• Melan

Lärcentrum - hur fungerar det?

Jag funderar på att läsa förskollärarprogrammet via lärcenturm, så jag har lite frågor till er som har kunskap och erfarenhet om lärcentrum i allmänhet eller om just det programmet.

- Först och främst, vilket program läser du?
    - Hur många gånger per vecka är du på lärcentrum? Och hur många av dem är obligatoriska? 
    - Hur långa dagar är det?

- Är det mycket muntliga uppgifter? 
    Jag tycker det är väldigt jobbigt med sånt. Lider av social fobi... Finns det möjlighet att det går att ta hänsyn till?

- Hur fungerar det att läsa hemma? Behöver man sitta 8 timmar med näsan i böckerna eller varierar det?

Finns det något mer man borde veta?

• Svar på tråden Lärcentrum - hur fungerar det?
  • Ebba Caroline

Förskolelärprogrammet läses vid högskola/uni eftersom det är ett häögskoleprogram.

Lärcenter finns för distansstudenter och är ett center där de kan göra sina prov, ha föreläsningar via darot och semearier via datorn. Är alltså inget man läser på.  

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • slamkrypare

Ett lärcenter är egentligen bara en studielokal där du kan sitta och plugga i lugn och ro och får låna dator o dy om du inte har såna grejer själv. Det finns också lärare där som man kan fråga om hjälp om man behöver ha något förklarat för sig snabbt, men det gäller nog mest gymnasie-/Komvuxkurser tror jag. Och som föregående skriver så kan man ibland få göra bevakade tentor på distansutbildningar där för att slippa åka till studieorten.
    Så om du har en fullt utrustad dator hemma med webkamera och mikrofon så kan du lika gärna sitta hemma om du pluggar på distans. Om man däremot har svårt med koncentrationen och disciplinen när man sitter hemma är det guld att kunna åka dit och sätta sig i stället.
    Om det inte är något special med utformningen på just din utbildning, att den ges på detta speciella sätt. Då får du nog fråga dem där hur det är upplagt.

Pluggar man på distans har man ofta sk videokonferenser med läraren, enskilt, i små grupper eller hela klassen. Det har de på de flesta lärarutbildningar jag har hört om i alla fall. Du får fråga programansvarig eller läraren hur mycket det är och om det går att hålla enskilda redovisningar. Ibland godkänns det, ibland inte. Men tänk också på att uppgifterna främst är till för att träna på att prata inför grupp, det är ofta något man måste klara i arbetslivet så det är lika bra att ta tjuren vid hornen och börja öva på det! Hur har du tänkt att klara av att arbeta i ett socialt yrke? Många högskolor/uni har "Våga tala"-kurser där man kan få hjälp med sådant, kolla upp det!

Hur mycket du behöver läsa är helt upp till dig, dvs hur lätt du har för att lära dig och hur långt du vill nå. Men högskolestudier ska motsvara ett heltidsjobb, så räkna med att lägga minst så mycket tid. Sen kan det bli mer eller mindre i perioder.

• Melan

Jag mailade lite med studievägledaren som sa att man måste vara på lärcentrumet minst en gång i veckan, därför jag undrade lite. Jag är medveten om att man läser på universitet och VIA lärcentra.

Jag bor i samma stad som universitet, men söker mig hellre till ett lärcentrum flera mil bort för att slippa vistas med så mycket människor. Att ta tjuren vid hornen är inget som fungerar, det gör saken bara värre. Studierna är på 3,5 år och under de åren hoppas jag (peppar, peppar !) att terapi osv tar mig så långt att det inte längre är något problem. Det är praktik redan första terminen och jag hoppas verkligen att jag ska orka med det. Inte så kul att få psykoser eller riktiga ångestattacker för något man egentligen brinner för.

Innan har jag varit så säker på att jag inte ska kunna arbeta alls, eftersom jag inte orkade med skolan. Skolan tog rätt mycket hänsyn så jag har slutbetyg iallafall. Jag tycker jag har kommit en bit på vägen och är redo att försöka mig på det här nu. Fungerar det så gör det inte - men då vet jag det!  

Svar på tråden Lärcentrum - hur fungerar det?