hur gör man så att barnen får bra betyg?
Den här tråden riktar sig närmast till de personer som själva har egna barn som får bra betyg i skolan.
Hur gjorde ni som föräldrar?
Jag vill så gärna att det ska gå bra för mitt barn så den slipper min resa genom komvux osv. det blir ganska mycket lättare för barnet även med självförtroende om det får positiva bekräftelser genom skolan och känner att den lyckas.
Men hur gör ni på riktigt?
Alltid om man frågar kollegor eller vänner så ler de och säger typ att "mitt barn ÄR så" det är inget vi har gjort!
Men det känns som ett dåligt svar och inte helt sant. Självfallet påverkar föräldrar, det är ju inte så att barnen lär sig av sig självt att läsa när den är 5 år.
Jag har 2 st äldre bonusar som båda är underpresterande i skolan, spelar mest allan och deras föräldrar får dra hela bördan om något ska göras, så jag har inga ledtrådar där heller. Kan inte säga att jag vet hur jag ska göra bättre med dem heller. men vill inte att mitt barn ska hamna där, men det är tydligen så det blir om jag nu inte tänker till lite och får råd från duktiga föräldrar som själva påverkat sina barn till att prestera bra.
( jag vet självfallet att det inte är allt i ett barns liv utan massor av andra faktorer spelar in om man mår bra och har en fin självkänslam så dryga besserwisser kommentarer undanbedes)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 12:44
Men vad härligt med så mycket svar och goda råd! Känner mej så vansinnigt fint bemött av er. Kommer att ta till mej som en svamp:)