Tips på smörgåstårta
Jag har tänkt göra en smörgåstårta och skulle vilja ha recept på smörgåstårta.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 15:38
Gärna tips på hela alltet.
Jag har tänkt göra en smörgåstårta och skulle vilja ha recept på smörgåstårta.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 15:38
Gärna tips på hela alltet.
Recept på fyllningar eller på hela alltet steg för steg?
Jag brukar ha creme Fraiche/gräddfil/majonnäs som bas i fyllning. En del använder grädde, men jag gillar den blandningen.
Mina favoriter i fyllning är sedan:
CF bas
kokt ägg hackat i småbitar
syrligt äpple hackat i småbitar
skinka strimlad
röd lök, finhackad och att den får ligga ngn timme i kallt vatten så att smaken mildras.
salt och peppar efter smak
Gillar man tonfisk så brukar jag har 1 burk CF bas och 1 burk tonfisk.
Salt peppar och lite vinäger! Det är pricken över i!
Dessa två brukar jag ha på och sedan täcka alltihop med CF bas och garnera med grönsaker mest, men görna räkor och stenbitsrom, kanske lite citron.
En del gillar leverpastej på men jag tycker det liksom kladdar fast i munnen och ger smak åt allt annat, men annars kan man ju bara bre på leverpastej på ett lager, kanske lite vanlig gurka eller bostongurka till.
Erikas smörgåstårta från matklubben.se
8-10 personer
4 bröd ( hela stora runda, hönökaka eller liknande)
Fyllning ett:
200 g bostongurka
250 g leverpastej
1 dl crème fraiche
Fyllning två:
Ca 400 g räkor
3 hårdkokta ägg
1 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
½ tsk salt
3 msk dill (eller efter smak)
Citronsaft efter smak
Fyllning tre:
400 g mimosasallad
400 g kassler (eller skinka)
Topping
3 dl crème fraiche
2 ¼ dl majonnäs
Ca 30 gurkskivor
6 citronskivor
2 burkar räkor á170 g (avrunnen vikt)
Isbergssallad
Ca 15 tomatklyftor
Ca 15 ostskivor
Ca15 skinkskivor
2 kokta ägg, skurna i kvartar
Dill
Dag ett:
Fyllning ett: mosa leverpastejen med gaffel, tillsätt bostongurka och crème fraîche. Rör klumpfritt. Fördela på första botten. Lägg på andra botten.
Fyllning två: koka äggen, låt svalna och riv dem sedan på den grova sidan på ett rivjärn eller hacka dem. Hacka räkorna. Blanda majonäs, crème fraîche, räkor, ägg, salt, citronsaft och dill. Bred på andra botten. Lägg på tredje botten.
Fyllning tre: hacka/dela/skär kasslern/skinkan i små bitar. Rör ihop med mimosasalladen och fördela på tredje botten. Lägg på fjärde botten.
Blanda majonnäsen och crème fraichen och bred på över hela tårtan, spara det som blir över till dagen efter då brödet kan suga upp en del av majonnäs och crème fraicheblandningen. Låt vila i kylen över natten.
Dag två:
Fördela resten av majonnäs och crème fraiche blandningen där det behövs. Skiva gurkan och placera runt tårtan. Klä med isbergssallad och börja dekorera.
Jag brukar göra en tonfiskröra på creme fraiche, majonäs, tonfisk som bas. Kan ha i musslor, ägg och ärtor i också. Den blandningen går alltid hem! och sen garnera med vad man tycker passar, räkor, lax etc etc. :)
Ingen som har mer tips
Här kommer lite tankar kring en nyttigare smörgåstårta med vegetarisk fyllning. Det är inget regelrätt recept utan som sagt ett resonemang som kanske kan inspirera.
http://mallasgoda.blogspot.se/2011/11/nyttig-smorgastarta-vegetarisk-recept.html
jag körde med skinkost från tub längst ner på min sist jag gjorde, det blev verkligen mumma..
Sen på lager två hade jag skinkskivor som jag sedn täckte med en röra av majjonäs, creme fraiche och krabba på burk. slängde i lite räkor där också.
Längst överst körde jag samma röra med majonnäs, creme fraiche och krabba,
Har sedan dekorerat med ost på kanterna samt skinka, massor med räkor, grönsaker.
Blev jätte saftigt och gott...
Gå in på veckotidningarnas hemsidor. De brukar ha receptsidor och där hittar jag alltid goda smörgåstårtor.
Jag fick tipset att ha ett mellanlager med finskuren tomat,gurka och kanske lite purjo eller rödlök! Det fräschar upp hela smörgåstårtan, blir inte en sån fet känsla då. Jättebra att använda formbröd, skär bort kanterna så blir det lite finare. Vi brukar ha ett lager med hackat kokt ägg, hackade räkor,dill, creme fraiche, lite majonnäs som blandas till en röra. Ett lager med strimlad skinka, riven pepparrot (mycket!), vispgrädde, creme fraiche. Man får smaka sig fram med lite salt och peppar. Täck alltihopa med Creme fraiche/vispgrädde/majonnäs blandning och garnera med rökt lax, röd rom, citron, gurka och allt som är vackert!
Jag gillar inte när det är olika röror i varje lager, så jag gör antingen Skagenröra eller kasslerröra. Skagen: crème fraîche, majonnäs, räkor, kräftstjärtar, röd caviar, crabfish, röd paprika, rödlök, purjo, dill. Finhacka skaldjur och grönsaker, var försiktig med löken eftersom smaken kommer efter ett tag, blanda ihop allt med majo och CF till lagom konsistens och smak. Salt och cayenne. Klena på lagom mycket på alla lager, jag köper riktig smörgåstårtsbotten på bageri men det funkar med formfranska oxå. Garnera med skaldjur, tomat, gurka, dill, citron, svart caviar. Runt kanterna har jag persilja eller gurka.
Kasslerröra: skär kassler, gurka ( utan skal och kärnhus) i små bitar. Hacka hårdkokta ägg. Blanda med hårt vispad grädde, majonnäs och persilja. Salt och cayenne. Garnera med skinka, ost, gurka, tomat, paprika, persilja,ägg. Gurka eller persilja runt kanterna. Båda tårtorna är godast om dem görs dagen innan.
Jag brukar alltid blanda Fjällbrynts Grevé (mjukost) med lite creme fraiche så den blir lite lösare och ha som topping till smörgåstårta. Det är helt galet gott!! :)
Tipsar om min italienska smörgåstårta! Den är populär även hos andra och de som testat att göra den är riktigt nöjda!
http://frostrosor.blogspot.se/2012/03/italiensk-smorgastarta.html