• aussibaby

Kortare amningstid (3 veckors bebis)

Hej,
    Jag undrar om någon mer erfaren kan dela med sig av erfarenheter av hur lång tid det tar för bebisen att äta sig mätt?
    Min lilla tjej är tre veckor på onsdag och jag har helammat henne sen hon föddes. Ända sedan mjölken kom på fredagen för 2.5 vecka sen så har hon ammat i ca 25-30 minuter per tillfälle och då varit nöjd/somnat och sovit gott. Har ammat ett bröst i taget och det verkar ha fungerat bra.

De senaste två dagarna har hon börjat amma mycket kortare perioder, ca. 10-20 minuter, oftast runt 15 och sen verkat nöjd. Är det vanligt att de ammar kortare perioder vid den här åldern? Har hon börjat äta mindre eller bara blivit mer effektiv tror ni?

Hon är nöjd när hon är vaken och sover gott, ibland 5-6 timmar i sträck så jag antar att det innebär att jag inte behöver oroa mig, men som lätt nojjig förstagångsmamma vore det ändå skönt att höra från nån med mer erfarenhet. Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Kortare amningstid (3 veckors bebis)
  • Dixie

mina barn har alltid varit "snabb-ammade" ibland har det räckt med 5 min - så det är olika för alla barn, så länge dottern verkar nöjd så behöver du inte oroa dig, hon har säkert bara blivit mer effektiv!

• castafiore

Det där är jätteolika. Mina båda barn har varit snabbätare, om man bortser från första månaden har det tömt ett bröst på typ 3 minuter.....

Följer barnet sin kurva bara, behöver du inte spekulera i det.

• Pickeli

Båda min grabbar har ammat väldigt korta perioder. Kanske 5-7 minuter åt gången. På kvällen kunde det vara lite längre och framförallt oftare. Men oftast 5 minuter på ett bröst, det räckte bra. Min yngsta åt ca var 3:e timme a 5 minuter. Och han är en stor pojke. Han måste varit väldigt effektiv i kombination med raketbränsle till mjölk

Google it!
  • many87

ja de tyckte vi också när vi var inne. men alla sköterskor som var inne å hjälpte till sa att om 15min kan du byta... knepigt men ja... 

• Sade

Min babis är åtta veckor och i början använde jag amningsnapp och då åt h*n ca 10 minuter. Nu när jag inte använder amningsnapp äter h*n ca fem minuter och bara på ett bröst. Jag har svårt att förstå att bebisen verkligen får i sig tillräckligt med mat på den lilla tiden men uppenbarligen är bebben effektiv på att suga för h*n går upp i vikt som h*n ska, ligger till och med över kurvan. Jag brukar försöka truga bebben att äta längre tid men då blir h*n bara arg. Om jag ger bebben andra bröstet äter h*n ett par minuter på det och sen vill h*n inte ha mer och spottar ut bröstet.

Men, eftersom h*n går upp i vikt oroar jag mig inte och tänker att alla barn är olika Glad

• Saheell

Hon har nog bara kommit på själva grejen med att suga riktigt och att vara mer effektiv vid sina måltider. Då går det snabbare Jag ammade min minsta på fem minuter vardera bröst, så tio minuter per måltid. Sen var han mätt och glad. Vissa barn är snabbätare andra inte...

• Saheell
    many87 skrev 2012-03-19 09:13:02 följande:
    ja de tyckte vi också när vi var inne. men alla sköterskor som var inne å hjälpte till sa att om 15min kan du byta... knepigt men ja... 
    Konstigt, du ska ju amma på varje bröst så länge som bebis vill och så ofta som bebis vill... 
  • many87
    Saheell skrev 2012-03-19 09:18:29 följande:
    Konstigt, du ska ju amma på varje bröst så länge som bebis vill och så ofta som bebis vill... 
    Ja de var de jag hade fått uppfattning med innan vi kom till BB (första barnet) men sen säger dom såhär.. skumt.. 
Svar på tråden Kortare amningstid (3 veckors bebis)