• Anonym (:()

utredning hjälp

Mitt barns pappa och jag är separerade ett tag tillbaka och nu ska det bli utredning om barnets umgänge, var barnet ska bo, sociala omsorg, vår relation med barnet, säkerheten i hemmet med mera.
    De ska gräva upp allt, från barndom, skoltid osv, de vill prata med våra vänner, släkt osv.
    Kan man säga att det är inte OK att blanda in vissa personer? Kan man säga nej till hembesök? Kan man resa bort under utredningens gång? Vad kan man säga nej till?
    De ska prata med oss enskilt och jag är jätteorolig över att han, hans vänner och släkt ska hitta på en massa osanning om mig, bara för att de hatar mig och vill vinna.
    Jag har ont i magen, jag är så rädd att förlora mitt barn och bli listad olämplig som förälder pga deras lögner!

• Svar på tråden utredning hjälp
  • Anonym

Man ska inte säga nej till hembesök eller liknande då tror dom bara att du döljer något. Så länge du sköter dig och kommer på deras möte och kan bevisa att ditt barn är tryggt hos dig ska du inte vara orolig,det ska mycket bevis för att ditt barn ska tas ifrån dig.Du ska veta att dom stöter på många typer av psykopater till föräldrar och lögnare bara för att smutskasta den andre,men där måste finnas bevis.Min syster går igenom exakt samma sak och hon mår också jättedåligt av detta här.Men jag vet att hon inte heller behöver vara orolig.När ska du på möte,förresten skaffa en advokat.

Anonym skrev 2012-03-20 18:51:40 följande:
    Man ska inte säga nej till hembesök eller liknande då tror dom bara att du döljer något. Så länge du sköter dig och kommer på deras möte och kan bevisa att ditt barn är tryggt hos dig ska du inte vara orolig,det ska mycket bevis för att ditt barn ska tas ifrån dig.Du ska veta att dom stöter på många typer av psykopater till föräldrar och lögnare bara för att smutskasta den andre,men där måste finnas bevis.Min syster går igenom exakt samma sak och hon mår också jättedåligt av detta här.Men jag vet att hon inte heller behöver vara orolig.När ska du på möte,förresten skaffa en advokat.
    I början av nästa månad.
    Varför ska jag skaffa en advokat? Jag har inte råd med det heller.
  • Anonym

Så du vet dina rättigheter..sök på familjerätten.se där finns mycket bra att läsa

• Anonym (alltså)

du ligger alltså inte i en vårdnadstvist och det är ingen vårdnad -och boende utredning? då borde du i sådant fall redan haft en advokat. Är det en utredningen hos socialtjänsten? varför är det en utredning öppnad?
    Om jag var du så skulle ja gå med på allt, inte tacka nej till hembesök. Det låter lite underligt att det ska prata med släkt och vänner, har de sagt det? Jag tycker absolut att man kan ifrågasätta rimligheten i att prata med vissa, det beror väl på omständigheterna men jag har aldrig hört eller vart med om att det enns funderas på att de pratar med andra än vårdnashavare, ev annan partner, förskola/skola, bvc kanske dock inte i mitt fall.  

Anonym (alltså) skrev 2012-03-21 20:42:54 följande:
    du ligger alltså inte i en vårdnadstvist och det är ingen vårdnad -och boende utredning? då borde du i sådant fall redan haft en advokat. Är det en utredningen hos socialtjänsten? varför är det en utredning öppnad?
    Om jag var du så skulle ja gå med på allt, inte tacka nej till hembesök. Det låter lite underligt att det ska prata med släkt och vänner, har de sagt det? Jag tycker absolut att man kan ifrågasätta rimligheten i att prata med vissa, det beror väl på omständigheterna men jag har aldrig hört eller vart med om att det enns funderas på att de pratar med andra än vårdnashavare, ev annan partner, förskola/skola, bvc kanske dock inte i mitt fall.  
    Jag vet inte vad det är för utredning, vet bara att socialtjänsten vill se över hur barnet mår och har det när vi har det så tufft och spänt mellan oss.
  • Anonym (insatt)

Men boende- och umgängesutredningar beställs alltid av domstol så nog måste ni väl haft en förhandling som du varit på, troligast tillsammans med juridiskt ombud?

Anonym (insatt) skrev 2012-03-25 00:52:13 följande:
    Men boende- och umgängesutredningar beställs alltid av domstol så nog måste ni väl haft en förhandling som du varit på, troligast tillsammans med juridiskt ombud?
    Nej, bara möte med socialtjänsten, kom en oro anmälan från förskolan.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (:() skrev 2012-03-25 03:08:11 följande:
    Nej, bara möte med socialtjänsten, kom en oro anmälan från förskolan.
    OK - då är det inte en boende-umgängesutredning utan en utredning om din omsorgsförmåga om barnet. Vet du att allt är bra och att du har omgivningens stöd har du ju inget att oroa dig för, men var inte för osamarbetsvillig - det har du inget att vinna på ....
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-25 03:14:21 följande:
    OK - då är det inte en boende-umgängesutredning utan en utredning om din omsorgsförmåga om barnet. Vet du att allt är bra och att du har omgivningens stöd har du ju inget att oroa dig för, men var inte för osamarbetsvillig - det har du inget att vinna på ....
    Förskolan och bvc har samarbetat i anmälan, de anser barnet inte mår bra socialt och så har barnet rasat mycket i vikt, barnet har ofta haft blåmärken så de är oroliga på många sätt
  • Anonym (insatt)

Kvarstår faktum; samarbeta med soc och gå inte igång på att de gör en utredning, för det är deras jobb. Däremot har du naturligtvis rätt att veta syftet med utredningen och hur den skall genomföras .....

Svar på tråden utredning hjälp