• strong85

    adoption eller äggdonation

    För 3 år sedan gick min värld i bitar, min gynekolog ringde och sa att jag förmodligen aldrig kommer att kunna få barn , jag var då 23 år gammal:(. förvirrad över diagnosen förtidigt klimakterium. Marken försvann under mina fötter hela min värld rasade samman och jag grät i timmar fick panik ångest och grät lite till. Min gynekolog sa att han inte kunde göra mer för mig efter jag provat pergo utan någon framgång, och i 3 år har jag gått nu utan en ända människa att prata med om detta. pratat med andra gynekologer och de har sagt att kontakta oss när det blir aktuellt att du vill skaffa barn på annat sätt (då jag och min dåvarande sambo delade på oss fattade jag det som de inte gör nåt utan att man har någon) Nu efter 3 år (och efter en del rannsakande i själen) befinner jag mig i frågan äggdonation eller adoption. finns det någon mer där ute som befinner sig i samma situation? någon som har några tipps om kliniker att vända sig till? tror ändå jag skulle vilja försöka med äggdonation. har accepterat min situation även om det är jobbigt ibland med vänner och syskon som skaffar barn så "överlever" jag allt deras graviditet prat och allt som hör till men jag håller mig endast flytande.   

  • Svar på tråden adoption eller äggdonation
  • Hjärtefröjd

    Är din äggreserv helt uttömd eftersom ni inte ens fått testa IVF? Om ni inte har barn sedan tidigare har ni hur som helst rätt till ÄD via landstinget. Ställde läkaren inte er i kö när ni fick beskedet om för tidigt klimakterium?

    Även om ni får möjlighet att försöka med ÄD skulle jag tipsa om att även ställa er i kö hos en eller flera adoptionsförmedlingar. Köerna är tyvärr långa och de blir bara länge...

  • strong85

    ja min äggreserv verkar vara slut, fick fram 3 ägg som var för små med pergo. så vi blev ställda i kö. men eftersom jag blev singel under väntetiden så kunde jag ju inte få hjälp där. har fått höra att man inte få ha några andra pågående utredningar/stå i ÄD kö om man ska stå i kö till adoption. 

  • en glad
    strong85 skrev 2012-03-20 00:29:48 följande:
    ja min äggreserv verkar vara slut, fick fram 3 ägg som var för små med pergo. så vi blev ställda i kö. men eftersom jag blev singel under väntetiden så kunde jag ju inte få hjälp där. har fått höra att man inte få ha några andra pågående utredningar/stå i ÄD kö om man ska stå i kö till adoption. 

    Jodå, köa för adoptionshjälp i organisation får du göra. Och bör göra - öven om du ännu inte har åldern inne för adoption (25 år)?. Däremot bör du inte köra på dubbla spår då det kommer till utredningsprocessen och absolut inte inför matschningen med ett specifikt barn.
  • Hjärtefröjd

    Hm, jag kan inte låta bli att tycka det är konstigt att du inte har fått testa att provstimulera inför IVF. Det är ju trots alls väldigt många som inte får fram ägg med pergotime, men som lyckas med starkare doser hormon vid IVF.

    Men som svar på din egentliga fråga, ÄD kam du göra i tex Finland, Baltikum, Tjeckien, Polen osv.

    Vi står för övrigt i kö för adoption (men har inte påbörjat hemutredning) samtidigt som vi gör IVF, och det går hur bra som helst.

  • Hjärtefröjd

    Förresten, är du singel nu eller har en partner? Om du har partner så tänk på att ni måste ha varit gifta i ett antal många åt för att bli godkända för adoption i de flesta länder.

    Om du är singel är det väl framför allt embryodonation som gäller, det är lite billigare än ÄD och kan göras i tex Baltikum och Polen.

  • strong85
    Jag har åldern inne (blir 27) man bör ställa sig i kö då. ni som har kommit en bit på vägen med detta hur ser ni på de olika länderna att adoptera ifrån det finns ju en hel del regler, har hört att man inte får adoptera från kina  om man har ett bmi över 30. 

    jag tror att det är så att gynekologen tog ett prov på min ägg reserv, och sedan hade han koll på mina hormoner som vi d 3 tillfällen översteg 40. när jag tog pergo fick jag riktigt ont i äggstockarna fick fram 3 ägg som var för små. efter det sa han att han inte kunde göra mer.

    blev singel 3 månader innan vi skulle fått hjälp i Lindköping med ÄD (hade vart  i kön i över 2 år)  så jag är singel nu vilket gör att jag vill börja någonstans. höra mig för kolla upp vad finns att göra på egen hand och hur fungerar det med adption om det nu skulle bli så en dag.
    tack så mycket för svar 
  • isadora81

    Jag tycker som övriga att det är konstigt att du bara fått testa pergo och sedan blivit avskriven. Pergotime ska inte ge mer än ett ägg så att få tre små ägg är inte i sig konstigt. Pergotime funkade inte på mig och jag har inte blivit avskriven än. Vad jag förstår så är sprutor med ex puregon en helt annan verkningsmekanism så det kan funka även om pergotime inte funkar. Men det kanske är på grund av dina hormonvärden? Men även tjejer som har dåliga hormonvärden har i alla fall fått testa IVF. Jag tycker att du ska gå till gynekolog på nytt och få en ordentlig förklaring.

