• Anonym (Fjällan)

Fjällande hårbotten!!!!

Jag vet inte va jag ska ta mig till håller på att bli tokig på de här. Är alltid värst efter dusch. Får ta bort allt mjäll eller va de nu är me en tandpetare. Är värst fram på huvudet där jag ser iaf.... Tror inte jag har så mycket annars mer en efter dusch. Jag använder mjällschampo. men de hjälper inte....någon me samma problem eller har haft...... 

• Svar på tråden Fjällande hårbotten!!!!
  • Anonym (Hmm)

Är det som flagor eller skorpor?

• Anonym (Fjällan)

Som flagor är det.... Inga skorpor. Klias inte så mycket bara ibland.

• Anonym (schampooo)

Har du testat rikigt mjällshampo, från frisören? (eller från apoteket?)

• Anonym (Fjällan)

Från frisören har jag testat nått men de hjälpte inte. Apoteket har jag inte testat nått..... 

• nyago

Har hört att man kan tvätta håret med ägg för att bli av med flagande hårbotten. Men det låter mer som om din hårbotten är torr och i behov av fukt eftersom du säger att du upplever att den är mest flagig precis efter duchen. Ett hett tips är att gå in på lockig.se och kolla där! Håller själv på med balsammetoden (att tvätta håret endast med balsam) efter att ha hittat den sidan. Kan säga att mitt livlösa hår bara på ett par veckor fått liv igen, och börjat bli tjockare! Läs i forumet, tjejjerna där har bra koll på hur man får bukt med alla möjliga hårproblem!

• Anonym (Fjällan)

Okej! Tack så mycket för hjälpen tipset. Ska verkligen gå in å kolla.......

• Anonym (pso)

Prova Head & Shoulders, ta den för känslig hårbotten.

Annars kan detta ju vara psoriasis (PSO) . Kolla med läkaren. PSO visar sig ofta genom flagor i hårbotten.

lycka till

• rödnos

Du kan köpta Ketokonazol schampo på apoteket och om du träffar en läkare så kan du be denne skriva ut Salicylsyreolja 5% som du baddar på på kvällen, sover med över natten och sen lättare kan pilla bort fjällningarna. Efter det (om läkaren tror du behöver det) kan du droppa på receptbelagda Betnovat som är stark kortisonlösning.

Jag hade som du men visste inte att jag kunnat bli hjälpt tidigare så nu har jag lättare form av psoriasis i hårbotten. (men man behandlar även mjälleksem så här)
    Fick det pga hormonrubbningar efter förlossning och graviditet. najs biverkning men det kan man ju ändå ta för en gullunges skull.

Nu använder jag bara head and shoulders efterso jag mellanbehandlar med kortisonet en gång i veckan. Funkar ganska bra och alla fjällningar försvann efter att jag använt oljan en natt!

Hoppas det löser sig för dig! 

• Anonym (Fjällan)

De är det jag har nu å har haft de innan. Men verkar inte hjälpa. Får kolla på de..... Tack!

• Anonym (Fjällan)

Okej!!!! Tack så mycket för alla tips..... Ska nog ringa läkaren i morgon å se va dom säger!!!!! 

Svar på tråden Fjällande hårbotten!!!!