• Mette

Hur förbereda sig inför en arbetsintervju?

Snart är jag äntligen klar med min utbildning och ser fram emot ett arbete som förskollärare. Denna vecka har jag två intervjuer inbokade och känner att jag har noll erfarenhet av arbetsintervjuer. Jag vill visa upp mig från mina bästa sidor och inte låta nervositeten ta överhand!
    Hur förbereder man sig? Har ni några bra tips tar jag tacksamt emot dessa!

• Svar på tråden Hur förbereda sig inför en arbetsintervju?
  • Fidelis ad urnam

Jag brukar skaffa mig lite koll på företaget jag ska på intervju hos. Sätta mig in i vilka arbetsuppgifter som gäller inom tjänsten de vill tillsätta.
    Sedan så älskar jag arbetsintervjuer, så nervositet osv känner jag aldrig utan mer en känsla av glädje eller hur man ska säga.
    Men undvik att krampaktigt krama kaffekoppen, att flacka med blicken, att sitta och pilla dig själv i ansiktet osv. Ta hellre några andetag extra och tänk efter innan du svarar på en fråga du känner sig osäker på än att svara någonting du egentligen inte tycker.

Lycka till 

• Najje79

Grattis till snart avslutade studier!

Jag arbetar som förskollärare och har varit på en del intervjuer, både som sökande och som "blivande kollega".

Var beredd på frågor om hur du hanterar stress, föräldrakontakt, barnsyn, samarbete, läroplanen. Tänk noga igenom vad du tycker och tänker.

Svara det som du tror på, inte det du tror de vill höra, det lyser igenom. Var noga med ögonkontakt med alla som är med, le och var positiv.

Ställ frågor om arbetssätt, arbetslaget, förskolan.

Som Fidelis ad urnam skriver; ta några andetag innan du svarar, det är helt okej att säga "oj, nu får jag tänka lite" istället för att börja svamla.

All Lycka!

Svar på tråden Hur förbereda sig inför en arbetsintervju?