• Anonym

Vad blir min slutlön?

Är det någon som kan hjälpa mig med vad min slutlön blir?

Jag började i juni förra året och sommarjobbade till augusti. Då fick jag ju semesterersättningen med lönen. Men i augusti började mitt vikariat (på samma jobb) och slutar den 15 april i år. Då får jag semesterersättningen när jag slutar, eller hur? Jag har jobbat 75 % och fått 13000 innan skatt. Jag har inga semester dagar sparade, eftersom ajg började i augusti. Men man samlar ju ihop dagar som man får 1 april, och de får jag ju ut i pengar (semesterersättning)?

• Svar på tråden Vad blir min slutlön?
  • Anonym (Cilla)

Nej, semesterersättning får du inte. Däremot får du dina semesterdagar i pengar. Tänk dock på att det dras mer skatt på semesterdagar, varför det kan vara en idé att ta ut dem som semester istället (men du får ju iofs tillbaka det året efter, via deklarationen).

Ring ditt lönekontor för att få reda på den exakta summan. Slutlönen kommer senast en månad efter sista ordinarie lön.

• Anonym
    Anonym (Cilla) skrev 2012-03-18 20:29:49 följande:
    Nej, semesterersättning får du inte. Däremot får du dina semesterdagar i pengar. Tänk dock på att det dras mer skatt på semesterdagar, varför det kan vara en idé att ta ut dem som semester istället (men du får ju iofs tillbaka det året efter, via deklarationen).

Ring ditt lönekontor för att få reda på den exakta summan. Slutlönen kommer senast en månad efter sista ordinarie lön.
    Semesterersättning får alla.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 20:19:22 följande:
    Är det någon som kan hjälpa mig med vad min slutlön blir?

Jag började i juni förra året och sommarjobbade till augusti. Då fick jag ju semesterersättningen med lönen. Men i augusti började mitt vikariat (på samma jobb) och slutar den 15 april i år. Då får jag semesterersättningen när jag slutar, eller hur? Jag har jobbat 75 % och fått 13000 innan skatt. Jag har inga semester dagar sparade, eftersom ajg började i augusti. Men man samlar ju ihop dagar som man får 1 april, och de får jag ju ut i pengar (semesterersättning)?

jodå, alla får semesterersättning och slutar du innan du tagit ut dagarna får du ut allt i pengar.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym skrev 2012-03-18 21:06:46 följande:
    Semesterersättning får alla.
    Semesterersättning får oftast timanställda.
    Semesterdagstillägg får oftast vikare samt tillsvidare anställda då.

Så nej, alla får inte alls semesterersättning.
  • Anonym
    Anonym (Cilla) skrev 2012-03-18 21:10:24 följande:
    Semesterersättning får oftast timanställda.
    Semesterdagstillägg får oftast vikare samt tillsvidare anställda då.

Så nej, alla får inte alls semesterersättning.

Nej, alla i Sverige har rätt till semesterersättning. Den ligger på 12% och kommer oftast på lönen som timanställd. Vid andra anställnignar kommer den i en klumpsumma eller när man tar ut semester. Semestertillägg däremot får man bara om man har en tillsvidareanställning.
  • Erki

Det är olika begrepp på vilken sorts ersättning man får för semester.
    Som månadsanstalld beroende på kollektivavtal och om man går efter nya eller gamla semesterlagen.
    Den gamla gav 4,6% av månadslönen per semesterdag plus ett tillägg på 0,8% per semesterdag.
    Den nya har ett mycke lägre tillägg, kan inte siffran i huvet tyvärr.

För att räkna ut antal semesterdagar du tjänat in tar du antal anställningsdagar /366 * din semesterrätt (oftast 25dgr). Detta rundas av uppåt till närmsta hela dag.

Ta de dagarna * 4,6% av månadslönen så har du på ett ungefär vad du kommer få ut. Sen lite till beroende på tillägget.

• Ibrahim och Hibo

Hej!
    Min fru hade ett jobb hos en företag och jobbade 6 månader (Jan-Juni), hon tagit 12 dagar av semester. När hon slutade jobbet fick hon sk slutlön i Juli medan hon hade ett annat jobb hos ett annat företag.
    Så vill hon förstår att hon ha rätt att få denna lön eller är det något som är fel.
    mvh

Svar på tråden Vad blir min slutlön?