• pippilirum

2,5 åring som vägrar potta/toalett. Tips?

Vi har försökt potträna sonen sedan 2 års åldern ungefär utan resultat. Han vägrar. Vi har testat belöning med klistermärken, att han får välja kalsonger själv och att låta honom sitta på toaletten med toaring. Men han vill verkligen inte. Han blir ledsen och ropar efter blöja, vilket vi då gått med på. Jag har fått för mig att det kan låsa sig totalt annars. På förskolan har det dock fungerat vid flera tillfällen och det var också dom som nu ville att vi skulle fortsätta hemma på träningen. Men det är stopp. Han har aldrig kissat på pottan hemma!
    Har ni några tips och knep på hur vi kan få honom att gilla pottan? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden 2,5 åring som vägrar potta/toalett. Tips?
  • Annaïck

Vänta ett tag då om barnet är så negativt. Kör igång igen om några månader.

• Catbride

Håller med! Vänta lite, 2,5 är inte så gammalt. Min son slutade för någon månad sedan, han är 3 år och 2 mån. Han sa själv en dag att "när farmor å farfar kommer på besök så ska jag sluta med blöja". Alla försök innan detta hade varit helt fruktlösa. Vi gjorde ett "kiss å bajs" schema där han fick markera när han kissat på pottan, och efter 5 lyckade försök så fick han "belöning". Han valde själv att det skulle vara ett kinderägg. Vi körde med schemat från att farmor å farfar varit på besök och ett par veckor framåt, blev en del ägg men det var det värt. Nu har vi skippat schemat helt och det funkar kanon! Men innan han själv kom på att han skulle sluta så var det tvärstopp!

• pippilirum

Vi har gjort uppehåll några gånger och det kanske är bäst att helt låta det vara ett tag. Känner lite press från förskolan då de tränar där!Tyst

• en glad
    pippilirum skrev 2012-03-18 18:35:23 följande:
    Vi har gjort uppehåll några gånger och det kanske är bäst att helt låta det vara ett tag. Känner lite press från förskolan då de tränar där!Tyst

Starta inte "krig" om kiss o bajs - det förlorar man bara ..... Gör upp med barnet om när det är dags och invänta det .... låt förskolan sköta sitt!
  • pippilirum
    en glad skrev 2012-03-18 18:39:12 följande:
    Starta inte "krig" om kiss o bajs - det förlorar man bara ..... Gör upp med barnet om när det är dags och invänta det .... låt förskolan sköta sitt!
    Ja du har rätt. Ska sluta stressa upp mig!
  • yossis

Min 3-åring vägrar med att gå på pottan, hur gärna jag än vill att hon ska gå så vägrar hon. Men hon är väl helt enkelt inte mogen för toa/pottan än, hon brukar vara utan blöja hemma och hon märker inte att hon kissar på sig.

Vet inte riktigt hur vi ska göra henne intresserad heller, vi har köpt klistermärken som hon själv fått välja och satt upp ett papper på badrums skåpet på toa men än så länge har hon inte visat något intresse alls, fast vi frågar henne ofta och hon själv pratar om klistermärkena.

• Sisisisi

Båda mina pojkar vägrade toan när de var 2,5 år, de vägrade även att byta blöja, fick tvinga av dem blöjan... När de var 2 år och 10 månader var båda blöjfria. Helt plötsligt en dag så ville de inte längre ha blöja, de slutade i maj, när de började kunna gå utomhus utan blöja, det är väldigt roligt att gå ut och kissa i buskarna nämligen Det är tre år mellan dem med de följde samma mönster!

• Mumin80

Dottern är dryga 2, Vi har sedan hon var liten vant henne vid toastolen, hon har fått sitta på den vid blöjbyten och så. Ibland har det kommit nåt, ibland inte. Ingen medveten pott-träning alltså, utan pott-vänjning kan man väl säga. Nu på senaste tid när vi frågar om hon vill sitta på pottan så har hon börjat säga nej och vill bara ha ny blöja. Vi resonerar som så att det är en fas, hon har allmänt börjat pröva sin egen vilja mer och inse att hon kan göra val och påverka saker (typ trotsålder, fast vi ser det inte som trots egentligen). Så vi väljer att respektera hennes vilja i denna fråga, så viktigt är det inte att hon går på pottan jämfört med att hon får uppleva att vi respekterar hennes val och integritet (sen finns det ju andra saker hon måste göra, oavsett hon vill eller ej, men just i denna fråga så kan vi faktiskt respektera hennes vilja). 

Vi fortsätter att fråga om pottan när vi byter blöja, jag brukar faktiskt också gå på toa med öppen dörr (inte en chans att jag lämnar en tvååring och en nyfödd helt utan uppsikt medan jag går på toa... ), det har ju den postiva bieffekten att hon ser att jag sitter på "pottan" (vi har alltså ingen potta, vi kallar toastolen för potta för enkelhetens skull). Tids nog  (hoppas jag ) så kommer lusten att sitta på pottan tillbaka. Vi väljer att inte ha bråttom helt enkelt, utan det är pottträningen, som mycket annat, är något vi tar när hon själv visar att hon är redo.

Som i många andra frågor, så tycker jag att det hjälper att fråga sig "hur många femtonåringar...?". T.ex. "hur många femtonåringar har napp?", "hur många femtonåringar har blöja?", Inte många va? Oavsett när dom blev blöjfria, eller vilka metoder föräldrarna använde/inte använde.   

• Tanja f

Har ni testat att låta honom gå utan blöja och utan att låta honom gå direkt till pottan? Dvs att han får lära sig att känna efter själv. Han kommer antagligen att kissa i byxorna i början, men då visar du honom - här kan du kissa nästa gång (visa pottan), och sen är det inte mer med det. Jag märker på min 2-åring att han vill bestämma själv när han ska gå och det funkar ganska bra.

Vad har ni för potta? Sonen gillar mest den där han har ett ordentligt ryggstöd (baby björn). Den utan ryggstöd kissar han bara i nödfall.

Svar på tråden 2,5 åring som vägrar potta/toalett. Tips?