• Mibi

Semester i Danmark, behöver tips!

Hejsan!

Vi har två barn, en på 5-åring och en 2-åring. Till sommaren tänkte vi ta ca 1 veckas semester i Danmark och bila runt lite. Tänkte bland annat, eventuellt, stanna vid Legoland, Lalandia, Bonbonland och antingen Knuthenborg eller Givskud (lejonparken).

Nu undrar vi om någon gjort en liknande resa och om ni har några tips till oss? Förslag på hotell? Ska vi besöka Knuthenborg el Givskud (skillnader-likheter etc?) Budget tips? Annat som är bra att tänka på...?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Semester i Danmark, behöver tips!
  • Dixie

Vi har inte varit på Givskud - men Knuthenborg tyckte mina barn mycket om! Vi var där när de var 4 och 6 år - men packa en picknickkorg och ta med in - maten där inne är mycket dyr!

• Majsan70

Lalandia vid Legoland är jätteroligt. I övrigt kan jag rekomendera Fårup som är en klar favorit för oss samt självklart Skagen med omnejd..ja hela Jylland är fullt av guldkorn. Vi har bott på allt från hotell till B&B till vandrarhem o allt har vart bra. I Lalandia hyrde vi hus i en vecka  o det var toppen.

• Mibi

Tack för tipset Dixie!

majsan70- kan du berätta mera och ge förslag på hotell, vandrarhem? Vad gör man i Skagen och Fårup?

• Majsan70
    Mibi skrev 2012-03-18 22:03:33 följande:
    Tack för tipset Dixie!

majsan70- kan du berätta mera och ge förslag på hotell, vandrarhem? Vad gör man i Skagen och Fårup?
    Fårup är ju ett sommarland o där har man kul stor som liten.  Skagen där ligger ju Grenen o Kattegatt o Skagerack möts. Långa fantastiska sandstränder om än inte så barnvänligt att bada just där. Men på västkusten är det kanon. 
    Tannishus är ett gammalt anrikt hotell nånstans mittemellan Skagen o västkusten o där är fantastiska badmöljigheter. Där ligger oxå en camping med litet utomhus badland i närheten som var uppskattat. Hotellet har oxå en liten inomhuspool.

Strax utanför Frederikshavn ligger ett feriecenter där det var kanon att övernatta Saeby tror jag orten heter. Där är oxå fina stränder men vattnet blir ofta grumligt av all rörelse i det eller hur jag skall säga. Eller kanske för att där är så långgrunt..¨

I Hirtshals har du ett oceaniarium som är sevärt..ja det finns hur mycket som helst att se i Danmark och Jylland är som du kanske förstår vår favorit.
  • Anne69

Vi hade mer tid på oss, var där ca 2 veckor förra sommaren, men tyckte att det var häftigt att bo vid de långa o breda jylländska stränderna. Där går man på stranden o plockar snäckor, köper färsk fisk, gräver i sanden och badar i det bitvis kyliga havet. Och beundrar de magiska solnedgångarna. 

Utifrån detta tycker jag att ni ska ta det lugnt.....det gör danskarna! Gör EN av alla de sakerna ni tänker er och njut av Danmark som det är övriga dagar. Vi tyckte Legoland var toppen - gör ni det så ha två dagar till parken och övernatta på hotell Legoland, det är perfekt när man har så små barn som inte orkar gå så långt och vill in o vila en stund.     

• Machapuchare

Älskar Legoland!
    Vi bodde i stuga kopplad till Lalandia, då ingick entre till Lalandias äventyrsbad

• Mibi

Kommer du ihåg vad stugbyn hette? Var det prisvärt tyckte ni? =)

• Machapuchare
    Mibi skrev 2012-03-29 22:45:16 följande:
    Kommer du ihåg vad stugbyn hette? Var det prisvärt tyckte ni? =)
    Om frågan var riktad till mig så heter nog stugbyn också Lalandia (www.lalandia.dk). Vi bokade genom ICA-kortet och tyckte det var mycket prisvärt. Väldigt fräscha, fina (nybyggda) stugor.

(Bild på stuga Classic 4 lånad från Lalandias hemsida)

Svar på tråden Semester i Danmark, behöver tips!