Angående huvudlöss
Har hört att gul/grönsåpa ska vara effektivt på huvudlöss...! Stämmer de? Hur gör man då? Blandar ut de med vatten eller smetar in de direkt i håret? Hur länge ska de verka innan man sköljer ur de???
Har hört att gul/grönsåpa ska vara effektivt på huvudlöss...! Stämmer de? Hur gör man då? Blandar ut de med vatten eller smetar in de direkt i håret? Hur länge ska de verka innan man sköljer ur de???
Dagens löss är mycket mer resistenta än förr, så köp lusmedel på Apoteket om du verkligen vill bli av med dem.
Hjälper de inte ens nått?
Vad jag förstått så är såpa bäst på mot skabb.
Personligen skulle jag köpa på Apoteket, såpa ska fungera på löss, men som sagt dagens löss blir mer och mer resistenta och hålla på att smeta såpa i håret i flera omgångar verkar väldigt jobbigt. När det finns bra medel som fungerar.
www.shenet.se/recept/harloss.html
Har du långt hår?
Att tvätta håret med såpa, det torkar ut rejält och det blir tovigt och svintoaktigt
Och sen ska ju håret luskammas ordentlig med för att avlägsna gnetterna. Och då är håret helt tovigt från såpan.
Ja, kammar man ordentligt så kam man få bort allt utan användande av så mkt medel. Finns massa tips på huskurer i den länken jag länkade ovan.
Men luskamma håret efter såpa? Måste vara ett helvete. Nivea torkar ju inte ut håret.
Apotekets Paranix som dödar lössen genom kvävning innehåller mineraloljor & dimetikon, men vanlig matolja fungerar lika bra.
Åsså kamma, kamma, kamma förstås!
Grönsåpa är tallolja som färgats & parfymerats. Rent teoretiskt skulle det kanske fungera, men har man långt hår så blir det lite svårt att kamma med en luskam efteråt.
och just det var en av sakerna som stod i shenet-länken såklart.
Vore bra om jag lärde mig läsa innan jag postar ;)
Nit Free kammen som kan köpas i hälsokostbutikerna är det enda som fungerar klockrent!!! Inga gifter, inget kladd behövs, bara kamma dagligen i tre-fyra dagar, sedan varannan dag i ytterligare två veckor. Billigt, enkelt!