• amia01

Måste jag byta e-post? Och hur?

Har ADSL från Telia och har då även kört deras e-post konto som ingår i flera år. Funderar på att byta bredbandsleverantör, och antar att jag då inte kan behålla min telia adress? Finns ju många andra lösningar för e-posten, men det känns bara så jättejobbigt att behöva byta adressen... är ju lite som att byta hemadress liksom, förutom att det inte finns någon eftersändning... men det kanske det finns? Någon som vet om jag måste byta adress? Och hur man gör smidigast då?

• Svar på tråden Måste jag byta e-post? Och hur?
  • sportpappa

Se till att så snart som möjligt skaffa en emailadress som inte är bunden till en bredbandsleverantör. Det kommer att bli problem förr eller senare. Gmail föredrar jag, men det finns andra som du kan registrera dig hos.

Skapa den nya mailadressen nu och skicka ut mail till alla dina kontakter att du har ny mailadress och att du inte kollar den gamla (även fast du kommer att göra det en tid). Håll koll på den gamla adress så länge det går, dvs. tills Telia stänger ner den och säg till alla som fortsätter att maila dit att du bytt mailadress. Gå igenom alla gamla mail och se till att du meddelar alla att du bytt mailadress. Det är säkert så att du använt din Telia-mailadress på olika webbshoppar och medlemskap på forum (Familjeliv m.fl.) och behöver ändra den där också. 
    Eventuellt kan Telia ha forwarding som gör att du kan lägga in att alla mail som skickas dit skickas vidare till din nya mailadress. Det kan också gå att lägga upp en autoreply, men då får alla som mailar dig reda på din nya mailadress och det kanske man inte alltid vill (för spam och annan reklam).
    Din mailadress hos Telia kommer att försvinna även om du lägger upp forwarding och autoreply så det är ingen långsiktig lösning.

Det är ett stort jobb att byta till en mailadress om man inom kort blir av med accessen till den gamla. Det är därför man inte ska använda den typen av adresser som man får genom sin bredbandsleverantör.

Det verkar finns ett annat alternativ som en del använder under en övergångsperiod och det är att skaffa det billigaste abonnemang man kan hitta hos Telia och då får man behålla sina mailadresser. Prata med Telia om det och se hur det går att göra.
    Oberoende hur det går så bör du skaffa en ny mailadress någon annanstans och inte vara beroende av Telia. 

• amia01

Tack för ett bra svar. Har ett bra domännamn till firman som jag skulle vilja ha som e-post oxå. Lyckades inte fixa det då för längesedan när vi skaffade det, utan har kört på telias för att det var enkelt...
    Men nu är tanken att ha e-posten till domännamnet, via domänleverantören, som jag antar att man kan byta?
    Och då även vara fri att välja bredbandsleverantör

Svar på tråden Måste jag byta e-post? Och hur?