• Mys mymla

vad betyder komplementaritet?

Hej
    jag har fastnat i en litteratur bok till en hemtenta. det är ett ord som jag inte hittar någon vettig förklaring på så det passar in i texten jag läser så jag vänder mig hit och undrar om någon vet vad detta ord innebär?

komplementaritet  är ordet

• Svar på tråden vad betyder komplementaritet?
  • UpsyDaisy

Om det handlar om cellbiologi så används det när man talar om hur kvävebaserna i DNA har en specifik molekylär uppbyggnad som gör att de inte kan binda hur om helst.
     Annars används det i kvantmekanik också.

• Mys mymla
    UpsyDaisy skrev 2012-03-20 21:42:09 följande:
    Om det handlar om cellbiologi så används det när man talar om hur kvävebaserna i DNA har en specifik molekylär uppbyggnad som gör att de inte kan binda hur om helst.
     Annars används det i kvantmekanik också.
    det har inte med cellbiologi och göra utan det är i texten från Lennart Schöns bok en modern svensk historia..det handlar om den tredje industriella Revolutionen och ska förklara det nya utvecklingsblocket..det är där jag kör fast för jag förstår inte vad detta ord har med saken och göra. och förklaringen för ordet jag hittar får jag inte kopplad till texten och inte vad kvanmekanik heller, det stämmer liksom inte in i mitt huvud.. :S
  • UpsyDaisy

andemeningen är en dubbelhet, t.ex man och kvinna eller att ljus kan vara vågor eller partiklar

• Mys mymla
    pluvdo skrev 2012-03-20 21:56:34 följande:
    Skriv meningen där det står då.
    " den nya omvandlingskraften ligger just i den komplementaritet som uppkommit mellan elektronikens utveckling och utvecklingen på en lång rad andra områden."
  • Mys mymla
    UpsyDaisy skrev 2012-03-20 22:11:30 följande:
    andemeningen är en dubbelhet, t.ex man och kvinna eller att ljus kan vara vågor eller partiklar
    Ah tack. verkar lite logiskare nu, tror jag. 
    :D 
Svar på tråden vad betyder komplementaritet?