• Anonym

Testa sig mot ALLA könssjukdomar, går det?

Jag har haft oskyddat sex med en kille som jag vet ligger runt med olika tjejer, jäkligt dumt av mig men nu har det hänt och går inte att ändra på. Jag vill testa mig mot alla könssjukdomar som finns, går det? Och vart gör man det? VC? UM? Jag är 20 år. Hur går dessa tester till?

• Svar på tråden Testa sig mot ALLA könssjukdomar, går det?
  • lykantrophona

Ungdomsmottagningen gör sådana tester. Ifall man verkligen vill testa sig mot ALLT och inte bara de vanligaste sakerna, kan det hända att man behöver tjata lite. Det var så jag gjorde.

• Anonym
    lykantrophona skrev 2012-03-19 15:11:42 följande:
    Ungdomsmottagningen gör sådana tester. Ifall man verkligen vill testa sig mot ALLT och inte bara de vanligaste sakerna, kan det hända att man behöver tjata lite. Det var så jag gjorde.
    Tack för ditt svar!

Hur länge bör man vänta efter det oskyddade samlaget för att testerna eventuellt ska visa någonting?
  • Novalie88

Om du ska testa allt så kan du gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentralen. Säg att du vill testa alla könssjukdomar.
    För klamydia, gonorée och mykoplasma äre urinprov.. Inge märkvärdigt.
    Sedan för att testa dig mot Hepatit B,C och HIV samt syfilis så är det blodprov som gäller. Då sticker dom dig i armen.

Kan rekomendera att du testar allt det känns riktigt bra efteråt så slipper man gå och undra. För det är ju det enda sättet o få veta.

• Anonym
    Novalie88 skrev 2012-03-19 15:25:28 följande:
    Om du ska testa allt så kan du gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentralen. Säg att du vill testa alla könssjukdomar.
    För klamydia, gonorée och mykoplasma äre urinprov.. Inge märkvärdigt.
    Sedan för att testa dig mot Hepatit B,C och HIV samt syfilis så är det blodprov som gäller. Då sticker dom dig i armen.

Kan rekomendera att du testar allt det känns riktigt bra efteråt så slipper man gå och undra. För det är ju det enda sättet o få veta.
    Tack! :)

Åh okej! Tar de blodprover även på UM? Ja det skulle kännas jätteskönt att veta sen... :)
    Vet du hur länge man måste vänta efter oskyddat samlag för att testerna ev. ska kunna visa någonting? 
  • Novalie88

Jepp de kan ta de även på ungdomsmottagningen. Man bör vänta 2 veckor me o testa sig för att de ska hinna visa sig. Med HIV och liknande kan det vara längre tid. Skulle nog vänta en månad lr nåt me o testa från senaste tillfället man hade oskyddat sex för o va på säkra sidan. Kör me kondom så länge och undvik oralsex. :)

• Anonym
    Novalie88 skrev 2012-03-19 15:31:12 följande:
    Jepp de kan ta de även på ungdomsmottagningen. Man bör vänta 2 veckor me o testa sig för att de ska hinna visa sig. Med HIV och liknande kan det vara längre tid. Skulle nog vänta en månad lr nåt me o testa från senaste tillfället man hade oskyddat sex för o va på säkra sidan. Kör me kondom så länge och undvik oralsex. :)
    Tack så mycket!!! :)
  • Anonym (nej)

du kan inte testa dig för kondylom och herpes om du inte har symptom. och om du ens får några så kan de komma år efter smitta

• 13278

Hej! Jag är i ett förhållande och vi har snart varit ihop i 3 år och varken jag eller han har legat med någon annan, vi har oskyddat sex med varandra. Kan man få en könssjukdom ändå? 
    Tacksam för svar! 

Svar på tråden Testa sig mot ALLA könssjukdomar, går det?