• Ett litet mirakel

Allergi mot "röda livsmedel" = utslag? BILD!

Han skrattar av blixten här så väldigt dålig bild.... :)

Våran som som precis fyllt 1 år har haft röda kinder länge! Men det sista har jag verkligen tyckt det är konstigt! O han kan bli jätteröd!!!! O det är liksom som små små utslag som sitter tätt o blir röda! O nu det sista har han fått på hakan o mera rött!

Var på 1 års kontroll på bvc idag o hon nämnde allergi mot tomat tex. Men då var han inte alls så röd som han är på bilden här....det blossade verkligen upp idag på eftermiddagen!!!!

Nån mer som har sett liknande utslag??   O var det tomat?
    Snälla hjälp...börjar bli lite orolig!

Har precis fått reda på att han antagligen har astma (ligger i min släkt o jag har astma själv o är pollen,gräs osv allergisk oxå)
  • Svar på tråden Allergi mot "röda livsmedel" = utslag? BILD!
  • skogsvitter

Det är otroligt vanligt att de reagerar på liknande sätt av "röda" grönsaker och även frukter, finns tom att läsa om på livsmedelsverkets sida. Kan dock inte uttala mig om det verkligen rör sig om en allergi för just er del men en reaktion är som sagt otroligt vanlig utan att för den sakens skull röra sig om en allergi. Våra barn har också reagerat på liknande sätt, särskilt äldsta dottern var känslig. Även mot sådant som jordgubbar. Det brukar avta när de blir lite äldre. Men om de misstänker allergi borde de ju kunna testa för tex tomat?

• mrsStatham

Vad är det han ätit idag?
    Vad har han ätit när han blir sådär röd?
    Har ni gjort något annat ovanligt idag? 

Bara två saker är oändliga
  • dogcatbird

Min blev så där och det var flera saker som kan ha inverkat:
    han fick Bromhexin för han var förkyld (kan ge nässelutslag)
    istället för mjölk (som ju är slembildande) fick han en massa äppeljuice att dricka till maten
    han fick även svart vinbärsfil

Han fick till slut åka till VC och få betapred för hans panna svällde upp.

Han har inga direkta allergier nu, 

men ta bort äpple, vinbär, hostmedicin

Vår son är helt bra nu, men då innan vi tog bort det där var han knallröd och knottrig på kinderna i veckor!!

• Ett litet mirakel

Han fick sempers "Mosaka" på burk...o det är väl tomat i den?! Så misstänker ju att det stämmer med tomat...
     O sen på eftermiddage fick han pasta,köttbullar o ärtor! O annars har vi inte gjort nått...mest vart hemma o grejat då det har blåst så mkt ute här idag!

Sen har jag gjort storkok med spagetti & köttfärsås (med tomatsås i) som han närstan fått varje dag i 2 veckors tid kanske! O då en måltid utav två! Så han lever inte på spagetti & köttfärsås! :)

• dogcatbird

Försök att ta bort all tomat, kom förresten på att min som blev sådär av ananas och physalis också...

• Försök inte

Stackaren.
    Min son blev röd av tvättmedlet som vi använde till örngott och lakan. Jag bytte tvättmedel och det gick bort.

Om jag var du skulle jag föra journal över allt han äter och hur han reagerar.

Är det så att han börjar få astma och ni har det i släkten gäller extrem städning. Skaka sängkläder mm varje dag. 

• Coyote

Min grabb ska undvika tomat och röda saker, han får massor av utslag på kroppen i övrigt, men inte så mycket i ansiktet just. Sen vi tog bort alla röda livsmedel från hans kost så har det blivit mycket bättre, det är ju hyfsat lätt att göra. Börja med det, och skriv upp allt han äter, särskilt när han får utslagen så kommer ni nog på vad som felas. Och ta kontakt med barnläkarmottagningen och be om ett allergiprov.

• dogcatbird

jag tror att det är det sura för min son: tomat, ananas, äpple, det är ju surt alltihop. 
    Ammar du? Visst kan de bli sådär av att mamman ätit skaldjur?

• Tingeling3

Min son var röd runt mun och kinder som blossade upp vid viss mat. Vi slutade med röda grönsaker och frukter och efter några veckor var han bra igen och vi hade turen att han kunde börja äta sånt igen.
    Behöver inte vara en allergi utan bara en reaktion som inte går över så länge han fortsätter äta röda livsmedel.
    Prova att utesluta röda livsmedel ett tag, till oss sa Bvc ca 2 v men det tog iaf det dubbla innan det röda var helt borta.

• Tygbiten

När vår idag 16-åring gick på dagis kunde jag se när jag hämtade honom om han fått någon röd grönsak eller apelsin. Även ketchup reagerade han på. Det höll i sig under dagis tiden men försvann i skolåldern. Han har också varit mycket känslig för plåster och sjukhustejp.
    På BVC sa de att han var ett

• Tygbiten

... Typiskt atopiskt barn.
    Nu idag märks inget förrutom tejpen, han kan äta vad som helst

• Ett litet mirakel

Ja jag ska nog föra en liten dagbok på vad han äter faktikst!

Idag när han vaknade var han inte alls lika röd men antydan finns kvar helt klart!! SÅ idag blir det inget rött eller surt!!

Just det med astman har jag rätt stor koll på då min lillebror är väldigt astmatisk o hade det jobbigt när han var liten.

O tvättmedel o så har vi ett parfymfritt o sköljmedlet har vi haft sedan han var nyfödd o det är sesitive!

O städa gör jag en del...tycker jag är duktig på o byta sängkläder ofta,även tvätta kuddar o täcken!

TACK för alla tips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!      

Svar på tråden Allergi mot "röda livsmedel" = utslag? BILD!