• ijag

Bebis i tvärläge vecka 36 - hur gick det för er?

Hej, snart går jag in i vecka 36+0 och bebis ligger i tvärläge.

Ni som hade bebis i tvärläge i slutet av graviditeten, hur gick det för er? Vändningsförsök eller la sig bebis tillrätta av sig själv?

Jag har även relativit litet sf-mått (31 i v 36) - var även era magmått mindre och vad vägde bebisen?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bebis i tvärläge vecka 36 - hur gick det för er?
  • krompa

Lyckat vändningsförsök i v.37+1.
    I  v.41+0 vände hon sig fel igen och v.41+2 snittades jag. Hon vägde då 4200g och var 55cm lång...

• Citrusfrukt

Min bebis ligger i tvärläge. H*n låg i säte och vi har gjort vändningsförsök, vilket endast resulterade i tvärläge.
    Vi har fått snittdatum så det blir planerat snitt om inte bebis mirakulöst skulle få för sig att vända sig, men det var ingen som trodde särskilt mycket på det. Är i vecka 36+3 kan jag tillägga, så vi vet ju inte utgången än..

• Mercurialis

Mitt andra barn låg i tvärläge. Sista SF-måttet (i vecka 33+0) var 33 cm.
    Bebisen vägde 1510 g.

För min del blev det vändningsförsök inför igångsättning i vecka 35+3. Vändningen lyckades inte så i stället för igångsättning blev det kejsarsnitt direkt efter vändningsförsöket.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MissNora

Planerat kejsarsnitt. Dock vände hon sig tillrätta två dagar innan men eftersom hon kunde vända sig så sent så blev det ändå snitt i vecka 37+6.

Kommer ej ihåg sf-måttet men hon vägde 3 508gr och var 49cm lång

• ijag

Tack för alla svar o grattis till era bebisar! Jag hoppas dock att liten väljer att vända sig, det är ju ett tag kvar till bf..

• Bollis

Min la sig tillrätta av sig själv i slutet av v 37 tror jag det var. Första barnet. 

• FruFoxy

Min andra låg i tvärläge och jag gjorde ett lyckat vändningsförsök i v. 38. En timme senare la han sig fel igen och fick tid för ett nytt vändningsförsök på bf+1 och även en igångsättning direkt efteråt. Det gick bra och kom ut vaginalt 35-36 timmar senare. Han var normalstor. Sf-måttet blir ju mindre eftersom bebisen ligger på tvären och då blir ju inte livmodern hög utan bred istället.

• Pajsarn

Min lilla ligger i säte och ska göra vändningsförsök i nästa vecka, i 37+5. Ni som lyckats och säger att bebis vänt tillbaka igen - hur vet ni det? Känns det så tydligt eller håller man mer koll med fler ultraljud?!

• ijag

Min bebis är extremt rörlig fortfarande, ena stunden i snedläge för att i nästa stund ligga på tvären. Ett vändningsförsök i nuläget känns därför onödigt, jag är övertygad om att liten kommer att vända sig tillbaka. Jag hoppas att jag får en lösning liknande Frufoxys, vända och igångsättning. Men att vänta ända till 40 +1 känns lite vågat, borde dom inte kunna göra det i 38 +...?

• FruFoxy

ljag:
    min lille kille var otroligt rörlig ända till slutet (han gjorde väl några varv det sista dygnet innan jag blev igångsatt och jag förstod inte hur han lyckades med det) så hade jag gjort några fler vändningsförsök innan så hade han bara vänt sig igen. Och han mådde bra i magen och jag mådde fint så jag såg ingen anledning till att sätta igång det hela tidigare ändå. Men visst var man skraj att vattnet skulle gå för då ska man lägga sig ner och ringa ambulans pronto.  
    Hoppas det går bra för dig! 

• Cannelle

Min bebis låg med rumpan nedåt i vecka 39, när jag skulle in på vändningsförsök så upptäckte de att han hade vänt sig själv och alltså låg men huvudet nedåt. Nu hoppas jag att han ligger kvar så! 

• ijag

Bebis ligger fortfarande i tvärläge, vändningsförsök i slutet av veckan. Känns lite läskigt.. pajsarn: hur har det gått för dig?

