• mammatilljames

Hur får man bort "muffintoppen" eller magen som putar ut och hänger över Jeansen?

Jag undrar hur man får bort just magen, "muffintoppen" som blir när man har tex Jeans?

Jag äter bra, grönsaker, relativt bra mat, ingen utemat förutom vid speciella tillfällen, småäter inte, tränar genom promenader med barnvagnen, även ibland på gym.. Jag går ner i vikt av det, men inte tillräckligt tydligen. Fick barn för 10½månad sedan och magen är kvar!!!

Magen är inte så "putig" men den "väller" ut på kanterna, höfterna är jättefläskiga och midjan nästan obefintlig.. Hur bekämpar man detta? TIPS!!??    

• Svar på tråden Hur får man bort "muffintoppen" eller magen som putar ut och hänger över Jeansen?
  • EJai

Jag har sen i helgen kört situps. det som tränar mag musklerna iallafall. svårt att bli kvitt med uttänjd hud

• mammatilljames
    EJai skrev 2012-03-20 21:37:30 följande:
    Jag har sen i helgen kört situps. det som tränar mag musklerna iallafall. svårt att bli kvitt med uttänjd hud

Huden är inte så töjd, eller jo.. Har ju bristningar. Men inte så många! Alltså skinnet är ju fyllt med typ fett.. Men såfort jag har jeans, eller tajt åtsittande byxor åker allt fett upp, över byxkanten så jag får "muffintopp" ( menar inte alls något dumt, men många äldre tanter har så? Förstår du hur jg menar?).. Sittups kan det verkligen vara det som får bort fläsket på sidorna av magen? Typ midjan?
  • EJai

tror detta har kvar mitt efter barn 2 å han är 2 år å nu skall det bort. jag e smal men har hud kvar. den e oftas upp blåst å degig

• DisposableHero

Du kan inte punktträna magen, du får fortsätta gå ner i vikt men dessvärre kan man inte bestämma själv var fettet tas ifrån... Däremot gör magövningar att du ser fastare och tajtare ut när fettet väl är borta. Men det är viktnedgång som gäller. 

• mammatilljames
    Cecese skrev 2012-03-21 08:44:39 följande:
    skaffa högre byxor som håller in magen :) 
    Det hjälper bara just när jag står upp, när jag sitter så är det extremt obehagligt eftersom det trycker på. Jag vill dessutom inte bara dölja det, utan bli av med det. Målet är att bli nöjd, iallafall nöjdare.
  • mammatilljames
    DisposableHero skrev 2012-03-20 22:47:19 följande:
    Du kan inte punktträna magen, du får fortsätta gå ner i vikt men dessvärre kan man inte bestämma själv var fettet tas ifrån... Däremot gör magövningar att du ser fastare och tajtare ut när fettet väl är borta. Men det är viktnedgång som gäller. 

Jag vet att punktträning inte funkar, men jag tänkte mest omd et fanns något som funkar mot just love handles.

Tips på bra träning? Eller något speciellt bra att äta/undvika?  
  • Mandel

Plankan fungerar som magövning.

Hur upplever du att du är i magen? Uppsväld? Gasig? osv eller är magen lugn och sansad?
    Märker du skillnad beroende på vad du ätit?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • linas fina

Jag har fått mindre och plattare mage av att äta mindre skräpmat, minska på kolhydrater, minska på läsk etc. Dock kan det ju välla fram lite om jag har tajta byxor där linningen år precis under kärlekshandtagen så att säga. Det gäller att finna byxor som passar kroppen bra och ofta kan ett par högra varianter vara att föredra.

• Excentriskan

Sen så ser ju inte alla kroppar ut likadana. Orsaken till att vissa blir anorektiker är att en liten put mage blir kvar oavsett hur mycket de går ned i vikt.

Samma med midja. Jag har otroligt svårt få midja. Jag har långa, långa ben och är 170 lång vilket gör min mellankropp kortare. Avståndet mellan nedre revbenen och höftbenet är kort. Mao inte mycket utrymme för midja. Om jag nu inte gjorde tvärt om då och gick upp i vikt så jag fick mer fläsk på höfterna. Då kanske jag skulle få midja. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • mammatilljames
    Mandel skrev 2012-03-21 10:38:18 följande:
    Plankan fungerar som magövning.

Hur upplever du att du är i magen? Uppsväld? Gasig? osv eller är magen lugn och sansad?
    Märker du skillnad beroende på vad du ätit?

Magen känns bra. Jag blir lös i magen om ja dricker 2 koppar kaffe varje dag, eller mer. Men det känns skönt.. !!

Annars märker jag ingen skillnad. 
  • mammatilljames
    Miss Behave skrev 2012-03-21 12:02:47 följande:
    Sen så ser ju inte alla kroppar ut likadana. Orsaken till att vissa blir anorektiker är att en liten put mage blir kvar oavsett hur mycket de går ned i vikt.

Samma med midja. Jag har otroligt svårt få midja. Jag har långa, långa ben och är 170 lång vilket gör min mellankropp kortare. Avståndet mellan nedre revbenen och höftbenet är kort. Mao inte mycket utrymme för midja. Om jag nu inte gjorde tvärt om då och gick upp i vikt så jag fick mer fläsk på höfterna. Då kanske jag skulle få midja. 

Grejen är att jag alltid haft midja innan. är typ 155cm kort, så min vikt är lite för mycket.. Alltså nu är det ju fett, 55kg väger jag, och det är ju en bra vikt till längden, men inte i fett.. Det skulle vara mindre fett och mer muskler, då skulle 55kg vara jättebra.

Precis, även om man är lika långa, väger lika mycket så kan en vara "smal" och en mycket större.. Beror ju helt på hur kroppen är byggd, om det är fett eller muskler och vart fettet etc sitter på kroppen. Därför kanske en bild skulle säga mycket mer än vikt och längd.  
  • DisposableHero
    mammatilljames skrev 2012-03-21 10:29:19 följande:
    Jag vet att punktträning inte funkar, men jag tänkte mest omd et fanns något som funkar mot just love handles.

Tips på bra träning? Eller något speciellt bra att äta/undvika?  
    Tillsammans med fettförbränning fungerar enkla övningar alldeles utmärkt. All träning där du spänner magen (exempelvis vid box) är fantastisk för magmusklerna. Annars, som andra sagt, plankan är väldigt effektiv. Du kan även, när du blivit mer van, börja utveckla just den övningen. ''Rulla'' fram och tillbaka på tårna, små steg med benen utåt och så vidare... Försök isolera magmusklerna så mycket som möjligt. Sen är det givetvis viktigt att du tränar alla muskler du har i magen. Vanliga situps tränar bara en del av magen. Kör plankan på sidan, gärna med rotation, sneda situps osv osv osv. 

Som du sa till Mandel känns ju din mage redan bra, dvs inte uppblåst och gasig. Själv har jag väldiga problem med stärkelserik kost tyvärr, blåser upp som en ballong. Vägen till en snygg mage är maten. Du verkar ju redan ha en bra kosthållning på det sättet att din mage mår bra, så träning verkar vara the way forward. Men det gäller ju att du väver in magträning (gärna annan styrketräning också, bara med kroppsvikt om det känns bättre) i din övriga träning för ett så bra resultat som möjligt. När du löptränar, testa intervaller för att höja pulsen, kör knäböj, armhävningar, magövningar...sen en liten sprint igen etc. Förbannat effektivt!
Svar på tråden Hur får man bort "muffintoppen" eller magen som putar ut och hänger över Jeansen?