• Anonym (undrande TS)

mindre rörelser i v40?

går in i v40 imorrn och har de senaste 2 dagarna känt mindre rörelser från barnet.
    visst bökar det lite, men inte alls som tidigare.
    jag blir lite orolig och buffar, dricker kallt vatten etc och får då "svar", men rörelsemönstret är ändrat.
    ska man bli orolig?
    ska till bm imorrn och ska fråga då.
    sist jag var där (ca 1 vecka sen) hade det nästan fixerat sig, kan det spela in?     

• Svar på tråden mindre rörelser i v40?
  • Anonym

Jag har läst i mina grav böcker att rörelserna kan avta ju närmare födseln man kommer eftersom barnet inte har samma utrymme, den blir för stor helt enkelt och speciellt i slutet när huvudet fixerat sig.

• Anonym

Jahopp. Inte konstigt att man helt tappat lusten till att läsa om sin graviditet när allt är fel hela tiden.

• Anonym

Jo,barnet lugnar ner sig och börjar trycka neråt,beredd att födas.
    Är du orolig,prata med BM: 

• dogcatbird

man ska kolla upp om något känns väldigt annorlunda, tycker jag, dvs ringa förlossningen

• Anonym (BM)
    education skrev 2012-03-19 17:59:23 följande:
    Anonym
    Det är just den informationen som visat sig vara fel.

Vilken information är fel som anonym säger? Barnet har mindre plats att röra sig på i v40 därför förändras rörelsemönstret samt att man inte känner att der rör sig hela tiden. Det är inget fel, det är fakta.
  • principessan

Har rörelserna minskat drastiskt eller om du inte får gensvar när du puffar/ dricker kallt vatten så kontakta förlossningen. Rörelserna ska inte minska utan ändra karaktär.

• lilla mej

men det ar val inte fel information?! nar barnet fixerat sig och det borjar bli dags ar det val en ganska normal grej att den ror sig mindre helt enklet for att den inte kan rora sig lika mycket. 

• violatricolor

Man ska alltid söka direkt vid minskade/svagare fosterrörelser och inte vänta till nästa dag. Oavsett om det är nära bf eller inte. Ibland mår barnet inte bra och måste ut. Så ring förlossningen nu! Vänta inte till imorgon!

Sökte själv pga av det en gång under min senaste graviditet. Fick komma in och göra ctg och allt visade sig vara normalt men de sa att jag gjorde helt rätt som kom in.

• Anonym

Japp, det fick jag också lära mig när jag var gravid första gången.
    Att barnet fixerar sig och lägger sig tillrätta inför förlossningen, samt att det blir trängre, fullt naturligt ju.
    Så det är nog inget att oroa sig för, men om du ändå känner oro så prata med din barnmorska.  

Svar på tråden mindre rörelser i v40?