• Pajsarn

Läget här är oförändrat - bebben trivs alldeles utmärkt med rumpan neråt! Har vändningsförsök inbokat på torsdag, börjar vara lite nervigt...

• bubblan73

Min tjeja låg på tvären. Tre vändningsförsök gjordes, me hon snurrade tillbaka till tvärsläge. De ville ogärna snitta eftersom första dottern kom normalt. Sista vändningsförsöket stod tre stycken och höll fast tjejen utanpå magen i 40 minuter, medan de tryckte hål på vattnet och lät det rinna ut. Sedan var risken att hon skulle vända sig på tvärsen igen, mycket mindre. Hon kunde vända sig så mycket därinne för att jag hade mycket fostervatten. Över 2,5 liter och normalt är ca 1-1,5 liter om jag inte minns fel. 
    Till sist kom min lilla flicka ut med huvudet först! 

• Citrusfrukt

Tänkte dela med mig av mitt vändningsförsök ifall någon är lika orolig som jag var innan..

Jag var skitstressad innan vändningsförsöket och tyckte att det verkade sjukt otrevligt, men nu i efterhand hade jag lätt kunnat göra om det igen om det behövdes.
    Kom in vid 7 på morgonen och blev mottagen av en jättegullig barnmorska som kände med händerna hur bebis låg samt kopplade upp mig på CTG för att övervaka bebis hjärta och mina sammandragningar. Fick ligga så ca 45min, sen kom en sköterska och satte en infart i handen på mig och gav mig en sjukhusrock. Sen kom en läkare och en läkarstudent in och gjorde ett ultraljud för att kolla hur bebis låg.
    Sen sköt de in bricanyl i infarten och jag kände hur hjärtat rusade lite (men inte alls så farligt som jag tänkt mig). Min sambo höll mig i handen och sköterskan hade en lugnande hand på min axel.
    Läkaren började försöka vände bebis och det kändes självklart lite obehagligt, sen kom det till en gräns där det gjorde ont, men när de märkte på mig att det gjorde för ont så slutade de direkt.
    De talade också hela tiden om för mig att jag var duktig som stod ut och att jag fick säga till om det blev för mycket, kändes jättetryggt. Sen frågade de om jag orkade med ett till försök, jag sa ja, så de försökte igen, och bebis la sig i tvärläge. De hämtade in en överläkare som gjorde ett försök också, men bebis ville inte riktigt.
    fick ligga med CTG 45-60min efter och allt såg bra ut. Sen Kom de in med en bricka med lite fika till mig och sambon. efter det kom en narkosläkare ner och pratade om snitt.
    Vi kom därfifrån vid 11.30.

Det känns iaf jätteskönt att vi försökte vända, det var inte alls så farligt som jag hade trott, även om det självklart inte var askul just under själva vändningen..
    All personal jag har träffade var verkligen sjukt gulliga och förtroendeingivande. Jag gillar inte sjukhus över lag, så jag var verkligen jättepositivrt överraskad.

• ijag

Cannelle: Hur går det för dig, har bebis anlänt?

Bubblan: Mamma mia vad dramatiskt men vad skönt att det gick bra!!!

• ijag

Citrusfrukt: Tack för att du delade med dig av ditt vändningsförsök, jag känner mig genast lite lugnare!

• Miss Happiee
    Mercurialis skrev 2012-03-19 16:21:11 följande:
    Mitt andra barn låg i tvärläge. Sista SF-måttet (i vecka 33+0) var 33 cm.
    Bebisen vägde 1510 g.

För min del blev det vändningsförsök inför igångsättning i vecka 35+3. Vändningen lyckades inte så i stället för igångsättning blev det kejsarsnitt direkt efter vändningsförsöket.

Är gravid i vecka 35+2 och var hos bm idag och fick veta att bebisen lagt sig på tvären (trots att den legat med huvudet neråt sen hon började kolla sf-mått) och blev lite orolig så Sökte bland trådar med "bebisar på tvären" och hittade denna... Tänkte på att du skrev sista sf-måttet i vecka 33 och sen igångsättning/kejsarsnitt i vecka 35, vad var orsaken? Känner mig sjukt nervös inför att den ligger som den gör... :/  
Svar på tråden Bebis i tvärläge vecka 36 - hur gick det för er?