Kollat skatten, ska betala tillbaka MEN har inte råd!
Ca 6000 kr ska jag betala, HUR ska jag ha råd med det?
Jag får sjukpenning+bidrag så jag lever på ca 10 000 kr varje månad.
Vad gör jag???
Ca 6000 kr ska jag betala, HUR ska jag ha råd med det?
Jag får sjukpenning+bidrag så jag lever på ca 10 000 kr varje månad.
Vad gör jag???
kan man inte få ta det på avbetalning ?
Se till att dom drar mer skatt på en gång, så slipper du betala nästa år!
Du har nog inte så mycket annat val än att börja spara ihop pengarna. Kolla dock så att alla uppgifter i deklarationen är korrekta, så att det inte är några avdrag etc som saknas.
hur och var kollade du det? nyfiken:D
Ring skatteverket och fråga om en avbetalningsplan. Jag tror att det är så att du behöver betala under 2012, så om jag har rätt har du ganska många månader på dig.
6000:- är ju inte så farligt mycket , kunde ha varit värre, nog för att 6000 kr är mycket om man är arbetslös/sjuk osv...
i värsta fall får du väl gå på banken och ta ett lån, men då kommer du ju säkert får du räkna med att i slutet ha betalat betydligt mer än 6000kr.. tyvärr :/
Har du någon du kan låna pengar av ? förälder / syskon eller så...
Sälja saker, kläder på tradera, möbler osv...
Kolla upp räkningar, byt elbolag, säg upp telefonen osv.. man kan spara rätt mycket där
hoppas det löser sig!
tror dock att dom också tar en ränteavgift, men säkert betydligt lägre än banken
Jag trodde att man fick avbetalning, jag ringde å bad om det och fick till svar att det får man inte. Aldrig, någonsin.
Så det var bara att punga ut.
Dock så ska det ju vara inbetalt nångång tidig vinter, nov eller så. Så det finns gott om tid att spara när man vet om det.
Förfallodagen är den 12 november. Sedan får du en påminnelse i början av december och i början av januari går skulden till kronofogden. Ränta räknas för varje dag men om du delbetalar varje månad så blir det mindre ränta.
Så om du betalar senast 28 december så bör du klara dig utan en prick från kronofogden.
Kolla om du har saker som du kan sälja.
Jag råder dig att ringa Försäkringskassan och be dem dra mer i skatt varje månad så du slipper kvarskatt i nästa års deklaration.
Visserligen kommer du då att ännu mindre att leva på och därmed att betala av årets skuld men det är det bästa alternativet.
Om man inte betalar före 12 nov (om det datumet stämmer som en annan angav i tråden) så får man ränta dag för dag, jag skulle ha fått en ränta från 12 nov - 27nov, det skulle ha kostar ca 45kr för de dagarna.