• Anonym (pa)

PAN-anställd, kommun (personlig assistent) lön?

Ni som är anställda enligt rubrik ovan (eller genom andra avtal, med kommunen som arb.givare), vad har ni för timlön/månadslön?

Har ni utbildning, hur länge har ni arbetat som pa? 

• Svar på tråden PAN-anställd, kommun (personlig assistent) lön?
  • Anonym (Gina)

Grejen med PAN-are är väl att de inte har utbildning? Alt. känner brukaren.

De PAN-are jag känner har mellan 100-130kr/h.

• Anonym (pa)
    Anonym (Gina) skrev 2012-03-19 17:19:16 följande:
    Grejen med PAN-are är väl att de inte har utbildning? Alt. känner brukaren.

De PAN-are jag känner har mellan 100-130kr/h.

Ja, så kanske det är. Har aldig varit kommunanställd (eller jo, men inte som pa) tidigare. Har varit anställd hos just denna brukare förut, fast då hade h-n inte kommunen, utan privat bolag. Nu önskade personen att jag skulle jobba där, jag antar att det är därför jag PAN-anställdes då? LAS-dagar osv verkar inte räknas vid PAN?

Fick hur som helst lite drygt 120 i timman. Måste vara okej för att vara kommun? När jag jobbade inom äldreomsorg förra sommaren, i en annan kommun, fick jag 112. Frågade en annan kille, som arbetar hos denna brukare, och han har bara 109/timman.

På mitt ordinarie jobb har jag dock närmare 130 (privat bolag).      
  • Anonym

Jag är inte PAN-anställd men jag jobbar som personlig assistent hos kommunen och är outbildad. Jag tjänar 19250kr/mån exkl OB. Har varit tillsvidareanställd i 10år. Har ingen aning om hur mycket det blir i timmen. Tjänstgöringsgraden (heltid) är beräknad utifrån 37-timmarsvecka.

• Anonym (Gina)
    Anonym (pa) skrev 2012-03-20 23:27:03 följande:
    Ja, så kanske det är. Har aldig varit kommunanställd (eller jo, men inte som pa) tidigare. Har varit anställd hos just denna brukare förut, fast då hade h-n inte kommunen, utan privat bolag. Nu önskade personen att jag skulle jobba där, jag antar att det är därför jag PAN-anställdes då? LAS-dagar osv verkar inte räknas vid PAN?

Fick hur som helst lite drygt 120 i timman. Måste vara okej för att vara kommun? När jag jobbade inom äldreomsorg förra sommaren, i en annan kommun, fick jag 112. Frågade en annan kille, som arbetar hos denna brukare, och han har bara 109/timman.

På mitt ordinarie jobb har jag dock närmare 130 (privat bolag).      
    Den största skillnaden - som jag ser det - med PAN-anställning jämfört med HÖK-anställning, är att du endast är anställd hos din brukare. Din anställning följer brukaren. Skulle brukaren t ex bedömas klara sig helt utan personlig assistans, så står du utan anställning. Kommunen har ingen skyldighet att omplacera dig. Det kan vara något att fundera på. Du kan också se det som en fördel: Du kan aldrig bli omplacerad.

Har du relevant utbildning inom området? Då kanske det är läge att diskutera anställningsform med din chef.

120kr/h tycker jag låter som en rätt bra lön för att vara PAN:are. Här kan du läsa mer om personliga assistenters anställningsvillkor, lön etc: www.personligassistent.com
  • Anonym (pa)
    Anonym skrev 2012-03-21 10:52:58 följande:
    Jag är inte PAN-anställd men jag jobbar som personlig assistent hos kommunen och är outbildad. Jag tjänar 19250kr/mån exkl OB. Har varit tillsvidareanställd i 10år. Har ingen aning om hur mycket det blir i timmen. Tjänstgöringsgraden (heltid) är beräknad utifrån 37-timmarsvecka.

ok. på mitt avtal stod 20 000 månadslön. men går ju på timmar så räknar timlönen istället. jobbat som pa 4-5 år. ej utbildad.
  • Anonym (Gina)
    Anonym skrev 2012-03-21 10:52:58 följande:
    Du har en timlön motsvarande ca 116.5kr/h. Inom HÖK-avtalet räknar man ut timlönen genom att dela månadslönen (vid heltid) med 165.
  • Anonym (pa)
    Anonym (Gina) skrev 2012-03-21 14:07:53 följande:
    Du har en timlön motsvarande ca 116.5kr/h. Inom HÖK-avtalet räknar man ut timlönen genom att dela månadslönen (vid heltid) med 165.

för mig har de också delat med 165. ändå står det mitt avtal att heltid är 40 timmar/vecka?
  • Anonym (Gina)

Ts, det är för att du går under PAN-avtalet.

• Anonym (pa)
    Anonym (Gina) skrev 2012-03-21 14:35:50 följande:
    Ts, det är för att du går under PAN-avtalet.

ok. men hur kan båda avtalen räkna 165 som heltid på en månad, när ena säger att per vecka är det 37, andra 40? :s
  • Anonym (PA)

Är kommunanställd som Personlig assistent. Har en timlön på 120.60+ 15 kr semersättning/h.Är utbildad undersköterska med 9 års vårderfarenhet.

• Deepthi

Jag hade 104 kr när jag började för 3 år sedan och har nu 114. Privat bolag. Ej utbildad, men lång erfarenhet.

• Anonym

Jag har 120 kr/timme.Fast anställd privat.När jag började som personlig assistent fick jag 105 kr/timme,för 2 år sen.Sen förhandlade jag efter 1 år.Inte utbildad.

Ska dock byta arbete och gå ner i lön. 

• Anonym

Privat bolag, 140kr/tim, ingen ob men det spelar ju ingen roll, för den ersättningen är så liten och jag jobbar sällan obekväm arbetstid heller.

Svar på tråden PAN-anställd, kommun (personlig assistent) lön?