• Längtan1986

    Vilket sorts te är bäst när man är gravid ?

    Hej,

    Jag gillar att dricka varma drycker och gärna te på kvällarna,
    nu undrar jag vilket te som är helt säkert att dricka när man är gravid ? gärna utan koffein.
    har även hört att vissa örtteer inte heller är ok ?
    någon som vet mer ? 

  • Svar på tråden Vilket sorts te är bäst när man är gravid ?
  • Pickeli

    Kolla livsmedelsverket. Där har du all info om vad som är och inte är okej att förtära som gravid! Grattis och lycka till!


    Google it!
  • Längtan1986

    det står bara att svart te får man inte dricka för mycket av, typ 6 små koppar eller så för det innehåller koffein,
    så jag vill veta vilka teer som är HELT säkra 

  • Pickeli

    Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.


     


    Var försiktig med kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för barnet. Använd inte sådana produkter utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare.


     


    Du kan alltså dricka hur mycket du vill av alla teer som är koffeinfria och utan örtprodukter och det andra som står där.


    Men du dricker väl ändå inte 6 koppar te på kvällen? Det är ju bara fortsätta dricka ditt vanliga te fast inte mer än 6 koppar per dag? Då är det teet helt säkert.


    Google it!
  • Höstvind

    Rött te är utan koffein. Började dricka det när jag var gravid första gången. Sen kunde jag knappt dricka svart längre, inte lika gott enligt mig! Finns en hel del olika smaker också. Oftast köper jag rött löste i en tebutik, Earl red. Tipsar även om att skaffa en speciell tesil för rött te om du köper löste, annars blir det så mycket fnas i koppen.

  • Sileas87

    Grönt te innehåller koffein :) men lite koffein är ingen fara, och grönt te är fullt av nyttiga antioxidanter. Så någon kopp om dagen är ingen fara.

    Har ni en speciell te-butik där du bor? Om du har det kan du fråga om goda koffeinfria teer. De har även tex amningste ofta :)

  • Kusin Vitamin

    Men det går ju jättebra att dricka vanligt te? Varför nojja upp dig för det? Du kan ju följa kostråden slaviskt om det känns tryggt för dig, men varför börja övertolka? Ta det lugnt och njut av graviditet och kvällste.

  • LillGris

    Finns ett vitt te som heter Spirulina, finns på bönor och blad. Vet ej om det är koffeinfritt, men tror att vitt te är det. Hur som är det gudoooomligt gott!

  • Jeff

    Roobios är rött te, rött te kommer från Roobiosbusken.

    Koffeinfritt och har fungerar jättebra för mig under graviditeten eftersom jag dricker kaffe och behöver något koffeinfritt när dagens kafferanson är uppdrucken :)

  • Gadget

    Jag vet att det brukar stå att man inte ska experimentera med örtprodukter. Men i Tyskland där jag bor är örtteer och fruktteer utan "vanliga" teblad i väldigt vanliga och vet därför att de här säger att tex kamomillte är helt ok om du gillar det. Perfekt kvällste tycker jag själv som annars föredrar svart te.

Svar på tråden Vilket sorts te är bäst när man är gravid ?