• Anonym (Undrar)

Umgänge

Ni som är familjehem och har ett litet barn placerat hos er; hur ofta besöker biologisk förälder sitt barn? Hur sker umgänget? Sker det i familjehemmet och är det tidsbestämt?

Mitt barn ska familjehemsplaceras och jag har bara fått veta att under de första veckorna så kommer inget umgänge ske då mitt barn ska knyta an till familjen. Är det så det brukar gå till? Att barnet inte träffar sin biologiska förälder alls under en period på 4-8 veckor?

• Svar på tråden Umgänge
  • Nyfiken gul

Hur lång inskolning dom behöver beror väl på situationen omkring barnet kan jag tänka mig.

Själv har jag ett barn i familjehem och där träffas vi så ofta det går. Han bor hos mig på alla skollov och ibland vissa helger och jag åker dit så ofta jag har möjlighet att komma loss från mitt arbete och övrig familj.

Hur umgänget ser ut beror väl också förstås på bakgrunden och barnets ålder. Idag är mitt barn i tonåren och kan åka själv mellan mig och familjehemmet så kontakten blir på en annan nivå förstås. När han var mindre var det mer schemalagt än vad det är nu.      

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Undrar)

Mitt barn är spädbarn, nu har jag umgänge 1 tim varannan vecka och då kommer jourhemsmodern med barnet till Barn och ungdomskontoret. Har idag övervakat umgänge. Vet inte hur umgänget kommer se ut om barnet familjehemplaceras förutom att det kommer vara en period (vet inte hur länge) då umgänge inte kommer ske alls. Förstör inte det mycket att inte ha ett umgänge alls under en period på 4-8 veckor? Jag tycker det låter fruktansvärt att inte få träffa ditt eget barn på 1-2 månader. Minns barnet än då efter så lång tid?

Svar på tråden Umgänge