  • Sally

    Hej TS!

    Jag kan inte hjälpa dig bestämma ÄD vs adoption, men kan kanske ge lite klarhet om adoption. Det är svårare för singlar idag, då färre länder accepterar ensamstående sökande och det kan vara svårare att få medgivande, men absolut inte omöjligt.  Det är några singlar här på listan med småttningar via adoption.

    Olika länder har olika krav på föräldrar, och olika kötider här i sverige (mao kötid som sökande innan man får möjlighet att skickan ansökan till landet) och väntetider i landet (mao väntetid innan man får besked om ett barn).  Kraven på föräldrar kan ändras något över tiden, så bäst är att läsa på organisationernas hemsidor (de finns på mia.eu).  Adoptionscentrum har lite info för ensamstående: http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Ensamstaende/

    Bäst är ändå att satsa några tusenlappar på sökandeavgift på en eller flera organisationer (du kan köa på flera och sedan kör med den som ge dig möjlighet att skicka ansökan till ett land först, samt fortsätta köa hos den andra för ev syskon).  Just nu  behöver du varken ha bestämt dig för ÄD eller för adoption överhuvud taget för att köa, det är mer för att säkra upp den möjligheten medans du bestämmer dig eller kör ÄD.  Det är värt att göra, utifall att du känner dig redo om några år. Gör du inte det, så har du satsat pengar för en organisation som ser till att barnen i behov av föräldrar får dem, så det kan man leva med!  Och köer du idag som ensamstående, men gifter du sedan, behåller ni som par din originala kötiden.

    Lycka till! 

          

  • Hjärtefröjd
    isadora81 skrev 2012-03-20 10:11:09 följande:
    Men även tjejer som har dåliga hormonvärden har i alla fall fått testa IVF. Jag tycker att du ska gå till gynekolog på nytt och få en ordentlig förklaring.
    Instämmer! Jag tycker också du ska försöka få till en ny utredning.

    Mitt AMH-värden (som anger äggreserven) är lågt, ändå får jag fram en hel del ägg vid IVF.
  • strong85

    Hej Sally!

    Tack så mycket för svar och informationen visste inte att man behåller sin plats i kön om man gifter sig känns ju riktigt bra. Känns som att det är en bra ide att ställa sig i kö ändå, har förståt nu att de är väldigt långa dessa köerna.
    Känner mig redo att sätta igång allt efter sommaren och vill ha all fakta jag kan komma över innan dess så jag är förbered (någorlunda åtminstone)  på vad som kommer. /Mia

     

  • strong85

    Jag har själv funderat på hur det kom sig att jag blev avskriven så snabbt. men alla gynekologer jag gått till har avfärdat mig. har haft problem med mensen sedan jag var 18 år och gick 2 gånger varje år till gynekolog under 3 års tid men ingen ville hjälpa mig och avfärdade det som stress och liknanade.

    Har varit på sjukhuset för att träffa deras gynekolog och de säger samma sak köa för äggdonation inte konstigt jag inte trott att det går att göra nåt. Men nu efter att läst inlägg här samt en hel del inlägg och historier på övriga nätet har jag förståt att jag har fått en minimal hjälp gentemot andra i liknande situationer.

    AMH värdet fick jag inte ens veta vad det låg på, han sa bara att det var lågt. han kollade om jag hade kromosom fel (saknade en del utav en kromosom) men det gjorde jag inte och det är inga övriga "fel" på mig så jag tycker det här är konstigt.

    FSH värdena var första gången : 44  andra : 78    tredje : 49 

    sedan dess har jag inte fått några andra instruktioner mer än att i november åkte jag akut in till gynekolog på sjukhuset för att jag hade så ont runt omkring äggstockarna (äggstocksinflammation) och då förklarade jag min situation och fick informationen att jag skulle höra av mig efter att jag vart utan mens 1 år för att få tabletter mot benskörhet. detta visste jag inte tidigare. hade min mens senast i slutet av oktober så  än är det ju ett tag kvar men den har ändå kommit sådär 2-3 gånger om året sedan 3 år tillbaka.  

  • Snöflinga

    Jag fick inte heller ägglossning av pergotime, däremot fungerade IVF utmärkt för mig. Som jag förstod det så vill man ofta prova IVF (eller liknande) innan man avskrivs. Men det är ju så klart frivilligt. Det låter konstigt att ni skulle behöva prova äggdonation direkt, fast jag är ju inte läkare så vad vet jag...

