• Lilltroll1

Börjar tro att min dotter har ett lägre iq än "normala" barn

Börjar fundera på om min dotter har en så kallad intelligensnedsättning. (Hon är 12)

Hon har väldigt svårt att tyda dom sociala tecknen hos människor ch kan ibland inflika saker i samtal som "ja min mamma pruttar ibland" när man står och pratar med en vän, lärare, släkting ja vem som hellst egentligen.

Det har gått så långt att jag skäms för att ta med henne till t,ex sambons släktingar om någon fyller år för jag vet aldrig vad hon vräker ur sig för pinsamheter, jag tycker faktiskt att det här är väldigt jobbigt att jag inte kan "lita på" att hon klarar av att "sköta sitt språk".  

Jag har redan pratat med en läkare om aspberger men det trodde dom inte att et var för hon är väldigt social person men hon kan helt enkelt inte det sociala spelet om vad man säger och inte.

Vi har försökt allt från att låta henne hållas till att vefrkligen berätta att det hon säger ibland är rent a olämpligt och att hon inte bör säga sånna saker.   

Bespara mig alla moralkärring kommentarer om att jag är en dålig mamma osv, jag behöver verkligen råd på hur jag ska hantera detta problem  och faktiskt våga ta med henne till okända människor utan att oroa mig för att skämmas så fort hon öpnnar munnen.

• Svar på tråden Börjar tro att min dotter har ett lägre iq än "normala" barn
  • mamma till 2 frön

Sök kontakt med bup, för att autistiska inte kan vara sociala är en myt, vad var det för en läkare som sa så??  Jag har översociala elever med autismdiagnos och som precis som du beskriver inte kan hantera konversationer mm. Vad säger skolan? Att inte kunna hantera sociala situationer behöver inte ha med intelligens att göra, det är två olika funktioner. Kan det vara så att hon vet att man bör vara social och prata men inte vet vad hon kan säga? Jag jobbar mycket med att ge mina elever redskap för att kunna hantera situationer och det kan innebära sociala berättelser där vi ger exempel på vad man kan säga i olika situationer (även att det är ok att inte konversera ). Vi gör även berättelser med olika slut för att förklara hur andra uppfattar saker som andra gör och säger. Lycka till!

• broglo

Jag funderar också på vilken läkare det var du pratade med. Ifall det var en vanlig allmänläkare på vårdcentralen eller liknande så tycker jag att du ändå skall dubbelkolla med någon som kan sin sak, exv. BUP som nämns ovan. För att ta ställning till diagnos inom autismspektrat så behöver den som utreder ha mycket kunskap om hur din dotter fungerar inom många olika områden och också ta uppgifter om hur hon var i sin tidiga utveckling som litet barn.

• Indianica

Vilken jobbig situation. Jag tycker ni ska ta kontakt med BUP, så de får nysta i det. Det finns ju t.ex. "tourettes syndrom" som handlar om en tvångsmässighet att säga olämpliga saker, ofta könsord eller saker som på andra sätt provocerar (typ om pruttar och så). Men din dotter kanske har mer problem gällande det sociala spelet och vad det kan bero på är väl svårt att sia om. Jag tänker också på autism, men ofta är man ju asocial då, men det kanske kan finnas olika varianter...?

Angående IQ får man väl ställa det i relation till hur hon är i övrigt. Hur går det t.ex. i skolan? Hur är det med läs- och räkneförståelse? Hu resonerar hon?  Har hon inga bekymmer med det är det ju inte sannolikt att det handlar om låg IQ.

Det kanske också kan handla om behov av uppmärksamhet och att bli sedd. Att blir man inte sedd och uppmärksammad för bra saker man gör, kan man ta till dåliga saker, för då blir man sedd eftersom man provocerar. Det mest smärtsamma för en människa är att inte uppleva sig bli sedd och uppmärksammad alls. Fundera över det tycker jag.

• Lilltroll1

Hon har precis fått diagnosen dyslexi så läsa skriva har hon problem med men det är ine lika farligt i mattematik, testerna vi gjorde visade där att hon är en visuel person.

Läkaren som sa att det ej va aspberger är en utredare på bup så därför antog jag att det var så, men ska nog börja nysta lite mer i det.

Hon blir sedd och uppmärksamad här hemma av oss då hon är enda barnet i skolan vet jag inte hur det är.   

• AnniPanni

Asperger TJEJER kan vara väldigt sociala - bara det att de inte så värst bra koll på alla dessa sociala regler som finns Min tjej med AS gillar att vara med andra barn men kan precis som din tjej säga de mest "pinsamma" saker. AS personer är ärliga - och säger rakt ut vad som faktiskt är sant. Ja mamma pruttar - för hon gör ju det!!

Men vi utan dessa svårigheter vet att det inte är lämpilgt att säga så bland folk - trots att det är sant :)

• Lilltroll1
    AnniPanni skrev 2012-03-20 12:34:11 följande:
    Asperger TJEJER kan vara väldigt sociala - bara det att de inte så värst bra koll på alla dessa sociala regler som finns Min tjej med AS gillar att vara med andra barn men kan precis som din tjej säga de mest "pinsamma" saker. AS personer är ärliga - och säger rakt ut vad som faktiskt är sant. Ja mamma pruttar - för hon gör ju det!!

Men vi utan dessa svårigheter vet att det inte är lämpilgt att säga så bland folk - trots att det är sant :)

jaha det hade jag faktiskt ingen aningom, trodde alla med AS va som han i filmen "i rymden finns inga känslor".

Då ska jag verkligen försöka få till en utrednng så snart som möjligt. 
  • Stjärnfall76

vem sa det där om asbergers till dig? Var det på BUP efter en utredning, eller bara något som någon hävde ur sig? För min första tanke var ju just Asbergers....

Jag hade kollat upp med BUP och begärt utredning, för det är inte riktigt "normalt", men det handlar ju absolut nte om IQ, som ju är logiskt tänkande....  

Svar på tråden Börjar tro att min dotter har ett lägre iq än "normala" barn