• piluttadig

Hur placerar ni eran lön? Flera konton?

Det är så att jag ska byta bank snart och funderar på om det är lättare att ha olika konto, så som ett konto dit lönen och barnbidrag kommer och ha ett annat konto till räkningar på autogiro så man slipper att sitta och knappa in varje månad.

Har man då så det överförs automatiskt från lönekontot till "räkningskontot"?

Hur gör ni och vad känns bäst för er?

Vad har ni för konton?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 13:26
    Hur pensionsparar ni?
  • Svar på tråden Hur placerar ni eran lön? Flera konton?
  • Mercurialis

Jag har ett lönekonto och ett par sparkonton.

Maken och jag har ett gemensamt konto för gemensamma räkningar och ett för gemensamt sparande med automatisk överföring från mitt och makens respektive lönekonton. Endast få räkningar på autogiro.

Barnbidragen går in på ett särskilt konto.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MissOlsson

Båda vara löner går in på ett gemensamt konto och kommande barnbidrag likaså.
    Vissa räkningar har vi på autogiro och övriga räkningar betalar någon av oss via internetbanken varje månad.
    Sedan har vi ett sparkonto som är till resor, större köp till hemmet och fallskärmsport som vi håller på med.

• Fia 28

Räkningskonto låter onödigt om det bara är för dej själv. Eller tänkte du på ett gemensamt räkningskonto?

Jag har brukskonto och sparkonto, och för automatiskt över en summa till sparkontot varje månad.

• piluttadig
    Fia 28 skrev 2012-03-19 13:36:01 följande:
    Räkningskonto låter onödigt om det bara är för dej själv. Eller tänkte du på ett gemensamt räkningskonto?

Jag har brukskonto och sparkonto, och för automatiskt över en summa till sparkontot varje månad.
    Det är bara till mig själv, jag och sambon har olika konton.

Det var en person här på FL som skrev att hon hade så, ett konto för fasta räkningar. Då överfördes en fast summa från lönekontot till räkningskontot och då visste hon alltid hur mycket pengar hon hade att röra sig med.

Tycker det låter väldigt skönt, även om jag har rätt bra koll på räkningar och pengar så oroar jag mig alltid över att det inte ska finnas tillräckligt med pengar när de olika räkningarna kommer (olika datum).
  • Fia 28
    piluttadig skrev 2012-03-19 13:48:03 följande:
    Det är bara till mig själv, jag och sambon har olika konton.

Det var en person här på FL som skrev att hon hade så, ett konto för fasta räkningar. Då överfördes en fast summa från lönekontot till räkningskontot och då visste hon alltid hur mycket pengar hon hade att röra sig med.

Tycker det låter väldigt skönt, även om jag har rätt bra koll på räkningar och pengar så oroar jag mig alltid över att det inte ska finnas tillräckligt med pengar när de olika räkningarna kommer (olika datum).
    Ok. Jag har inga sånna problem, så svårt att sätta mej in i det.
    Men hur många räkningar har du som alltid ligger på samma summa varje månad? Av egna räkningar kommer jag endast på två, amorteringen på lånet och bostadsvederlaget, resten kommer mera sällan eller är på varierande summor. Om summorna varierar så måste du ju ändå hålla reda på hur mycket pengar som ska flyttas över, så då ser jag inte nyttan.
  • piluttadig
    Fia 28 skrev 2012-03-19 14:51:51 följande:
    Ok. Jag har inga sånna problem, så svårt att sätta mej in i det.
    Men hur många räkningar har du som alltid ligger på samma summa varje månad? Av egna räkningar kommer jag endast på två, amorteringen på lånet och bostadsvederlaget, resten kommer mera sällan eller är på varierande summor. Om summorna varierar så måste du ju ändå hålla reda på hur mycket pengar som ska flyttas över, så då ser jag inte nyttan.
    För tillfället är det bara 2, gymkort och sparande till sonen som dras från mitt konto, olika datum. Men tanken är att jag ska göra så att fackavgift mm dras från "räkningskontot", det är fasta summor.

Men jag ska till banken i veckan, får se vad dom rekomenderar.. kanske blir tjorvigt i alla fall.
  • KungBen

Jag kör tre olika bankkonto - Lön(1), Leva(2) och Spara (3). Som det låter går lönen in på konto 1. Från detta betalar jag även löpande utgifter via autogiron (hyra, försäkring, el m.m.). Därtill har jag också en stående överföring från detta konto till mitt Leva konto (2), = mitt visa kort, för andra utgifter (nöjen, mat m.m.). Från mitt lönekonto har jag även en stående överföring till mitt sparkonto (3). När (eller om ) det blir för mycket pengar på konto (1) eller (2) för jag manuellt över detta till mitt sparkonto (3). Detta funkar bra för mig - det är både enkelt samtidigt som jag har full koll!     

• Ulli

Oj, ja jag har ju då ganska många konto. Ett lönekonto, ett huskonto (renovering), ett semesterkonto, ett servicekonto (boende, tex bolån, el, värme, vatten,avlopp), barnen har vars ett sparkonto (tre st), ena barnet har ett skadekonto (försäkringspengar), pensionssparkonto ja det räcker väl där

• sportpappa

Fundera på vad du har för syfte med flera konton. Är det för att hålla undan pengar från att du skulle konsumera dem eller lägga undan pengar av särskilda skäl? Annars bör du hålla nere antal konton så mycket som möjligt.
    Fyra tycker jag är lagom (2 gemensamma för hela hushållet och 2 privata som varje person i hushållet har):
    1. "Gemensamt" eller "Räkningskonto" - Här dras hushållets kostnader. Det är hit alla pengar går: Lön, FP etc. Om man bor tillsammans och tänker fortsätta göra det så är det smidigt att även dela det ekonomiska för att slippa tänka på vem som ska betala vad. Alla räkningar dras härifrån så som mat, hyra, el, transport, hygien, bredband, telefoni m.m. Lägg allt på autogiro, koppla gemensamt kort hit.
    2. "Gemensamt spar" - Hushållets sparande till större inköp och utgifter, t.ex. semester, möbler. Tas från överskottet på "Gemensamt".
    3. "Leva" - Det du använder för dina privata nöjen och rent privata utgifter. Exakt vad som ingår här bestämmer man gemensamt genom att säga vad som inte ingår gemensamt.
    4. "Spara" - Ett sparkonto med så bra ränta som möjligt. Används för större privata inköp som den andra parten inte vill vara en del av.

Till "Leva" och "Spara" överför man lagom mycket pengar från det gemensamma kontot beroende på det ekonomiska utrymmet.

• Majsan70

Jag har ett lönekonto dit ALLA pengar kommer o därifrån dras alla pengar. Jag har en hel del på autogiro o sen några räkningar som betalas  manuellt.  Pensionssparandet sker automatiskt sen snart 22 år tillbaka.
    Sen har jag tre övriga konton..Buffert, resa samt katterna.

• Excentriskan

Lönekonto        (enda kontot med uttagskort)
    Räkningskonto (överför automatiskt samma summa från lönekontot varje månad)
    Sparkonto         (överför automatiskt samma summa från lönekontot varje månad) 

Tycker det är jättebra med flera konton. Man får bättre kontroll och översikt. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Hur placerar ni eran lön? Flera konton?