• Melie

Behöver hjälp av er med erfarenhet av POP skalkläder!

Hej!
    Funderar på att köpa skaljacka och byxor till min tös som är snart 10 månader. Hon har nu storlekarna:

Överdelar: 74 (passar perfekt) I POP kläder 68 (passar perfekt fast på gränsen)
    Byxor: 74 (i vissa storlekar för litet) 80 (lite förstort)
    Vårjacka: 74  (uppvikt en gång i armarna annars sitter den bra)
    Vinterjacka: 68 (passar perfekt nu)   
    Overall Didriksson: 70 (passar perfekt)
    Fleece/vindoverall POP: 74 (för kort i benen och man "viker över" för att stänga vid fot, annars passar den perfekt.

Det jag undrar är vad ni tycker jag ska välja för storlek, 80 eller 86? Vill inte att de ska bli för små för snabbt men inte heller att hon inte ska kunna ha dem för de är alldeles för stora.

Funkar de som regnkläder? Tänkt mest till dagis som hon börjar i Augusti när hon är 14,5 månad. Men även nu när overall är för varm och vårjacka för kallt och hon precis börjat krypa och ska leka lite ute. Vad tror ni?          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 12:22
    * Byxor: 74 (i vissa MÄRKEN för litet) 80 (lite förstort)Ska det såklart stå..

• Svar på tråden Behöver hjälp av er med erfarenhet av POP skalkläder!
  • veh

Jag skulle också hellre köpt en skaloverall, och troligtvis köpt den i stl 86 för att den ska passa under hösten också. Det kommer ju dröja ett tag till innan ditt barn är så värst rörligt, och antagligen är det sommar då det händer...

• Indianica

Ta med henne till butiken och köp "lagom", så det passar precis. Det är aldrig bra med för stora ytterplagg, det medför att kalluft kan krypa in i och cirkulera inuti plaggen och då är hela vitsen med ytterplaggen borta. Sedan är det ju inte kul med för stor jacka när de är så små, eftersom de inte står särskilt mycket utomhus och istället tvingas sitta i sin stora jacka som bubblar upp och knölar sig.

• Dr Mupp

80 absolut inte större. min son drar 86 i vanliga kläder och fick 86 i pop, han druknar i sina 86 ytterkläder.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Konvaljen

Köp 80.

Jag är en av de som inte gillar skaloveraller, tycker det är mycket bättre med tvådelat eftersom man då kan använda delarna var för sig.
    Gå till butiken och be om hjälp, de är väldigt kunniga och ser vilken storlek som passar. Generellt kan man säga att byxorna kan vara rätt stora, de går att dra åt i benen. Jackan blir lätt klumpig om den är för stor.

• Pippi Långstrump

Vi har både och. Köpte skaloverall när barnet var knappt ett och i år använder vi den på förskolan och har tvådelat till och från. Köpt i stl.92. Stort men bäst enligt försäljaren på PoP.

• nilam 74

jag har kappahl skaloverall i strl.74 och polarn och pyret skalbyxor och jacka strl.74.jackan kommer hon kunna ha i höst kommer nog att skaffa större byxor.hon är snart 10 månader men liten.

• lindalake

Mina barn använder inte galonkläder utan har skalkläder som är vattentäta. Så ja, de funkar som regnkläder. Slitstarkt och bra :)

• Dr Mupp
    nilam 74 skrev 2012-03-31 14:11:02 följande:
    jag har kappahl skaloverall i strl.74 och polarn och pyret skalbyxor och jacka strl.74.jackan kommer hon kunna ha i höst kommer nog att skaffa större byxor.hon är snart 10 månader men liten.
    Så liten kan hon inte vara med tanke på att min yngsta använde 74 tills han var lite drygt 1,5 år. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • thebird

Min tjej använde sina skalkläder i storlek 80 från att hon hade strl 68 till hon hade 80/86. Oerhört lång användningstid alltså. Hon sitter i vattenpölar i spöregn utan att bli blöt, toppenkläder m a o! :)

• Veritaslux

Din dotter låter precis som min i storlek! Jag köpte pop:s skalplagg på rea och då blev det 74 för det var det som fanns. De är stora och jag räknar med att i alla fall ha byxorna samt ws i höst. Jackan kan kanske bli tajt men svårt att säga... Så jag skulle max satsa på 80 absolut inte större. Kan tillägga att på Vindfleecen har jag nu rejäla uppvak på ärmarna i 74!

Ett tips annars är att vänta med jacka och köpa windfleece och byxor och vänta med jacka, eller köpa en enklare regnjacka. Vindfleecen är lite vattenavstötande och om du inte räknar med att vistas mycket ute i ösregn kanske det räcker i vår. Dagis är ju en annan sak då de alltid är ute... Jag har knappt använt jackan men byxorna är kanon i sandlådan!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • dripdrop

Min dotter är 16 mån nu och har haft stl 80 hela vintern men kunde absolut inte ha större än 80 nu när vi köpte skaljacka från POP. 86 var gigantiskt på henne. Så jag skulle köpt 80, inte större. Låter som ditt barn är ungefär samma storlek som mitt för min dotter kan fortfarande ha stl 74 i vissa jackor (från POP bl a) men skulle inte köpa det nu då de är precis lagom. Nästan lite små.

• Melie

Det blev så här istället, köpte en skaljacka (vind och vatten med tejpade sömmar) från Åhlens för 400 kr. Väntar med byxorna tills hon börjar på dagis och då kan välja storlek.

Är jättenöjd men lite lång i ärmarna men går att dra åt så funkar bra. Väntar med POP tills hon leker mer. Nu är det ju mest vagnen så blir filt på benen. Toppen nu när vinterjacka är för varmt och vårjackan i tyg för kall och så en fleecejacka med i väskan om det behövs.

Tack för era tips och åsikter!    

Svar på tråden Behöver hjälp av er med erfarenhet av POP skalkläder!