Elmiina skrev 2012-03-20 19:46:54 följande:
Hej!
Jag har sökt runt överallt för att få svar på hur livmoderetappen är mellan ägglossning och BIM. Jag vet att vid en graviditet så ska den stängas. Jag är nämligen på ÄL+6 och undrar om man kan känna något snart. (Vet ju att etappen ändrar form och utseende i princip varenda dag i en cykel så jag är ute efter specifika dagar då det sker.)
Hur känner man att den är stängd/öppen?
Ca hur många dagar efter ÄL ska den stängas om man är gravid?
Hur ska den kännas vid början av en graviditet? Hård? Mjuk? Inåtvänd?
Finns det någon som vet svaren eller har svar efter egen erfarenhet? =)
Hej!
Gammal tappkännare här
Hoppas jag kan svara på dina frågor om tappen.
Okej låt se här
Innan mens är tappen högt upp och hård av sig.
När ägglossningen kommer kommer tappen till mitten nivå och tar sig neråt och blir mjuk som en mjuk ny kokt ägg
Den öppnar sig och när han känner på den så får du på fingret massa lotion som är vitt som hand kräm typ
Ägglossningen har du i 3 dagar ca och när spemierna kommit in och ägglossningen varit stänger tappen sig och tar sig upp och vänder på sig och lägger sig bakvägg = svårt att hitta.
OM du nu skulle va gravid befinner den sig där och kommer inte fram för än det är dags att ploppa fram ungen
MEN om du inte är gravid kommer livmodertappen fram igen när det är dags för mensen efter 16 dagar tar sig till mitten och tar sig långt ner igen så när du tar in fingret så hittar du den direkt och tappen är hårt som näsan och den börjar att öppna sig.
Men den kan öppna sig oxå bara några få sekunder INNAN mensen kommer ut.