• Anonym

Hur länge håller ett avtal?

Om man gör ett avtal för umgänge på familjerätten, hur länge sträcker sig det avtalet? Är det på något sätt tidsbestämt för att sedan göras ett nytt avtal eller vad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 21:30
    Hur mycket lyssnar de på berättelser från den ena parten?
    Alltså jag har massor av exempel som gör att mitt x bara borde ha dagumgänge och inte nattumgänge med barnen t ex.
    Jag har dock inte några "bevis" mer än det jag själv hört och sett, jag har skrivit dagbok mm
    men jag har ju inga fotobevis direkt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 20:07
    Nu har vi kommit så långt att avtalet på varannan helg är påskrivet. Han höll avtalet men barnen reagerade mer och mer på ett negativt sätt och ville inte åka till pappa och ville inte vara där. De skrek och grät i timmar innan de skulle dit och hela tiden där tjatade de på pappan att få åka hem.

Pappan kände då själv att det var bättre med endast dagumgänge, vilket vi haft en månad nu. Alla mår mycket bättre av detta.
    Är det då smart att låta pappan skriva på ett nytt avtal? Hans liv är rätt komplicerat och vill gärna ha på papper det snaraste.
    Om man låter oberoende vittnet bevittna namnteckningarna är avtalet mer "giltigt" om det skulle gå till rätten eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Hur länge håller ett avtal?
  • vetvadjagvill

gäller tills barnet är stor nog att få igenom annan vilja eller tills man gojrt  nytt avtal.. som  gäller tills barnet är stort nog att få igenom vilja om annat.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-03-20 18:57:10 följande:
    gäller tills barnet är stor nog att få igenom annan vilja eller tills man gojrt  nytt avtal.. som  gäller tills barnet är stort nog att få igenom vilja om annat.
    ok men man sätter inget datum för att "pröva"? för då kan ju ett avtal ändras hur ofta som helst med andra ord om en förälder vill ändra på det eller hur funkar det?
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-03-20 19:04:58 följande:
    ok men man sätter inget datum för att "pröva"? för då kan ju ett avtal ändras hur ofta som helst med andra ord om en förälder vill ändra på det eller hur funkar det?

en förälder kan inte ensidigt ändra ett avtal  utan båda måste godkänna det alt en domstol besluta det.

det är dumt att ändra ett avtal.. bättre pröva omdet funkar utanför avtalet och om det inte funkar så skriver man inget nytt avtal  och om det funkar skriver man om avtalet.

tex bara för att en förälder vill ha en extra helg då och då behöver inget nytt avtal.. bara lite sunt förnuft från bf att barnet får träffa den andra föräldern.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-03-20 19:33:20 följande:
    en förälder kan inte ensidigt ändra ett avtal  utan båda måste godkänna det alt en domstol besluta det.

det är dumt att ändra ett avtal.. bättre pröva omdet funkar utanför avtalet och om det inte funkar så skriver man inget nytt avtal  och om det funkar skriver man om avtalet.

tex bara för att en förälder vill ha en extra helg då och då behöver inget nytt avtal.. bara lite sunt förnuft från bf att barnet får träffa den andra föräldern.

ja det förstår jag

anledningen till att jag frågar är att jag o mitt x haft bra uppdelning av umgänge utan avtal från nån instans. Tyvärr börjar han strula nu och vill ändra titt som tätt och det är itne rba för barnen. Därför undrar jag om det ens är nån idé att skriva nåt mer giltigt avtal om han ändå bara kan ändra det hur lätt som helst.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-03-20 19:36:43 följande:
    ja det förstår jag

anledningen till att jag frågar är att jag o mitt x haft bra uppdelning av umgänge utan avtal från nån instans. Tyvärr börjar han strula nu och vill ändra titt som tätt och det är itne rba för barnen. Därför undrar jag om det ens är nån idé att skriva nåt mer giltigt avtal om han ändå bara kan ändra det hur lätt som helst.
    hänvisa til den ursprungliga överenskommelsen som ni haft.. godkänn inte att han ändrar säg nej til allt som innebär en förädnring och erbjud bara det som han alltid haft...

boka tid till familjeärtten och även om han inte går dit så prata du med dem..  
  • Anonym (e)

en fråga då eftersom de verkar finnas kunniga personer i tråden: om man skriver ett tidsbestämt avtal som går ut ett visst datum. vad händer efter det datumet om inte båda är överens om en förändring? Fortsätter de avtalet endå tills man har kommit överens om ett nytt eller tills rätten har bestämt något annat?

