• Anonym (ont)

Smärta i hud vid bakfylla?

Sen jag började dricka alkohol för 13 år sedan så har samma sak inträffat. Ungefär 1 dygn efter att jag drack alkoholen så börjar det göra ont i huden/under huden och det håller i sig i ca 1 dygn.

Enligt min "mentala bild" av hur det känns så skulle jag vara täckt av blåmärken från topp till tå, men i verkligheten syns det inget ovanligt på min kropp. Det gör inte skitont, men all beröring smärtar. Kläderna på kroppen gör ont, att tvätta ansiktet är hemskt, det känns som om jag får inre blödningar av BH bandet, att bli tagen i, stöta i mig själv eller att stöta mot något är obehagligt. Det täcker nästan hela kroppen, men varierar lite i grad på olika ställen. Värst är över revbenen, armarna och ansiktet och bäst är det på underkroppen.

Jag har aldrig sökt vård för detta då lösningen på problemet känns ganska självklart (dvs strunta i att dricka alkohol öht). I övrigt så blir jag nästan aldrig bakfull med huvudvärk och illamående, bara den här smärtan. Men jag undrar givetvis vad det är och om jag är helt ensam om detta fenomen?

• Svar på tråden Smärta i hud vid bakfylla?
  • Anonym (ont)

Kanske är helt ensam om detta fenomen då:P Ingen som har hört talas om det?

• Vitamin

Ahaaa!

Jag har alltid tyckt att jag fått ont i huden när jag har varit bakis. Ingen har förstått vad jag menar!

Jag får inte riktigt så ont som du, men definitivt tillräckligt för att regera negativt på beröring, stramande kläder och liknande!

Intressant fenomen.

• Anonym

Nej du är inte ensam.
    Smärta i huden så som du beskriver är ett vanligt symptom vid inflammationer och infektioner i kroppen.

Du kanske dessutom är ovanligt uttorkad efter en fylla :)
    Testa att ta en ipren och ett stort glas vatten innan du går och lägger dig efter en fylla och drick lite extra vatten och ät nyttigheter dagen efter så kommer du säkert att må bättre.

• Anonym (ont)
    Vitamin skrev 2012-03-19 14:39:45 följande:
    Ahaaa!

Jag har alltid tyckt att jag fått ont i huden när jag har varit bakis. Ingen har förstått vad jag menar!

Jag får inte riktigt så ont som du, men definitivt tillräckligt för att regera negativt på beröring, stramande kläder och liknande!

Intressant fenomen.
    Kul att det finns fler:D Eller, kul och kul. Men du förstår vad jag menar:)

Vart upplever du att det sitter? För mig känns det i huden, men ändå lite under. Inte i musklerna, men kanske  i fettlagret mellan. Lite svårt att förklara, som ett blåmärke.
    Anonym skrev 2012-03-19 14:39:49 följande:
    Nej du är inte ensam.
    Smärta i huden så som du beskriver är ett vanligt symptom vid inflammationer och infektioner i kroppen.

Du kanske dessutom är ovanligt uttorkad efter en fylla :)
    Testa att ta en ipren och ett stort glas vatten innan du går och lägger dig efter en fylla och drick lite extra vatten och ät nyttigheter dagen efter så kommer du säkert att må bättre.
    Ok, men finns det något samband mellan inflammation och infektion och alkohol? Jag förstår ju att alkohol är ett gift som kroppen reagerar på, men kan det bli samma reaktion som vid inflammation/infektion. När jag är vanligt sjuk så brukar jag få ont i leder, men det är ju inte riktigt detsamma.

Värktabletter hjälper inte mot det här (konstigt nog), men jag är säkert ganska uttorkad.

Det är lite konstigt att det kommer efter den eventuella bakfyllan också. Denna helg så drack jag t.ex. på lördag kväll. Blev lite vanligt bakis på söndag förmiddag och det här kom först söndag kväll och håller i sig än. Lite sen reaktion:) Men det har ju klart ett samband med alkohol/bakfylla.
  • Vitamin

Jag vet inte riktigt var det egentligen sitter, var länge sedan jag drack alkohol...
    Men känslan är i alla fall att jag är öm vid beröring och det som kommer ut när jag säger det är just att jag har ont i huden....Tungan ute

• alice85

Min syster blev helt chockad över att jag inte hört talas om "bakisben". Hon får alltså jätteont i benen när hon är bakis och hon trodde att det var vanligt, flera av hennes vänner fick också så. Du kanske har helkroppsvarianten av bakisben? Själv blir jag bara illamående och dum i huvudet...

• FrökenCarlsson

Jag med! Dessutom får jag samma smärta i lår o rumpa när jag ska ha mens.. Min kille tycker jag är helt knäpp när jag kan knappt kan sitta på en köksstol för jag har så ont i skinnet.. Tur att man inte är ensam! :)

• Jisa

Jag har precis samma sak. Ibland gör det fruktansvärt ont och min sambo kan inte ens krama mig.

• Livetsblomma

Jag har också exakt sådär, har undrat själv vad det är och de blir värre och värre efter varje gång känns de som. 

för mig gör de mest ont i överkroppen, dock inte ansiktet. 

kommit fram till vad de är? 

kan de verkligen vara ? endast ? vätskebrist? 

• Tukt

Gammal tråd, men ändå. Alltså att dricka alkohol är ju att förgifta sig själv. Inte så konstigt om kroppen reagerar på förgiftning.
    Sedan skiljer sig alkohol mycket åt. Stor skillnad att bälga i sig Jägermeister och att dricka motsvarande mängd i ren vodka.
    Har man problem med bakfyllan, är det bästa sättet att fylla på med den vara som gjorde en dålig. Men det är såklart en smaksak...

Svar på tråden Smärta i hud vid bakfylla?