• Anonym (Välmenande)

Streck och positivt, inte sträck och posetivt

Jag är ganska aktiv i trådar där vi analyserar graviditetstest och har ganska länge irriterat mig på enstaka stavfel som är ofta förekommande.
    Tänkte därför kommentera dessa och hoppas att ni som vet med er att ni stavar fel lär er den faktiska stavningen (önsketänkande, jag vet). 

Sträck (som många av er oftast skriver) = räta, spänna, tänja, en följd av händelser.
    T.ex. hon sträcker på sig. Jag sträckte mig efter mjölken. Han har jobbat 36 timmar i sträck. 
    Streck (som det är man ser på graviditetstest) = Linje, rad.
    T.ex. jag ser två streck på testet.

Posetivt = Bara felstavat
    Positivt = Som ordet stavas 

• Svar på tråden Streck och positivt, inte sträck och posetivt
  • Anonym (Verk/värk?)

Vänta bara tills det är dags att hänga i forumet för eventuell förlossningsstart, där är det tydligen svårt att ha koll på verkar och värkar....

Kan det hjälpa med meningen: Det verkar som att jag fått värkar?!

• Anonym (Millan)

Vaffö så irreterad?! Dem kanske e depprimerade å har molnvärk?!?!

Skämt åsido. Jag kan stava, men det händer faktiskt - tro'tt eller ej - att även jag stavar fel. Jag är inte mer än människa.

• Anonym (Välmenande)
    Anonym (Millan) skrev 2012-03-20 15:11:46 följande:

Vaffö så irreterad?! Dem kanske e depprimerade å har molnvärk?!?!

Skämt åsido. Jag kan stava, men det händer faktiskt - tro'tt eller ej - att även jag stavar fel. Jag är inte mer än människa.

De som stavar fel ibland, på grund av hala tangenter, stör jag mig väldigt sällan på. Är man i en tråd så märken man rätt fort vilka som stavar rätt och förstår då att ett eventuellt stavfel beror slarv. Det jag däremot stör mig på är de som alltid, alltid, alltid stavar fel. Sträck hit och sträck dit, posetivt och så vidare. Ser de inte själva hur fel det ser ut?
Svar på tråden Streck och positivt, inte sträck och posetivt