• Tiffy

Kan det vara halsbränna/reflux? Vågar man behandla själv?

Hejsan alla nattugglor!
    Nu är det såhär, i höstas for jag till sjukhuset med otroliga bröstsmärtor, likaså i januari/februari.
    De hittade inget fel, men antog att jag hade en bröstkorgsinflammation.
    - "Bara att äta Ipren så går det över!"  blev svaret alla gånger jag var där. Men jag hade ju så enormt ont ibland, och kunde inte sova alls på kvällarna för att jag hade en ihållande molande smärta i bröstkorgen.
    Efter ett litet tag gick det över, och jag har inte känt så mycket mer av det sen i februari.. Tills det började närma sig i förrigår.. igår och ikväll har jag ont som tusan igen.

Jag ska berätta mer om mig, vad jag kan och inte kan göra med detta så någon kanske känner igen sig och kanske vet!

Sen i höstas har jag inte någon gång riktigt kunna trycka ifrån min kropp ifrån sängen för att resa mig upp, det gör ont i bröstkorgen då. Som om det vore ett blåmärke där som rörs vid. Sen i höstas så kan jag inte "krama mig själv" om ni förstår, om man omfamnar sig själv. Det gör oftast ont i bröstkorgen då också.  För en månad sedan kom det plötsligt en unken smak/lukt i munnen som försvann efter en timma kanske. Jag fick den återigen två gånger till, senast igår.  Jag rapar en del. Och jag snusar (ca 4-5 portions snus om dagen) och jag röker (ca 2-5 cigg om dagen). Jag har inte riktigt sura uppstötningar, det kan jag få- sällan om jag försöker rapa direkt efter maten då det kan komma upp en liten snabb sådan där.. Men annars så nej.. Inte direkt.
    Så min  fråga är nu; Måste man få sura uppstötningar för att ha "halsbränna/reflux"? 
    Och om det här för någon av er låter som halsbränna/reflux, vad tror ni om naturläkemedlet Gastosan
    Sen tänkte jag, om det skulle visa sig att det inte är halsbränna/reflux.. Gör det någonting då om jag äter Gastrosan från naturapoteket eller exempelvis Nixacid från apoteket i ca 14 dagar? 

Jag är ganska petig med medicin och så, jag gillar inte att ploppa i mig tabletter även om jag har jätte ont i huvudet eller magen, liknande.. Men om det är en jätte huvudvärk och jag verkligen måste så- okej.
    Men jag tänkte om det är så att jag inte skulle ha det här, gör det något att man testar äta någon av dessa i 14 dagar (står 14 dagar på bipacksedeln)?

Jag bara orkar inte ha ont i bröstkorgen mer. Det gör ont från mellan brösten och precis under solarplexus. Så den biten, om ni förstår. Och ibland är jag lite illa mående föressten!! Men en grej, som ni inte behöver fråga- jag är inte gravid. Glad

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan det vara halsbränna/reflux? Vågar man behandla själv?
  • junilycka

Åh ..jag tror faktiskt att det är bäst att du ställer dessa frågorna till någon som verkligen vet. Dvs en läkare. Ring 1177 och hör annars. Du kan få otal svar från folk som "tror sig veta", men gäller det något i samband med sjukdom hade jag alla gånger hellre tagit kontakt med vc eller sjukvårdsrådgivningen...Hoppas du får hjälp! kram

• Tiffy
    junilycka skrev 2012-03-21 04:26:21 följande:
    Åh ..jag tror faktiskt att det är bäst att du ställer dessa frågorna till någon som verkligen vet. Dvs en läkare. Ring 1177 och hör annars. Du kan få otal svar från folk som "tror sig veta", men gäller det något i samband med sjukdom hade jag alla gånger hellre tagit kontakt med vc eller sjukvårdsrådgivningen...Hoppas du får hjälp! kram
    Jag det ska jag absolut göra!
    Men idag börjar jag åtminstonde att äta mer regelbundet och rökat och snusen drar jag ner på.
    Märkte till och med imorse när jag körde min kille till jobbet och tog en morgoncigg... Det började göra ont igen i bröstkorgen.. och efteråt började illamåendet ta sig vid..
    Igår kväll märkte jag även när jag hade ont i bröstkorgen att efter då det lugnat ner sig så började illa måendet komma lite krypande..
    Allt detta ska jag ta upp med VC.

Tack igen!! :)
    Kram 
  • Houdini

Jag har problem med halsbränna då jag har magmunsbruck och magsår.

Jag har sällan sura uppstötningar, men därimot som du beskriver det i bröstkorgen. på engelska heter det ju heartburn.

Jag är skeptisk till naturläkemedel då man inte har testat de på samma sätt som "vanliga" mediciner fast de kan vara minst lika farliga och ge lika mycket biverkningar som vanliga mediciner. Plus att om man äter någon medicin kan ett naturläkemedel ändra på hur den medicinen funkar.

Fast en enkel sak att testa när du har ont är just ett naturmedel ;) Samarin två påsar i ett halvt glas vätska brukar få min halsbränna att ge med sig inom 20-30 minuter. Och hjälper Samarinen vet du att det är halsbränna och inte bröstbenet.
    Dp kan du testa omeprazol eller liknande några veckor och se om det hjälper.
     Och du sök hjälp igen det är inte nyttigt för varken kroppen eller själen att ha så ont en längre tid, hjälper omeprazolen har du ju något att komma med till läkaren. Du behöver nog en undersökning av magen en gastroskopi  

Om jag inte äter Nexium så får jag jätteproblem med halsbränna, rapningar och en massa konstiga ljud och läten som beror på magen  ;)           

• lotlon

Hjälp när inte omeprazol eller esomeprazol fungerar!

Halsbränna kan orsakas av för lite saltsyra. Om inte omeprazol, esomeprazol eller liknande hjälper så är ditt problem det motsatta. Novalucol hjälpte mig ett litet tag men problemet med brännande hals försvann inte. Nu har jag provat att dricka citronvatten mot halsbränna och det hjälper! Du behöver matsmältningsenzym och tvärtemot vad man tror så är citron basiskt i kroppen. Bananer fungerar jättebra mot magkatarr på mig, prova mogna bananer om du har ont i magen. Prova citronvatten vid halsbränna!    

• Houdini
    lotlon skrev 2012-08-23 21:26:50 följande:
    Hjälp när inte omeprazol eller esomeprazol fungerar!

Halsbränna kan orsakas av för lite saltsyra. Om inte omeprazol, esomeprazol eller liknande hjälper så är ditt problem det motsatta. Novalucol hjälpte mig ett litet tag men problemet med brännande hals försvann inte. Nu har jag provat att dricka citronvatten mot halsbränna och det hjälper! Du behöver matsmältningsenzym och tvärtemot vad man tror så är citron basiskt i kroppen. Bananer fungerar jättebra mot magkatarr på mig, prova mogna bananer om du har ont i magen. Prova citronvatten vid halsbränna!    

Citronvatten och citrus i allmänhet är rena döden för magen om man har magkatarr eller magsår. Plus kaffe te, läsk de flesta frukter stekt mat, grillad mat, lök friterad mat, kommer inte ihåg mer just nu ;)

Låter lite som magkatarr tycker jag  
Svar på tråden Kan det vara halsbränna/reflux? Vågar man behandla själv?