer på som har en någorlunda hyfsad proteininnehåll i den vegetariska kosten. Kan du inte prova att kostregistrera på tex Viktklubben, Matdagboken för att se att du får i dig det du behöver näringsmässigt? På båda sidorna finns även receptförslag.
  • Lajm88
    Larvig skrev 2012-03-18 18:37:52 följande:
    Ledsen, men linser, bönor, ärtor mm ÄR baljväxter, inget lysande alternativ till någon som är allergisk.

TS. Tål du soja? För att få i dig proteiner utan att äta baljväxter och Quorn som vegetarian kommer att ställa en del krav på dig. Mjölkprodukter, ägg och soja/tofu är det enda jag kommer på som har en någorlunda hyfsad proteininnehåll i den vegetariska kosten. Kan du inte prova att kostregistrera på tex Viktklubben, Matdagboken för att se att du får i dig det du behöver näringsmässigt? På båda sidorna finns även receptförslag.

Tål inte soja, men äter ost och ägg så det får bli mer av det. quinoa är också något som innehåller fullvärdigt protein som jag kommer få äta i större utsträckning.
  • HB

Jag är veggo sen många år, men blev jag allergisk mot baljväxter skulle ja börja äta kött. Det skulle bli alltför krångligt att kunna äta näringsmässigt. Men jag skulle vara väldigt kräsen och mest köpa kött från Gröna gårdar, Krav eller liknande. Skulle aldrig köpa hem ex danskt fläsk.

• Larvig
    Lajm88 skrev 2012-03-19 04:32:15 följande:
    Tål inte soja, men äter ost och ägg så det får bli mer av det. quinoa är också något som innehåller fullvärdigt protein som jag kommer få äta i större utsträckning.
    Det är inte så mycket protein i quinoa, omkring 4,5 gram / 100 gram i tillagad vikt. Normalbehovet av protein ligger på 0,75gram/kg kroppsvikt, mao om du väger 60kg behöver du 45 gram protein eller äta 1 kg quinoa per dag.

Kan du tänka dig att äta fisk och eller kyckling? Som sagt, om du väljer att fortsätta med den vegetariska kosten bör du räkna på din kost under någon vecka/månad så att du verkligen får i dig tillräckligt med näringsämnen/vitaminer/mineraler/protein mm. Antar att du inte vill riskera din hälsa?
  • Lajm88
    Larvig skrev 2012-03-19 21:50:31 följande:
    Det är inte så mycket protein i quinoa, omkring 4,5 gram / 100 gram i tillagad vikt. Normalbehovet av protein ligger på 0,75gram/kg kroppsvikt, mao om du väger 60kg behöver du 45 gram protein eller äta 1 kg quinoa per dag.

Kan du tänka dig att äta fisk och eller kyckling? Som sagt, om du väljer att fortsätta med den vegetariska kosten bör du räkna på din kost under någon vecka/månad så att du verkligen får i dig tillräckligt med näringsämnen/vitaminer/mineraler/protein mm. Antar att du inte vill riskera din hälsa?
    Tack för ett bra inlägg.

Undviker helst kyckling så gott det går också, eventuellt får jag börja med fisk igen. Det är intressant det du säger, 1kg quinoa är ju rätt så mycket. Quinoa innehåller det som kallas fullvärdigt protein, precis som kött, mejeriprodukter, sojabönor och ägg. Det innebär att det innehåller alla aminosyror som kroppen behöver . Det som skulle vara intressant är att veta om det räcker att äta lite fullvärdigt protein och äta resten av dagsbehovet "vanligt" protein. T.ex. innehåller mjöl 10g/100g, och protein finns det faktiskt i allt.

Vet du något om fullvärdigt protein och aminosyror?

Jag borde nog som du säger slå ut det jag äter på en vecka och se om jag får i mig det jag behöver. 
  • Larvig
    Lajm88 skrev 2012-03-20 07:30:20 följande:
    Tack för ett bra inlägg.

Undviker helst kyckling så gott det går också, eventuellt får jag börja med fisk igen. Det är intressant det du säger, 1kg quinoa är ju rätt så mycket. Quinoa innehåller det som kallas fullvärdigt protein, precis som kött, mejeriprodukter, sojabönor och ägg. Det innebär att det innehåller alla aminosyror som kroppen behöver . Det som skulle vara intressant är att veta om det räcker att äta lite fullvärdigt protein och äta resten av dagsbehovet "vanligt" protein. T.ex. innehåller mjöl 10g/100g, och protein finns det faktiskt i allt.

Vet du något om fullvärdigt protein och aminosyror?

Jag borde nog som du säger slå ut det jag äter på en vecka och se om jag får i mig det jag behöver. 
    Mina kunskaper är inte fullt tillräckliga för att svara på din fråga, tyvärr. Men nog borde du kunna få en dietistkontakt för att få hjälp att bena ut hur du ska få i dig det du behöver. Men som jag skrev tidigare, man kan använda både Viktklubben.se och Matdagboken.se (en både en gratis och en betalvariant av medlemskap) till att se hur näringsintaget ser ut, inte enbart i viktminsknings synpunkt. Både gällande förhållandet av protein/kolhydrater och fett, men även mineraler, vitaminer osv. Kan vara värt för dig att betala för en månads medlemskap.

Men om jag höftar lite och gissar tror jag att du kan få i dig allt det nödvändiga om du äter ägg och mejeriprodukter dagligen samt äter mycket quinoa. Kanske någon tillägg av ekologisk fisk då och då, mycket avokado o dyl för fettsyrorna.
Svar på tråden Vegetariskt utan baljväxter?