    Men ställ dig helt klart i adoptionskö! De gör vi, och så gjorde vi IVF under tiden. Detta har resulterat i ett barn nu, men vi har kvar vår plats i adoptionskön och kan få syskon via adoption utan att behöva vänta jättelänge. Man förbinder sig ju inte till något när man blir sökandemedlem i en adoptionsorganisation, utan man har bara möjligheten att aktivera medlemskapet när man är redo

    Lycka till!

  • en glad
    strong85 skrev 2012-03-20 09:55:28 följande:
    Jag har åldern inne (blir 27) man bör ställa sig i kö då. ni som har kommit en bit på vägen med detta hur ser ni på de olika länderna att adoptera ifrån det finns ju en hel del regler, har hört att man inte får adoptera från kina  om man har ett bmi över 30. 

    jag tror att det är så att gynekologen tog ett prov på min ägg reserv, och sedan hade han koll på mina hormoner som vi d 3 tillfällen översteg 40. när jag tog pergo fick jag riktigt ont i äggstockarna fick fram 3 ägg som var för små. efter det sa han att han inte kunde göra mer.

    blev singel 3 månader innan vi skulle fått hjälp i Lindköping med ÄD (hade vart  i kön i över 2 år)  så jag är singel nu vilket gör att jag vill börja någonstans. höra mig för kolla upp vad finns att göra på egen hand och hur fungerar det med adption om det nu skulle bli så en dag.
    tack så mycket för svar 
    Vilket land du passar in på kan du inte avgöra själv. Det kommer organisationen att hjälpa dig med i ett senare skede (när medgivandeutredningen finns) fast självklart har du som ensamstående ett begränsat antal länder att tillgå (oavsett bmi är Kina inget land som accepterar ensamstående t.ex.).
  • chatnoir
    en glad skrev 2012-03-20 16:31:26 följande:
    Vilket land du passar in på kan du inte avgöra själv. Det kommer organisationen att hjälpa dig med i ett senare skede (när medgivandeutredningen finns) fast självklart har du som ensamstående ett begränsat antal länder att tillgå (oavsett bmi är Kina inget land som accepterar ensamstående t.ex.).
    Jo, Kina accepterar ensamstående igen, om man adopterar från deras Special Focus-lista, dvs barn där läkare har bedömt att det är svårare att hitta familj. Däremot är kraven ganska höga. Från BV:s hemsida:

    Krav på sökande kvinnliga ensamstående


    Sökande ska vara kvinna mellan 30 och 50 år Krav på BMI och hälsa, samma som för par Krav på tillsvidareanställning och årsinkomst, samma som för par Den sökandes nettoförmögenhet ska motsvara minst 100.000 USD Sökande ska ha utbildning inom vård eller pedagogik, god barnerfarenhet samt ett starkt nätverk Sökande får ha max 2 barn sedan tidigare, det yngsta ska ha fyllt 6 år Inga anteckningar i polisregistret 

     Ensamstående sökande är aktuella för barn med något mer komplicerade särskilda behov, sk Special Focus.

  • strong85

    tack för all information, kontaktade kvinnokliniken igen och pratade med en sköterska som sa att min "privata" gynekolog som jag varit hos inte har gjort rätt. Det faktum att han inte gick vidare i utredning och endast satte upp mig på vänte listan till äggdonation inte är rätt. Hon sa att det finns en hel del andra undersökningar/behandlingar man kan pröva dock får jag kontakta dem när det är aktuellt med en partner att vi vill ha barn och hon sa att jag inte ska tänka på det så mycket innan för det kan ändras då jag fortfarande menstruerar och har bett om att få mina journaler skickade till kvinnokliniken från den privata gynekologen.

    dock så hoppas jag inte för mycket utan är ändå inställd på att det blir äggdonation/adoption men man får väll inte ge upp helt. Sköterskan förklarade ett och annat som ingen tidigare gjort och hon sa att jag ska inte sluta försöka än.

    som skrivits tidigare utav snöflinga, hjärteföjd och isadora så hade ni helt rätt att det var konstigt och att jag ska ordna en ny utredning.

    blir en aning irriterad på denna situationen man litar ju på gynekologen som säger till en att det finns inget mer att göra, när man får höra det mer än en gång utav samma gynekolog ger man ju upp hoppet

  • strong85

    ja det känns bra har frågat många innan i samband med undersökningar men endast fått svaret att det inte går vilket är väldigt konstigt 

  • Snöflinga
    strong85 skrev 2012-03-20 23:08:13 följande:
    ja det känns bra har frågat många innan i samband med undersökningar men endast fått svaret att det inte går vilket är väldigt konstigt 
    Det ät ju bra att du kan gå vidare med undersökningar framöver. Men om du tror att adoption ändå kan bli aktuellt i framtiden så skulle jag råda dig att bli medlem i ex. adoptionscentrum redan nu ändå.
    Vi ställde oss i adoptionskö redan innan vi gjort vår fertilitetsutredning för att börja samla kötid. (För oss kändes adoption eller biologiskt som jämbördiga alternativ, det var mer tiden som spelade roll).
Svar på tråden adoption eller äggdonation