Chihuahua-frågor!
Hej!
Är det någon här inne som är 'expert' på hundar och mat. I synnerhet chihuahuor?
Jag har stora problem med min chihuahua som bara vill äta människomat.
Svara gärna ni som verkligen kan något om detta!
Hej!
Är det någon här inne som är 'expert' på hundar och mat. I synnerhet chihuahuor?
Jag har stora problem med min chihuahua som bara vill äta människomat.
Svara gärna ni som verkligen kan något om detta!
Känner många med mindre hundar som är kräsna. Har du testat färskfoder?
Våran äter hundmat. Hon får inget annat, så tillslut åt hon. Och nu är det inga problem. När vi har ätit får hon alltid en liten mini mini portion av oss. Bara för att få smaka och att hon blir så glad. Fast det är ju hundmat som är hennes huvud föda..
Problemet är min svärmor. Hon har hunden nere hos sig tre dagar i veckan och där trycker hon i henne köttbullar, korv, skinka och den maten de äter hela dagen.
När hon kommer hem så är hon alldeles spänd över magen och hon rapar och spyr och är allmänt dåsig.
Det tråkiga är att hon till slut vägrar äta torrfoder och pga det så har hela hennes främre tandrad lossnat så de fick dras ut.
Hon är en jättefin hund och hade en stor potential på utställningar men det är bara att glömma nu.
Det är väl en ca 2 månader sedan som de var tvungna att dra de främre små tänderna som var så vita och fina. Svärmor lovade då att hon skulle sluta ge henne vanlig mat och visade att hon nu köpt pellets minsann. Det var bara det att det var inte pellets utan hundgodis hon hade köpt.
Jag blir så less på henne samtidigt så är hon gammal och min man säger att jag inte ska bråka med henne.
Jag och mina barn sparade ihop till henne som kostade 18.000 kronor och det känns surt när hon förstör hunden.
Nu har även den ena övre hörntanden (huggtanden) börjat glappa och det är rött och inflammerat runt om. Det är då bara 2 månader sen vi var hos veterinären med henne.
Min egentliga fråga är: Får man egentligen mata en chihuahua med vanlig mat med tanke på att de har såna tänder som de har? Min dotter säger att just såna små hundar inte alls ska äta vanlig mat, men är det någon som vet exakt hur det ligger till jämfört med större hundar då?
Min svärmor menar på att hon alltid matat sina hundar med vanlig mat och de har aldrig tappat tänderna utan det måste vara något medfött.
'Dexter dot com' Kan du vara så snäll och fråga de du känner hur det ligger till? Är det troligt att min hund hade en dold sjukdom i munnen när vi köpte henne eller beror det troligast på födan hon ätit?
Hur gammal är hunden eftersom den lider av tandlossning och hur duktig är du med tandborstningen?Att tugga på ben brukar kunna hålla efter tandsten men småraser som har tandproblem måste borstas dagligen.
Vad fick ni för råd att veterinären när ni drog ut tänderna?
Vanlig mat är inte nyttigt för någon hund oavsett storlek utan ett bra hundfoder innehåller allt en hund behöver.
Testa färskfoder som är mjukt om det är så att hunden har ont när den äter. Nordic,Bravo,Klass,VoH,Prima är några sorter som finns.
Och ta kontakt med uppfödaren/rasklubben och veterinären och fråga hur stort problemet med tandlossning är inom rasen.
Min lille kille blir 6år iår, han har aldrig ratat hundmat eftersom han aldrig fått "människomat" annat än som godis, det tycker jag inte att någon hund ska få och jag tror inte att chihuahuan är mer känslig än andra hundar för det, grejen isf är ju att en köttbulle är typ hela deras matsäck medan en köttbulle för en labrador är ingenting ;)
Nu är ju skadan redan skedd liksom och har hunden ont i sina tänder så plåga den inte med torrfoder! Jag skulle inte heller vilja äta torrfoder om jag hade ont i tänderna.
Jag vet inte hur man ska göra men så här hade jag gjort:
1: Gör en plan för hundens kostschema, se till att planen följs av ALLA och förklara varför det är så viktigt, det svärmor tycker är snällt mot hunden (ge den människomat) är dåligt för hunden på sikt, förklara så att informationen går in. Om någon inte följer reglerna du sätter upp för din hund så låt dom inte passa din hund mer! Det handlar om hundens välmående!
2: Jag hade köpt småpellets (kanske börja med valpfoder om hunden inte äter så mkt mer energi) , jag hade gett uppblött pellets två ggr/dag. Se till att pelletsen är ordentligt mjuk (alltså som en gröt typ) och förhorhoppningsvis kan du sedan pö-om-pö mkt långsamt trappa ner på uppblötningen och hunden kan få pellets som är lite tugg i för tändernas skull.
3: Ge tugg ben/liknanade. Våra hundar får varje dag dentastix (stavning?) dom behöver ingen jätte stor bit.. Se till att försluta påsen ordentligt när du öppnat den så dom inte torkar! Våra får frollic som godis, den största modellen som även den blir lite jobb för tänderna men ändå är mjukare än torrfoder.
4: Ge inte hunden mer människomat!!!!!!!!!! Det är inte synd om hunden om den får annat gott typ frolic istället! Den mår bäst av det i längden!
5: "borsta" tänderna.. ta en handduk el trasbit el köp en "fingertuta" som du bara blöter med ljummet vatten, sen gnuggar du lätt bara på utsidan av hundens tänder, detta lärde veterinären mig och det funkar bra för våra. få in en borste i den lilla munnen går inte ;)
Det var mina tankar men som sagt jag är verkligen ingen expert! lycka till.
Att borsta hennes tänder är tyvärr helt omöjligt för oss. Hon blir helt rabiat om vi ens försöker. Vi har försökt med levertandkräm etc hon blir aggressiv och det går inte att hålla fast henne utan att göra sönder henne.
Hon blir bara 3 år nu i mars. Tyvärr så lyssnar inte svärmor på det örat. Jag vet inte vad jag skall göra, ta livet av svärmor verkar enklast om man säger så.
Kom att tänka på kompisens dagmatte som övergödde hennes hund trots kompisens protester...detta löstes genom att kompisen ljög och sa att hunden hade fått diabetes och bara fick äta hundmat annats skulle hunden dö- det hjälpte och dagmatten förstod tillslut allvaret. Kanske någat att testa på svärmor!!
Finns det ingen annan som kan passa hunden åt er? annonsera efter en dagmatte/husse? Det är ju verkligen viktigt att hunden får må bra.
Ring veterinär och se till att få hunden sövd och ta bort tandsten+kolla tänderna, du får ärligt berätta hur läget är..
För det första ska man inte ge hundar vanlig mat, delvis för att vi har för mycket salt och kryddor och det som är giftigt för hundar i maten lök. Lök är giftigt i alla former och hundarna blir sjuka och kan i värsta fall dö.
Vår Vavva får BARF. Bones and raw food, det är det mest naturliga man kan ge till hundar och det är billigt när man har en chi.
http://barfguiden.blogg.se/ Här kan du läsa en del om BARF, men googla så får du upp mer info. Jag har förstått att om man skiter i det fabrikstillverkade fodret, så minskar risken med dåliga tänder och hundarna får bättre päls och hälsa.