• Anonym (Hönsmamma)

Infekterade mollusker/vårtor?

Hej.
    Vår dotter har haft tre mollucker på skinkan i ca 3 år. För ett halvår sedan började det komma fler och fler och sista månaden kommer det nya nästan dagligen. Vi har varit till BVC som sa att det var mollusker och det fanns inget man kunde göra. Sedan började det komma upp varbölder som var väldigt infekterade och hon är behandlad med penicillin vid ett tillfälle. Det kommer hela tiden upp nya och de kommer upp på en dag, blir stora och dagen efter är hon infekterad och det går att klämma ut mycket var och sårvätska. Vi ska klämma enligt läkare och tvätta med alsolsprit och lägga om. Vid den sista fanns en tydlig rot och en "kropp" istället för en mollusk. Den lossnade och det blev en krater. Vi konsulterade ytterligare en läkare som tyckte att detta var mer  vårtliknande och vi fick en remiss till en hudklinik. Nu ser det väldigt illa ut och naturligtvis har hudkliniken bestämt att detta inte var brådskande så vi ska vänta i tre månader på en tid. Men om tre månader är det sommar och vår lilla dotter kommer få sitta på altanen och se de andra barnen leka och bada i poolen medan hon får titta på med sina omlägg. Jag är rådvill och lite hönsig av mig i detta ämne då hon upplever det så jobbigt att hon inte vill bara med på gympan på förskolan, följa med till badhuset eller törs sova borta. Har googlat efter huskurer och även sett ett råd här på FL om PROPYLESS. Finns det nåt vi kan göra?
  • Svar på tråden Infekterade mollusker/vårtor?
  • BVCsköterska Magnus

Hej

Under "väntan" till besök på hudklinik, skall infekterade mollusker/vårtor absolut påtittas och bedömas om behov av antibiotikabeh beroende på olika faktorer.

Propyless kan prövas på mollusker, dock om det blir infektion så skall det som jag skrev ovan bedömas.

Tycker att du bör föja de råd som du får av den som senast påtittat detta, som du även beskriver så har ju det divergerat i åsikter om vad detta exakt är.

Mvh
    Magnus

Svar på tråden Infekterade mollusker/vårtor?