Jag har rosacea
Hej alla glada! Skulle vilja ha en tråd där vi med hudsjukdomen rosacea kan tipsa och dela med er av egna erfarenheter av krämer, behandlingar, does and dont osv som har med rosacea att göra! Jag har sett gamla trådar om detta men jag tror och hoppas att sedan dessa trådar var aktiva att läkarvärlden har gjort nya upptäckter om sjukdomen, nya produkter på marknaden har dykt upp och vi med sjukdomen vet och kan mer! Så dela med er av vad ni kan och vet om sjukdomen! Min rosacea-resa: Jag har under hela min ungdom varit befriad från acne och dålig hy. Men när jag var runt 24 år (idag 29) fick jag större röda infekterade blemmor i ansiktet. Då var jag inte så bekymrad över rodnad hud för jag har alltid haft lite rosiga kinder och blir lätt röd när jag anstränger mig / idrottar. Googlade runt på internet och diagnosticerade mig själv men gick också sen till en hudläkare som bekräftade att jag hade rosacea samt acne. Jag fick utskrivet Finacea och tetracykliner (stavning?) som jag åt i några veckor men slutade med tabletterna först efter att ha läst negativa saker om dem. Slutade även med krämen kort därefter. Därefter har det varit en hejdundrande resa bland rengöringsprokter och crèmer. Vid denna tid hade jag blivit av med finnarna(?) men nu brottades med den rodnande och känsliga huden. Efter flera olika produkter fastnade jag för Jan Marini som jag tycker fungerade för min hud. Det var många som sa att vissa ingredienser i rengöringen främst var för "tuff" mot en rosaceahud....? Men för min hud fungerade det bra... Men inte för min plånbok nu när jag är föräldraledig så det var bara att hitta ett annat, lite billigare produktserie, och det landade på Synchrorose-serien från Synchrolineapoteket som ska vara utformad för rosacea. Tyvärr så älskade jag inte deras rengöring så jag fortsatte med min Jan Marini rengöring men använder deras crèmer. Tyvärr så tycker jag att min hud är rödare än den har varit tidigare samt att jag får små röda finnar på äppelkinderna och pannan(som jag aldrig haft problem med tidigare)... Ev kan det ha att göra med att jag har bytt från ett puder mineralfoundation till ett flytande mineralfoundation ungefär samtidigt som jag bytte crèmer. MEN å andra sidan är sen inte varje dag jag använder foundation eftersom jag är hemma de flesta dagarna i veckan... Hmmm... Mitt nästa steg nu är ändå att gå tillbaka till puderfoundaion och se om det blir någon skillnad. Nu är det sin tur!!!