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-03-20 19:41:40 följande:
    hänvisa til den ursprungliga överenskommelsen som ni haft.. godkänn inte att han ändrar säg nej til allt som innebär en förädnring och erbjud bara det som han alltid haft...

boka tid till familjeärtten och även om han inte går dit så prata du med dem..  
    vi har just nu bara muntligt avtal och han ska strula hela tiden efter det som han känner just för den veckan...det passar varken mig eller barnen.

Ska till familjerådgivning och prata lite och sedan ev boka tid på familjerätten när jag fått lite klargörande därifrån.
  • vetvadjagvill
    Anonym (e) skrev 2012-03-20 19:46:37 följande:
    en fråga då eftersom de verkar finnas kunniga personer i tråden: om man skriver ett tidsbestämt avtal som går ut ett visst datum. vad händer efter det datumet om inte båda är överens om en förändring? Fortsätter de avtalet endå tills man har kommit överens om ett nytt eller tills rätten har bestämt något annat?

om det står ett slutdatum i ett avtal  så upphör det att gälla därefter.

då finns risk att både den ena eller andra kan strula när det gäller umgänge. så  bra att inte skriva något slutdatum för barnets skul så barnet får träffa sin andra föräldern 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-03-20 19:48:05 följande:
    vi har just nu bara muntligt avtal och han ska strula hela tiden efter det som han känner just för den veckan...det passar varken mig eller barnen.

Ska till familjerådgivning och prata lite och sedan ev boka tid på familjerätten när jag fått lite klargörande därifrån.

låt honom inte stula.

håll dig till er muntiga överenskommelse.

men det bror lite på... hur gamat är barnet? vad vill barnet?  vad är osakerna till strulet.. tex om det är röd dag en fredag eller tors och klämdag på fredag så kan du ju erbjuda dig att utöka hans helg så ävenhan får långhelg med barnet.. man måste inte vara strikt.. men en riktlinje måste finnas.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2012-03-20 19:52:35 följande:
    låt honom inte stula.

håll dig till er muntiga överenskommelse.

men det bror lite på... hur gamat är barnet? vad vill barnet?  vad är osakerna till strulet.. tex om det är röd dag en fredag eller tors och klämdag på fredag så kan du ju erbjuda dig att utöka hans helg så ävenhan får långhelg med barnet.. man måste inte vara strikt.. men en riktlinje måste finnas.

har två barn. ett barn vill inte vara där alls över natten utan bara dagtid. stora barnet vill vara där lite mer men vill bo mestadels hos mig.
    Vi bestämde tillsammans men jag var den som stod på mig mest i det muntliga avtalet just för att barnen inte mår bra av hur vi hade avtalet innan.
    Han har varannan helg. Sedan tyckte han det var för långt mellan gångerna så då erbjöd jag honom några timmar på min helg. Nu ska han utöka det ännu mer och strula med dagar mitt i veckan också. Problemet är att han inte riktgit kan ta hand om barnen vilket därför är vitkigt för mig att han inte bara hämtar dem lite då o då, samt att abrnen mår väldigt dåligt av att de inte vet när och hur och var...vi hade det lite så förut och de mådde piss av det så nu vill jag ha mer att de mår mest hos en person och mindre hos den andra. Det funkar mkt bättre...
    Han kan inte heller bestämma nåt säkert utan "ibland kanske jag kan/orkar, ibland kanske inte" och så funkar det ju inte när man har barn
Svar på tråden Hur länge håller ett avtal?