• Ruggugglan

Har inte fått någon faktura, kan jag hamna hos inkasso?

Helgen innan alla 14/2 beställde jag en bok på nätet från en mindre webbutik. Boken som jag hade beställt dök upp den 14/2. På deras hemsida står det att fakturan ska dyka upp efter ett par dagar. Men nu har det gått mer än en månad och jag har inte fått någon faktura.

Mejlade till dom i början på mars. Fick inget svar. Mejlade en gång till och fick då till svars att jag borde få fakturan på måndagen förra veckan. Men nej, väntade hela förra veckan och får mejla dom en gång till. Är det verkligen upp till mig som kund att se till att de sköter sig?!

Jag är rädd för att hamna hos inkasso för att de tabbar sig. Är det möjligt?

• Svar på tråden Har inte fått någon faktura, kan jag hamna hos inkasso?
  • Ruggugglan

Jag har mejlat dom. Får jag inget svar eller någon faktura snart ringer jag. Men jag börjar bli less på att behöva jaga.

• Pentagram

Även om du inte får en faktura skall du naturligtvis betala för boken, men man kan ju tycka att det ligger i försäljarens intresse att kunden faktiskt får sin faktura.

• Pappa G

I ditt fall har du ju efterfrågat fakturan så det borde räcka.
    Skulle det komma ett inkassokrav så kan du ju bestrida det med hänvisning till dina mail.

• Pentagram
    Pappa G skrev 2012-03-19 11:13:31 följande:
    I ditt fall har du ju efterfrågat fakturan så det borde räcka.
    Skulle det komma ett inkassokrav så kan du ju bestrida det med hänvisning till dina mail.
    Jag är tämligen säker på att villkoren som anges på butikens hemsida anger att köpta och erhållna varor skall betalas inom en viss tid snarare än att man skrivit att kunden inte behöver betala något om ingen faktura kommer. TS bör sätta in beloppet på försäljarens postgiro och ange beställningsnummer eller något. Förutsättningen för betalning är inte fakturan, s a s, utan det faktum att TS erhållit sin beställda vara.
  • Ruggugglan

Självklart tänker jag betala! Skulle aldrig tänka något annat. Men jag börjar bli riktigt less på att behöva jaga de ansvariga. Vad jag är rädd för är att jag hamnar hos inkasso för att företaget inte har skickat ut någon faktura!

• Pentagram
    litenlitenliten skrev 2012-03-20 08:06:57 följande:
    Självklart tänker jag betala! Skulle aldrig tänka något annat. Men jag börjar bli riktigt less på att behöva jaga de ansvariga. Vad jag är rädd för är att jag hamnar hos inkasso för att företaget inte har skickat ut någon faktura!
    Det är en möjlighet, ja. Du slipper inte betalningsansvar för att du inte fått en faktura. Det ligger i säljarens intresse att skicka ut en  så att räkningen inte glöms bort och för att betalningen skall vara lätt att identifiera genom att betalaren angivit rätt referensnr e d men frånvaron av en räkning innebär inte att varan blir gratis.
  • Ruggugglan
    Pentagram skrev 2012-03-20 11:10:40 följande:
    Det är en möjlighet, ja. Du slipper inte betalningsansvar för att du inte fått en faktura. Det ligger i säljarens intresse att skicka ut en  så att räkningen inte glöms bort och för att betalningen skall vara lätt att identifiera genom att betalaren angivit rätt referensnr e d men frånvaron av en räkning innebär inte att varan blir gratis.
    Fortfarande: Jag ÄR medveten om att varan inte är gratis bara för att jag inte fått fakturan! Då hade jag väl inte jagat säljaren, eller hur?

Jag är rädd för att bli prickad för att någon inte kunnat sköta sitt jobb!
  • Pappa G
    Pentagram skrev 2012-03-19 13:12:48 följande:
    Jag är tämligen säker på att villkoren som anges på butikens hemsida anger att köpta och erhållna varor skall betalas inom en viss tid snarare än att man skrivit att kunden inte behöver betala något om ingen faktura kommer. TS bör sätta in beloppet på försäljarens postgiro och ange beställningsnummer eller något. Förutsättningen för betalning är inte fakturan, s a s, utan det faktum att TS erhållit sin beställda vara.
    Hur vet du vilka villkor som gäller?

Generellt är det inte som du beskriver. Det är säljarens uppgift att fakturera kunden.

Sätta in pengar på ex. ett Plusgiro utan att ha ett korrekt OCR-nummer går normalt inte. De är spärrade.
  • ElectroDiva

fakturan kanske kommer på mejlen?

Svar på tråden Har inte fått någon faktura, kan jag hamna hos inkasso?